GPS
(Global Positioning Systém) – globální satelitní navigační systém, umožňuje stanovit v kteroukoliv dobu a kdekoliv na světě okamžitou polohu a nadmořskou výšku.
Navigační přístroje GPS přijímají signály z jednotlivých družic, které jsou v danou chvíli nad obzorem. Na základě přijatých dat přijímač vypočítá polohu, nadmořskou výšku a přesný čas. Komunikace probíhá pouze od družic k uživateli, GPS přijímač je tedy pasivní.
TCS
(Traction Control System) –
systém kontroly trakcí, zabraňuje protáčení hnacích kol při akceleraci. Tuto zkratku, resp. systém, používá Honda, Ford, Mitsubishi a Saab.
Existuje celá řada příbuzných systémů na podobných principech. Různé automobilky však používají různá označení. například Opel používá TC, BMW ASC a DTC apod.
Více o společném principu viz ASR.
ASR
(Antriebs-Schlupf-Regelung, Anti Skid Regulation) – hlídá kola, jestli se některé neprotáčí rychleji, než ostatní. V případě, že některé hnací kolo začne prokluzovat, sníží přiváděný kroutící moment motoru a za pomoci části systému ABS ho i přibrzdí.Tím se přenese více síly na pneumatiku, která sedí na přilnavějším povrchu.
Systém ASR tak zvyšuje bezpečnost a stabilitu jízdy na kluzkém povrchu, zároveň zabezpečuje plynulé zrychlení bez prokluzujících kol. Při jízdě v zatáčce působí systém regulace prokluzu proti nedotáčivosti vozidla a zvyšuje jízdní stabilitu.
Dojde-li při jízdě k aktivnímu zásahu systému ASR, rozbliká se kontrolka na přístrojové desce. Řidič může následně přizpůsobit styl své jízdy a zároveň je varován, že se nachází na vozovce s horší adhezí. ASR lze deaktivovat např. při jízdě se sněhovými řetězy, kdy je prokluz nevyhnutelný. Automobil vybavený ASR zároveň obsahuje elektronickou uzávěrku diferenciálu EDS, která působí do rychlosti 40 km/hod.
Existuje celá řada příbuzných systémů na podobných principech. Různé automobilky však používají různá označení: ASC, DTC, ETC, ETS, EDC, TCS a TC.
CB
(Citizen Band = občanské pásmo) - občanské radiostanice, k jejichž provozu není potřeba povolení. Používáno např. řidiči kamionů pro spojení mezi vozidly.
Interkom
(zkratka z intercommunication) - komunikační systém k dorozumívání posádky, týmu.
Xenon
(vzácný plyn s chemickou značkou Xe) - používá se např. jako náplň do výbojek. Xenonová světla mají vysoký světelný výkon, kompaktní rozměry a dlouhou životnost. Jsou dodávána většinou jako příplatkové vybavení vozu a zákazníci za ně zaplatí zhruba 20 - 40 tisíc korun. Jejich světlo se přibližuje dennímu.
Bi-xenon
(druh Xenonových světel) - hlavní vlastností Bi-Xenonu je schopnost přepínat mezi tlumenými a dálkovými světly. Vlivem elektromagnetického napětí dojde ke vtažení výbojky dovnitř patice a tím posunutí ohniska.
Halogen
(chemický prvek) - halogenové žárovky obsahují příměsi halogenu. Výsledkem je vyšší životnost a zvýšení světelného toku v porovnání s obyčejnými žárovkami.
Isofix
(normované ukotvení dětské sedačky) - bez nutnosti upevňování pomocí bezpečnostního pásu. Díky zástrčkovému systému lze sedačku jednoduše spojit s karoserií. Výsledkem je lepší ochrana dětí. Výhodou systému ISOFIX je snadnost použití a pevnost ukotvení sedačky do vozidla. Kotevní body systému ISOFIX naleznete na krajích zadních sedadel.
EDS
(Elektronische Differenzialsperre = elektronická uzávěrka diferenciálu, též EDL) - při rozjezdu samočinně přibrzďuje prokluzující se kolo hnací nápravy s cílem vyrovnat silový poměr na levé a pravé straně. Řídicí jednotka pomocí snímačů systému ABS kontinuálně sleduje a vyhodnocuje otáčení hnacích kol. Pokud rozdíl hodnot odpovídá prokluzu kol, vyšle signál a systém ABS/EDS protáčející se kolo přibrzdí.
