Mazda5 navazuje na svého předchůdce Mazdu Premacy, která se vyrábí od roku 1999. Na domácím trhu se Mazda 5 prodává jako druhá generace Mazdy Premacy, zatímco mimo Japonsko je prodávána jako samostatný model.
Mazdu 5 můžeme najít také pod jménem Ford i-MAX. Výroba vozu probíhá v japonské Hiroshimě a auto sdílí některé prvky s modely Mazda3, Ford Focus, Ford Focus C-MAX a Volvo S40.
V Severní Americe je Mazda5, kvůli bezpečnostním regulacím, vybavená šesti sedadly po třech řadách. Na ostatních trzích se prodává v klasickém sedmi sedadlovém uspořádáním s využití systému Karakuri Seating System. Na všech sedmi sedadlech má Mazda 5 tříbodové bezpečnostní pásy.
Mazda5 byla dokonce v limitovaném množství nabízena s pohonem všech čtyř kol.
V roce 2008 prošla Mazda 5 faceliftem, během kterého získala modernější nárazník, kola, zadní LED světla, nové prvky výbavy a automatickou pětistupňovou převodovku. Aktualizace se dotkla i interiéru, zejména pak palubní desky.
O dva roky později byla bezpečnost vozu Mazda5 zvýšena díky přidání elektronické kontroly stability (ESC) a kontroly trakce.
V nabídce Mazdy 5 jsou během historie prodeje tyto motory:
- 1.8 L MZR I4, 85 kW (116 PS/114 hp)
- 2.0 L MZR I4, 110 kW (150 PS/148 hp)
- 2.3 L MZR I4, 117 nebo 119 kW (159–162 PS/157-159 hp)
- 2.0 L MZR-CD I4 Diesel, 89 nebo 105 kW (105–143 PS/103-141 hp)
Mazda 5 byla v roce 2006 jmenována jako "Nejlepší nový víceúčelový rodinný vůz" v Kanadě.