Historie Mazdy 2 sahá do osmdesátých let. Tehdy se začal vyrábět model Ford Festiva, který sloužil jako základ pro Mazdu 2.
Poprvé se Mazda 2 (nyní ještě jako Mazda Demio) začala prodávat jako pětidveřový hatchback, postavený na platformě DW. Výroba odstartovala v červnu roku 1996 a první generace se na trhu udržela až do roku 2002.
V roce 2000 byla Mazda 2 revidována, a získala tak aktuálnější design exteriéru, vylepšenou automatickou převodovku a další prvky technické i designové stránky vozu. V této době se také Mazda2 začala prodávat v Japonsku jako Ford Festiva Mini Wagon.
V Kolumbii se však původní Mazda 2 první generace vyráběla až do roku 2008.
První generace Mazdy 2 byla nabízena s těmito motory:
- 1.3 L B3-ME I4 (1996-1998)
- 1.5 L B5-ME I4 (1996-1998)
- 1.3 L B3E I4, o výkonu 61 kW (82 hp) (1999-2001)
- 1.5 L B5E I4, o výkonu 74 kW (99 hp) (2000-2001)
V letech 2002 až 2007 se prodávala druhá generace Mazdy 2, tentokrát postavená na platformě DY. V Japonsku se udrželo jméno Demio, ale na ostatních světových trzích
to již bylo Mazda2. Díky své praktičnosti a dobrým jízdním vlastnostem se stala Mazda 2 sedmým nejlépe prodávaným vozem v Japonsku.
Mazda 2 byla v základní verzi vybavena systémy ABS a EBD, systém kontroly stability byl ve výbavě na přání. Revolučním byl také hybridní systém e-4WD,
který využíval v případě potřeby elektronický motor k pohonu zadních kol.
V Evropě se Mazda 2 dodávala ve výbavových variantách S, TS a TS2, přičemž TS a TS2 byly v roce 2004 přejmenovány na Antares a Capella.