Předností EDS je nejvíce využito v zimním období, např. při rozjezdech s jedním kolem na zasněžené krajnici nebo při jízdě do stoupání s jednostranně kluzkou vozovkou. Při vyšších rychlostech se vypíná a jeho funkci přebírá ASR.
ESP
(Electronic Stability Program = elektronický stabilizační program) - umožňuje zabránit smyku vozidla (např. v zatáčce nebo při prudkém vyhýbacím manévru) Zjišťuje směr natočení volantu, zrychlení, rychlost otáčení jednotlivých kol, účinek brzd a zda nedochází k rotaci vozu okolo těžiště.
O činnosti ESP je řidič informován blikáním kontrolky. Funkci ESP/ASR lze vypínačem vypnout např. při jízdě se sněhovými řetězy nebo vyprošťování z hlubokého sněhu.
Systém ESP pomáhá svými zásahy do řízení zvládnout některé kritické situace, které mohou při jízdě nastat. Je-li zjištěn nestabilní stav jízdních vlastí vozidla, dojde k samočinné aktivaci ESP, které vozidlo stabilizuje. Ke své funkci ESP využívá i další elektronické systémy podvozku jako ABS a protiskluzové systémy.
Systém ESP umožňuje využití jízdních vlastností až na samou hranici fyzikálních zákonů, tím zvyšuje aktivní bezpečnosti. Odhaduje se, že by se zabránilo zhruba desetině dopravních nehod, kdyby všechny vozy byly vybaveny ESP. Tento systém vyhodnocuje stav jízdní stability až 30 krát častěji než řidič a v případě potřeby okamžitě zasahuje.
Různí výrobci používají odlišná označení pro své verze elektronických stabilizačních systémů, např. VSA, VDC, DSC, CST, PSM
ADR výbava
(Accord Dangereuses Route) -
Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí, ukládá podmínky přepravy nebezpečného nákladu. Každé vozidlo, přepravující nebezpečný náklad musí mít ve výbavě např. zakládací klín, dva stojací výstražné prostředky, kapalinu na výplach očí a práškový hasící přístroj. Pro každého člena osádky vozidla musí být ve výbavě výstražná vesta, přenosná svítilna, ochranné rukavice a ochrana očí (např. ochranné brýle). Dále dle přepravní třídy může výbava obsahovat nouzovou únikovou masku, lopatu, kryt kanalizace, sběrnou nádobu vyrobenou z plastu atd.
Handsfree
(v českém překladu = volné ruce) - zařízení umožňující telefonovat mobilním telefonem takovým způsobem, aby měl telefonující volné ruce a mohl se tak věnovat jiným činnostem jako je řízení automobilu. Mobilní telefon se zasune do držáku a při volání se hovor přepne do reproduktorů autorádia.
Handsfree může být též jako sluchátko s mikrofonem, které se jednoduše nasadí na ucho. Sluchátko většinou komunikuje s mobilním telefonem pomocí technologie Bluetooth.
Bluetooth
(rádiové rozhraní pracující v pásmu 2,4 GHz) - slouží k bezdrátovému propojení mezi dvěma a více elektronickými zařízeními, jako například mobilní telefon, PDA, osobní počítač nebo náhlavní souprava Handsfree.
EBD někdy též EBV
(Electronic Brakeforce Distribution, Elektronische Bremskraftverteilung) - elektronický rozdělovač brzdné síly provádí úpravu brzdného tlaku mezi přední a zadní nápravou. Při brždění je zadní náprava nadlehčována a hrozí rychlé zablokování kol. Systém EBD zohledňuje zatížení vozidla a samočinně reguluje optimální brzdný účinek rozdělením brzdných tlaků mezi přední a zadní nápravu. Díky optimálnímu brzdnému výkonu zadních kol dochází k menšímu zatížení brzd předních kol. Méně se zahřívají, a tím se zmenšuje nebezpečí zeslabení účinku brzd v důsledku jejich ohřevu. Vozidlo vybavené systémem EBD má proto kratší brzdnou dráhu.
