Lada je ochranná známka ruského výrobce automobilů AvtoVAZ. V sedmdesátých a osmdesátých letech se vozy tohoto výrobce, odvozené od vozu Fiat 124 prodávaly na východních trzích také pod značkou Žiguli. Později se označení Lada používalo i v samotném Sovětském svazu.
Vozy Lada nebo VAZ se vyrábějí v ruském městě Togliatti ve Volžském automobilovém závodě (AvtoVAZ). V sedmdesátých a osmdesátých letech se vozy této automobilky prodávaly
na domácím ruském trhu a v dalších zemích východního bloku pod značkou Žiguli a název Lada se používal jen pro export na západ. Později se značka Lada používala
i v Sovětském svazu. Ve znaku automobilky je stylizované vyobrazení starodávného člunu s plachtou. Jeho tvary zároveň připomínají písmeno azbuky B (čti V).
Továrna v Togliatti vznikla v roce 1966, a to díky socialistickému centrálnímu plánování. Byla postavena na doslova na zelené louce a místo bylo vybráno z důvodu dobré
infrastruktury a silného průmyslového zázemí. Důležitou roli hrála také přítomnost řeky Volhy, a také to, že zde vládne celkem mírné klima. Díky tomu, že továrna vyrostla
na zelené louce, bylo nutné dopravit sem dostatečné počty dělníků. Denně se do tohoto města stěhovalo až šedesát rodin. Během tří let zvýšilo město Togliatti počet obyvatel
o 90 000. Celá továrna byla postavena za čtyři roky.
Díky spolupráci s Fiatem zde mohl Sovětský svaz vyrábět automobily odvozené od vozu Fiat 124. Sovětský svaz za tehdejší licenci platil zbožím a surovinami, zejména dodávkou
ocelových plechů. Přípravě projektu byla věnována veliká pozornost. Všichni technici museli projít speciálním jazykovým kurzem. Byly pro ně také vydány technické slovníky.
Aby se dosáhlo požadované kvality, byly výrobní technologie nakupovány pouze na základě pečlivého výběrového řízení. Mezi dodavatele tak patřily zavedené firmy jako Bosch,
Kuka, Thyssen a desítky dalších. Projektovaná výrobní kapacita automobilky byla 750 000 vozů ročně.
Lada, VAZ - historie značky auta (dokončení článku) »