Svou premiéru měla Alfa Romeo 159 v roce 2005 na Ženevském autosalonu. Auto nahradilo svého úspěšného předchůdce model Alfa Romeo 156.
Alfa Romeo 159 je postavená na platformě GM/Fiat Premium, kterou sdílí s modely Alfa Romeo Brera a Spider, a s koncepty Kamal a Visconti. Auto se vyrábělo s karoserií typu sedan, nebo kombi (Sportwagon).
Díky použité platformě je Alfa Romeo 159 větší než svůj předchůdce, a díky tomu je auto také mnohem prostornější a pohodlnější.
Design vozu Alfa Romeo 159 byl navržen Giorgettem Giugiarem v designovém centru Alfa Centro Stile. Přední část auta má typický design s mřížkou tvarovanou do V. Interiér má většinu prvků převzatých ze starších modelů, mimo jiné ze svého předchůdce Alfa Romeo 156.
Alfa Romeo 159 měla soupeřit s modely německých značek BMW, Mercedes-Benz a Audi, a proto byl kladen důraz na použití kvalitních materiálů a na elegantní design.
Alfa Romeo 159 byla během historie své výroby nabízena s těmito motory:
benzínové motory 1.75 TBi I4, 1742 ccm o výkonu 147 kW (200 PS), 2009–2011 1.8 I4, 1796 ccm o výkonu 103 kW (140 PS), 2005–2010 1.9 JTS I4, 1859 ccm o výkonu 118 kW (160 PS), 2005–2010 2.2 JTS I4, 2198 ccm o výkonu 136 kW (185 PS), 2005–2010 3.2 V6 JTS Q4 V6, 3195 ccm o výkonu 191 kW (260 PS), 2005–2010
dieselové motory
Alfa Romeo 159 byla dostupná s pohonem předních, nebo všech čtyř kol (systém Q4). V nabídce byla šestistupňová manuální, nebo automatická převodovka,
nebo převodovka Q-Tronic, či Selespeed.
Rok po svém uvedení na trh se Alfa Romeo 159 umístila na třetím místě během cen European Car of the Year (Evropské auto roku).