BAS brzdový asistent
(Brake Assistant System) – systém asistence při brždění snímá rychlost a intenzitu sešlápnutí brzdového pedálu. Podle těchto veličin je schopen vyhodnotit kritickou situaci, když řidič sešlápl vyšší rychlostí brzdový pedál a snaží se brzdit více, než je obvyklé. Většina řidičů sešlápne v takové chvíli brzdový pedál sice rychle, ale s nedostatečnou silou. Proto v takovém momentu brzdový asistent okamžitě zvýší tlak v brzdovém systému a tím se dosáhne větší brzdné síly při stejném tlaku nohy na pedál. Brzdná dráha se tak zkrátí až o 20%. Zablokování kol potom zabraňuje systém ABS. Brzdový asistent je prvkem aktivní bezpečnosti.
ABS
(Anti Blocking System, Anti-lock Brake System, Anti Blokier System, Protiblokovací systém) - má na starost regulaci brzdného tlaku tak, aby nedošlo k zablokování kol při brždění. Kolo se stále odvaluje čímž se zabrání ztrátě adheze mezi kolem a vozovkou.
Hlavním cílem není zkrácení brzdné dráhy, ale zajištění ovladatelnosti vozidla i při prudkém brždění. Řidič tak může i v mezních situacích stále kontrolovat směr jízdy. ABS je tedy jedním ze systémů aktivní bezpečnosti vozidla.
Každé kolo má svůj snímač otáček, pokud řídící jednotka zjistí u některého kola výraznou tendenci ke zpomalování oproti ostatním kolům, nebo jeho zablokování, reguluje spínáním elektro-hydraulických ventilů tlak v brzdovém okruhu kola tak, aby se stále otáčelo. Tento děj může probíhat až 16 krát za sekundu. Činnost řidič pozná na vibracích brzdového pedálu.
Tiptronic
(automatická převodovka) - vyvinutá automobilkou Porsche a montovaná do vozů v rámci koncernu VW. Nabízí plně automatický režim se třemi odlišnými způsoby řazení v závislosti na způsobu a stylu jízdy. Volba režimů probíhá buď automaticky, na základě vyhodnocování způsobu jízdy řídicí jednotkou převodovky (funkce Fuzzy Logic), nebo stiskem příslušného tlačítka řidičem. Lze volit režimy sportovní, komfortní a ekonomický. Vedle automatického řazení rychlostních stupňů je možná i manuální funkce a to pohyby voliče vpřed a vzad.
Alu kola
(litá kola, hliníková kola, elektrony) - se vyrábějí ze slitin hliníku nebo hořčíku. Povrchová úprava se pak provádí lakováním barvou, nejčastěji stříbrnou.
Servo
(posilovač řízení) - servomechanismus sloužící k znásobení lidské síly při ovládání automobilů motorickou silou (volantem).
Důležitou vlastností ovládání s posilovačem je to, že i při výpadku servomotoru lze zařízení ovládat ručně přes mechanické převody, ač s vynaložením většího úsilí. To je velmi důležité z hlediska bezpečnosti.
Šíbr
(střešní okno, z německého schieber) - označení střešního okna automobilu, které se při otevírání pouze nevyklápí, ale zajíždí do střechy automobilu. Zasunutím okna tak vzniká mnohem větší větrací otvor.
Tempomat
(řízení rychlosti) - zařízení umožňující navolení a automatické držení konstantní rychlosti, např. při jízdě na dálnici. Tlačítky na volantu řidič aktivuje funkci tempomatu, zvolí rychlost a může pustit plynový pedál. Automatika pak udržuje zvolenou rychlost. Dotkne-li se řidič brzdy, tempomat se vypíná, aby mohlo dojít k brzdění bez nežádoucího tahu motoru. Je-li automobil vybaven automatickou převodovkou, může dojít i k podřazení.
Moderní tzv. adaptivní tempomaty umožňují i kontrolu a dodržování bezpečné vzdálenosti.
Ližiny
(střešní nosiče, též hagusy) - slovo ližina znamená "podklad pod břemeno". Dle Ústavu pro jazyk český základ slova vychází ze slova "ležeti" a není odvozeno od slova "lyže". Proto píšeme s měkkým i. Patří do příplatkové výbavy automobilů a usnadňují montáž střešních nosičů kol, skiboxů apod.
