Land Rover Defender (někdy označovaný také jako Land Rover Ninety a Land Rover One Ten) je klasický britský off-road
s pohonem všech čtyř kol vyráběný společností Land Rover od roku 1983, kdy nahradil předchozí modely Land Rover Series.
Během historie tohoto modelu jeho výroba probíhala v Anglii, Malajsii, Turecku, Jordánsku a Keni.
Od roku 1983 do roku 1990 se vyráběla první generace Land Roveru Defender, a to v několika karosářských variantách.
V roce 1983 se vůz prodával jako Land Rover Ninety a Land Rover One Ten, přičemž čísla symbolizovala délku rozvoru v palcích.
V roce 1989 nabídku rozšířil třetí model, Land Rover Discovery. Zbývající modely se přejmenovaly na Defender 90 a Defender 110.
Model Land Rover 127 se po adopci jména Defender přejmenoval na Defender 130.
Pod kapotou mohl mít Land Rover Defender jeden z těchto motorů:
2.25 L 75 hp (56 kW) I4 (1983–1985)
2.25 L 62 hp (46 kW) I4 diesel (1983)
2.5 L 68 hp (51 kW) I4 diesel (1984–1993)
2.5 L 83 hp (62 kW) I4 (1985–1993)
2.5 L 85 hp (63 kW) I4 Turbodiesel (1986–1990)
3.5 L 113 hp (84 kW) V8 (1983–1986)
3.5 L 134 hp (100 kW) V8 (1986–1993)
Během historie výroby modelu došlo k několika aktualizacím. V roce 1985 a 1986 se dotkly motorů.
V roce 1990, kdy se vůz začal prodávat pouze jako Land Rover Defender získal také prvenství ve Velké Británii v kategorii 4x4.
V prosinci roku 1995 byly dodány na základě vítězství v soutěži první Defendery také do armády České republiky.
Rok 1998 také přinesl změnu motorů TDi, které se již dávno nemohly vyrovnat s požadavky evropských limitů hluku a emisí.
Na základě toho vznikl motor TD BMW Td5, ale pro země jako Brazílie a Argentina zůstala zachována výroba motorů TDi.
Land Rover Defender je vybavený systémem ABS a ETC. Vůz má pohotovostní hmotnost 1 980 kg a užitečnou 780 kg.
Tentokrát mohl mít pod kapotou jeden z nabídky těchto motorů:
2.5 L 107 hp (80 kW) I4 turbo diesel (1990-1994)
2.5 L 111 hp (83 kW) I4 turbo diesel (1994-1998)
3.9L 182 hp (136 kW) V8 benzín
2.5 L 122 hp (91 kW) I5 turbo diesel
2.4 L 122 hp (91 kW) I4 turbo diesel
2.2 L 122 hp (91 kW) I4 turbo diesel
První motory TD5 byly bez katalyzátoru, ale od roku 2002 byl přidán katalyzátor a recirkulace výfukových plynů, aby tak motory odpovídaly normám EURO2.
Motory byly doplněny o pětistupňovou manuální převodovkou LT77 a R380, čtyřstupňovou automatickou převodovku ZF 4HP22 a šestistupňovou manuální GFT MT-82.
Land Rover Defender - historie značky auta (dokončení článku) »