Lexus GS je luxusní 4-dveřový automobil střední velikosti vyráběný od roku 1991 společností Lexus - luxusní divizí Toyoty. Název vozu "GS" je zkratka pro Grand Sedan.
V Japonsku bylo auto až do roku 2004 prodáváno jako Toyota Aristo (řecký výraz pro "nejlepší").
Lexus GS sdílí podvozek s jedním z nejnovějších sedanů Toyota Crown, a je v současnosti ve své čtvrté generaci. Všechny generace během historie výroby byly k dispozici
s šestiválcovými motory a pohonem zadních kol. Pohon všech kol a hybridní verze debutovaly v roce 2005. Lexus GS se zúčastnil několika motoristických závodů, a získal
také spoustu ocenění jako například Nejlepší auto ve své třídě v roce 2005 či Nejlepší sedan v roce 2007.
Italdesign Giugiaro začal s prvními konstrukčními výkresy auta GS 300 v roce 1988. Vůz první generace (S140) je vybaven nezávislým dvojitým lichoběžníkovým odpružením
v přední i zadní části auta. Auto bylo zpočátku prodáváno jen v Japonsku (od roku 1991), a jeho vývoz byl zahájen dne 22. února 1993. Lexus GS první generace nabízí
nejdříve pouze 3,0 litrový motor o výkonu 169 kW (227 koní), později rozsah motorizace rozšířil 4,0 L V8 motor. Oba pohonné agregáty ovládá 4-stupňová automatická převodovka.
Interiér auta je vybavený obložením středové konzole z ořechového dřeva, koženými sedadly či teleskopickým volantem. Přední airbagy řidiče a spolujezdce jsou standardní
výbavou, automatický měnič na 12-CD a kontrola trakce jako volba za příplatek. Rozvor 2779 mm, délka 4950 mm, šířka 1796 mm a výška 1400-1420 mm jsou rozměry první generace
auta Lexus GS. Výroba této první generace skončila na konci roku 1996.
V roce 1993, tedy poté, co byl zahájen prodej první generace auta, začal vývoj jeho nástupce (interně označovaný kódovým jménem S160). V lednu 1997 koncept Lexus GS
druhé generace debutoval na autosalonu v Detroitu, a v srpnu téhož roku byla v Japonsku zahájena jeho výroba - opět jako Toyota Aristo. Tento sedan druhé generace používá
platformu s pohonem zadních kol. Uvnitř auta byla poprvé umístěna elektroluminiscenční optitronová měřidla, spolu s modernizovaným stereo systémem. Lexus nabídl mírně
upravenou verzi 3,0 litrového motoru, který nyní produkuje 168 kW (225 koní). Jako odpověď na požadavky zákazníků na vyšší výkon auta byl vůz pro americký trh (GS 400)
vybaven 4,0 litrovým V8, který produkoval 224 kW (300 koní). Oba modely ovládala pětistupňová automatická převodovka.
Ve srovnání se svým předchůdcem měla druhá generace GS mnohem větší obchodní úspěch - prodej dosáhl 30 622 vozidel v prvním roce. V crash testech institutu IIHS v roce 1999
získalo auto celkové "dobré" skóre. V roce 2000 byl představen facelift pro modelový rok 2001. Byla přidána nová čirá zadní světla, mírně revidovaná mřížka a jemně tónované
přední světlomety. Uvnitř bylo přidáno další dřevěné obložení. Špičkový výkon se nezměnil, ale točivý moment vzrostl, stejně jako některé rozměry auta: šířka na 1801 mm,
výška na 1420-1440 mm. Délka auta byla naopak zkrácena na 4806 mm a rozvor zůstal stejný.
Lexus GS - historie značky auta (dokončení článku) »