Retardér
(zpomalovací zařízení) - lidové označení pro provozní odlehčovací brzdu. Používá se u nákladních vozidel jako odlehčovací brzda při sjíždění dlouhých kopců. Princip retardéru je stejný jako u ostatních typů brzd - kinetickou energii vozidla přeměňují na energii tepelnou. U retardérů však nedochází k opotřebovávání, protože energii přeměňují bez tření. Retardér není možné použít jako parkovací brzdu.
Intardér
(zpomalovací zařízení) - Druh retardéru, hydrodynamická provozní odlehčovací brzda. Intardér bývá umístěný přímo ve skříni převodovky.
Tachograf
(zapisovač jízdy) - zařízení sloužící k měření a zaznamenávání rychlosti v závislosti na čase. Průběh rychlosti vozidla se zaznamenává na papírové kotouče nebo do paměti tachografu a na čipovou kartu řidiče (u digitálních přístrojů). Je povinně nainstalován do všech vozidel nad 3,5 tuny.
Euro 5
(emisní norma) - platná v zemích Evropské unie stanovuje limitní hodnoty výfukových exhalací. Omezuje množství oxidu uhelnatého, uhlovodíků, oxidů dusíku a pevných částic. Hodnoty se uvádějí v miligramech na ujetý kilometr. Od roku 2011 by měli Euro 5 plnit všechny nově vyrobené automobily. Pro osobní vozidla a lehké užitkové automobily jsou Euro normy číslovány arabskými číslicemi. Pro těžká nákladní auta a autobusy se používají římské číslice.
Kabriolet
(cabriolet, cabrio, též convertible) - typ otevřeného osobního vozu se stahovací, skládací nebo odnímatelnou střechou. Tvar karoserie vychází většinou z kupé, proto má nejčastěji dvoje dveře. Na rozdíl od roadsterů má kabriolet čtyři místa pro cestující. Místa na zadních sedadlech jsou však často jen nouzová.
Hagusy
(podélné střešní nosiče, ližiny) - hovorový výraz. Patří do příplatkové výbavy automobilů a usnadňují montáž střešních nosičů kol, skiboxů apod.
Skibox
(autobox, hovorově rakev) - střešní nosiče aerodynamických tvarů, sloužící k přepravě nákladu.
Hatchback
(česky = výklopná záď) - označuje zavřený typ karoserie obvykle v tří- nebo pěti- dveřovém provedení. Součástí výklopných zadních (pátých) dveří je i zadní okno, které se otvírá spolu s dveřmi. Vzniká tak pohodlný přístup do zavazadelníku. S tímto druhem karoserie se setkáme především u vozů nižších tříd.
Roadster
(též spyder nebo spider) - otevřený automobil, s dvoudveřovou karoserii a stahovací nebo odnímatelnou střechu. Na rozdíl od kabrioletů má roadster pouze dvě místa pro cestující, zpravidla umístěná těsně před zadní nápravou.
Kombi
(combi, estate, nebo též station wagon) - osobní automobily s velkým zavazadlovým prostorem umožňujícím přepravu rozměrnějších nákladů. Vyznačují se prodlouženou karoserií bez svažující se zádi, umožňují dobrý přístup do zavazadlového prostoru. Mají dobrou variabilitu vnitřního prostoru a zvýšenou užitkovou hmotnost. Bývají odvozeny od karoserie typu hatchback či sedan. Někteří výrobci označují svoje kombi trochu jinak. Např. Alfa Romeo označuje kombi jako "Sportwagon", Audi používá označení "Avant", BMW "Touring", Fiat používá "Weekend", Volkswagen "Variant", Opel "Caravan", Citroen "Break", Peugeot používá zkratku "SW". Můžete se setkat i s označením "Vagon".
MPV
(Multi-Purpose Vehicle, v USA též jako Minivan) - víceúčelové vozidlo tvarem se podobající dodávce, je však určeno hlavně k převážení osob. Vyznačuje se uzavřenou pětidveřovou karoserií, postavenou na podvozku osobního automobilu. MPV bývají znatelně vyšší než sedany, hatchbacky či kombíky. Karoserie je prostorná, vhodná pro přepravu pěti i více osob.
