První generace modelu Kia Shuma, vyráběná mezi lety 1992-1997, byla 4-dveřový sedan nebo 5-dveřový hatchback. Auto mělo k dispozici benzínové motory o objemu 1.5 l, 1.6 l a 1.8 litru. Převodovka se dodávala buď 4-stupňová automatická či 5-stupňová manuální.
Historie tohoto vozu začala v září 1992, kdy byl představen jako nástupce auta Kia Capital, rychle ztrácejícím podíl na trhu. V prvním roce (1993) se prodalo přes 100 tisíc aut Kia Shuma, což byl poměrně dobrý výsledek. Jednalo se zároveň o první vůz Kia vyvážený do USA. Auto prošlo v roce 1995 několika vylepšeními - byla upravena mřížka a zadní světla, na všech trzích ve Spojených Státech (kromě Kalifornie) byla Shuma k dispozici v nové verzi s DOHC motorem o objemu 1,8 litru.
Rozměry této verze Kia Shuma byly:
- rozvor: 2500 mm
- délka: 4360 mm
- šířka: 1695 mm
- výška: 1390 mm
Na některých trzích jako například ve Velké Británii bylo auto prodáváno jako Kia Mentor.
Kia také představila kabriolet verzi první generace Shuma. Pod jménem Timor S515 či S516 měl být
vůz národním autem v Indonésii, a prodával se tam začátkem devadesátých let se záměrem být
osvobozen od daní a cel v této zemi.
Timor bylo možno pořídit v následujících verzích: "S515" (SOHC), "S515i" (DOHC se
vstřikováním paliva), a "S516i LE" (sportovně laděná speciální edice s licencí Prodrive).
Timor však nepotěšil výrobce jako například Toyota. Ta podstoupila značné náklady na výrobu vozů
přímo v Indonésii, zatímco Timor byl dovezen již kompletně sestavený z Jižní Koreje. Následovala
hrozba soudního sporu WTO, a spolu s asijskou finanční krizí v roce 1997 přišel kolaps
automobilky Kia. Od projektu Timor se nakonec upustilo.