V roce 2006 odstartovala výroba na domácím trhu, zatímco do Evropy se začal model vyvážet až o rok později.
Jméno Auris je odvozeného od latinského výrazu pro zlato. V Japonsku ale Toyotu Auris najdeme pod jménem Toyota Blade.
Toyota Auris sdílí stejnou platformu E150 s modelem Toyota Corolla. Mezi příbuzné modely ale patří také Pontiac Vibe a Lexus CT.
V Severní Americe se Toyota Auris neprodává. Její místo totiž zabrala větší Toyota Matrix.
Výroba Toyoty Auris probíhala během historie prodeje v továrnách v Anglii, Turecku a Japonsku.
Toyota Auris první generace mohla mít pod kapotou jeden z těchto motorů:
benzínové motory:
- 1.33L o výkonu 101 hp I4
- 1.4L 97 o výkonu hp I4
- 1.6L o výkonu 132 hp I4
- 1.8L o výkonu 147 hp I4
- 2.4L o výkonu 158 hp I4
dieselové motory:
- 1.4L o výkonu 90 hp I4
- 2.0L o výkonu 126 hp I4
- 2.2L o výkonu 177 hp I4
Motory pak doplňovala pětistupňová manuální, čtyřstupňová automatická, pětistupňová Multi mode a šestistupňová manuální převodovka.
Toyota Auris má kompaktní rozměry, ale ve svém segmentu si zachovává poměrně dobrý vnitřní prostor. Rozvor Auris je 2 640 mm, délka 4 224 mm,
šířka 1 760 mm a výška 1 516 mm.
V říjnu roku 2006 byl na autosalonu v Paříži představen koncept Toyota Auris Space, který měl mimo jiné panoramatickou střechu, devatenctipalcová litá kola,
nárazníky s chromovanými prvky a zlatou barvu karoserie.
Toyota Auris cílila na mladé zákazníky a snažila se tak porazit konkurenty jako Volkswagen Golf, Vauxhall Astra a Ford Focus. Zákazníci si mohli vybrat
z výbavových variant T2, T3, T Spirit a T180.