Sedan
(uzavřená, čtyřdveřová karoserie) - konvenční typ, pro který je typické oddělení zavazadlového prostoru od prostoru pro posádku. Sedan bývá většnou pětimístný, má vždy dvě řady sedadel a zpravidla na každé straně dvě boční okna, některé vozy mají ještě jedno menší za zadními dveřmi. Záď bývá stupňovitá.
Dříve byly sedany nejrozšířenější karoserií napříč všemi třídami aut, dnes převažují zejména ve střední, vyšší střední třídě a mezi luxusními vozy.
Limuzína
(limousine, limo) - jedná se v podstatě o sedan s dlouhým rozvorem, který je zaměřený na komfort a luxus. Karoserie je tříprostorová, čtyř až šesti dveřová, s prostorem pro 6 až 9 cestujících s pevnou střechou. Limuzína je určená pro přepravu s řidičem, proto může mít přepážku oddělující přední řadu sedadel od prostoru pro cestující. Často také má mezi dveřmi nebo za zadními dveřmi prodlouženou karoserii.
Kupé
(coupe, coupé) - automobily sportovního a supersportovního charakteru, s uzavřenou dvoudveřovou karoserií, pevnou střechou a ladně se svažující zádí. V této třídě se setkáme s vozy, které mají jednu, či dvě řady sedadel. Zadní sedadla jsou zpravidla menší a poskytují méně komfortu.
Van
(krytý dopravní vůz) - lehce se překrývá s MPV. Vozy skupiny Van jsou však většinou prostornější, především proto, že jsou to v podstatě osobní verze odvozené od užitkových automobilů (dodávek). Jedná se v podstatě o jakýsi spojovací článek mezi MPV a Mikrobusy.
SUV
(Sport Utility Vehicle = sportovní užitkové vozidlo) - mají schopnost pohybovat se i mimo silnice a proto bývají často vybaveny pohonem 4x4.
Nejsou opravdové terénní vozy, ale jsou navrženy tak, aby se mohly pohodlně
pohybovat jak v městském prostředí tak mimo pozemní komunikace.
Mívají robustní konstrukci a tím pádem mají větší spotřebu a emise.
Na druhou stranu poskytují větší vnitřní prostor, zvýšený posed a
větší pocit bezpečí.
Pick up
(pick-up) -
patří do kategorie malých užitkových vozů s uzavřenou kabinou a odděleným prostorem pro náklad.
Nákladový prostor může být otevřený nebo zakrytý.
V Evropě jsou pick upy často odvozeny od osobních automobilů a slouží zejména k přepravě zboží.
Liftback
(česky = zvedací záď) - automobily obvykle ve dvou, nebo čtyřdveřovém provedení, se stupňovitou zádí s výklopnými (pátými) dveřmi. Součástí těchto výklopných dveří je i zadní okno, čímž jsou zadní dveře rozměrné a umožňují snadný přístup do zavazadelníku. Konstrukčně je podobné hatchbacku, ale ve srovnání s ním se záď svažuje pod mírnějším úhlem a je delší. Karoserie je uzavřená dvouprostorová, někdy je tříprostorová ale nespadá do kategorie sedan, protože se otevírá i zadní okno.
LPG
(Liquefied Petroleum Gas = zkapalněný ropný plyn) - je novější označení pro směs plynu, známou jako propan-butan. Tento plyn vzniká při rafinaci ropy nebo se získává z metanu v průběhu těžby zemního plynu. Ochlazením či stlačením se následně zkapalňuje, čím se dosáhne 260 krát menšího objemu. LPG se používá jako levnější alternativa benzínu pro zážehové motory.
Offroad
(terénní vozidlo) - označení terénních automobilů majících zpravidla větší světlou výšku, pohon 4×4, robustní konstrukci, karoserie bývá otevřená nebo uzavřená. Tento druh automobilů je na rozdíl od SUV určen do skutečného terénu, zvládá prudké stoupání i klesání, obtížný terén, bahno, vodu.
VIN kód
(Vehicle Identification Number) - je celosvětově používaný identifikátor motorových vozidel, něco jako rodné číslo vozu. Sedmnáctimístné číslo je výrobcem vyraženo do karoserie. Jsou v něm obsaženy podrobné informace o konkrétním vozidle. Každý výrobce automobilů vede vlastní databázi ke každému jím vyrobenému vozu, kde jsou každému VIN kódu přiřazena identifikační, případně výrobní čísla příslušných agregátů a součástí vozidla. Všechna čísla v databázi musí souhlasit s čísly označených součástí na vozidle. Zjištěná odchylka od databáze naznačuje, že s původem vozidla není něco v pořádku a že se může jednat o upravený odcizený vůz.
CNG
(Compressed Natural Gas = stlačený zemní plyn) - je používán jako palivo pro pohon motorových vozidel. Přestože se jedná o fosilní palivo zemní plyn je považován za ekologické palivo. V porovnání s benzínem a motorovou naftou neobsahují produkované spaliny prakticky žádné tuhé látky (popílek), ani oxidy síry, a i obsah ostatních škodlivých látek je výrazně nižší.
Přestavba motorů na CNG z dieselových motorů (nahrazuje naftu) snižuje emise na úroveň normy Euro 5 bez nutnosti dodatečného čištění výfukových plynů. Cena paliva je o něco nižší než cena nafty, proto je provoz na CNG ekonomicky výhodnější.
Mezi nevýhody patří hlavně zmenšení zavazadlového nebo nákladového prostoru, kde jsou umístěny nádrže na CNG. Také síť čerpacích stanic je zatím řídká. Nádrže na CNG u nových vozidel už jsou zabudovány v podvozku vozidla, jako benzínová nádrž a nezmenšují zavazadlový prostor.
LNG
(Liquefied Natural Gas = zkapalněný zemní plyn) - se začal v některých státech (např. Itálie, USA, Japonsko} používat ve větším měřítku jako alternativní palivo pro automobily, neboť exhalace z jeho spalování jsou podstatně méně škodlivé zejména v porovnání s dieselovými motory.
Jeho problémem je velký tlak, potřebný ke změně stavu plynu. Naopak výhodou je pak větší množství, které můžeme do nádrže dostat a tudíž větší dojezd.
Zemní plyn se ve zkapalnělé formě v přírodě prakticky nevyskytuje. Je zkapalňován po vytěžení, aby mohl být dopravován na odbytiště, většinou pomocí tankerů.
Zážehový motor
(zpravidla benzínový) - je druh spalovacího motoru, u něhož je směs paliva a vzduchu ve válci zapálena (zažehnuta) elektrickou jiskrou, kterou obvykle vytvoří zapalovací svíčka.
Pracuje s nižším kompresním tlakem, nejvyšší točivý moment a výkon leží ve vyšších otáčkách, jeho chod je tichý a pravidelný.
Pro správnou funkci zážehových spalovacích motorů je důležitá odolnost paliva proti samovznícení, kterou udává oktanové číslo. Oproti vznětovému motoru má nižší účinnost.
Zřejmě největší zásluhu na dnešní podobě motoru mají němečtí technici Daimler a Benz.
Vznětový motor
(dieselový motor, naftový motor, zkráceně diesel) - je druh spalovacího motoru, u něhož dochází k samovznícení vstříknutého paliva díky teplotě stlačeného vzduchu.
Na rozdíl od zážehových motorů je do něj palivo dopravováno odděleně od vzduchu. Palivo je do spalovacího prostoru motoru dopravováno speciálním vysokotlakým čerpadlem a vysokotlakým potrubím.
Byl vynalezen Rudolfem Dieselem a zdokonalen Charlesem Ketteringem.
Airbag
(airbag = vzduchový vak) - je jedním ze základních a velice důležitých prvků pasivní bezpečnosti. Jedná se o vak, který se v případě nehody nafoukne před pasažérem a zbrzdí náraz jeho těla, které by se jinak mohlo zranit o volant, sklo či jinou část automobilu. Airbag sám pouze zpomaluje náraz, není však schopen pasažéra zadržet, proto je nutné jej používat v kombinaci s bezpečnostními pásy. Ze statistik vyplývá, že airbag podstatně snižuje riziko smrti či vážného zranění. Existuje mnoho druhů airbagů, nejčastěji používané jsou čelní. Dále pak boční, hlavové a kolenní airbagy.