První generace modelu Mazda MPV se vyrábělo mezi lety 1989–1999. Vůz se vyráběl s karoserií typu 3-dveřový van (1989-1995), nebo 4-dveřový van (1996-1998). Mazda MPV byla navržena od základu jako minivan určený speciálně pro americký trh.
Dostupné motorizace:
- 2.6 L I4 G6 (1989-1996)
- 2.5 L I4 G5 (1996-1999)
- 3.0 L V6 JE
- Převodovka: 4-stupňová automatická / 5-stupňová manuální
Auto bylo založené na platformě LV a vybavené motorem V6 s volitelným pohonem všech kol. Přepínač v přístrojové desce mimo jiné dovoluje,
aby řidič uzamknul diferenciál. Parkovací brzda byla v MPV přímo na podlaze vedle sedadla řidiče, zatímco většina ostatních minivanů měla ruční brzdu
v oblasti nohou řidiče, a ovládala se levou nohou.
Originální Mazda MPV měla pouze jedny zadní dveře. Bylo to také jediné auto Mazda řady MPV s manuální převodovkou. Tato řada je k dispozici
se sezením pro osm osob, přičemž většina amerických minivanů je pro sedm.
Rozměry vozu Mazda MPV:
- Rozvor: 2804 mm
- Délka: 4465 mm / 4661 mm
- Šířka: 1826 mm / 1836 mm
- Výška: v rozmezí 1694 mm - 1816 mm (dle modelového roku)
- Pohotovostní hmotnost: přibližně 1801 kg
Auto bylo časopisem Car and Driver (anglicky Auto a řidič) jmenováno mezi deseti nejlepších vozy pro rok 1990 a 1991.
První vlna prodeje tohoto auta byla silná, ale rychle opadla, když ostatní výrobci představili auta s pohonem všech kol a motorem V6.
V následujících letech vstoupila na trh Toyota Previa (1991), Nissan Quest (1993) a Honda Odyssey (1995), a podíl Mazdy na trhu byl tak ještě více oslaben.
Prodeji auta navíc moc nepomohlo, když MPV získalo jen jednu hvězdičku ze čtyř v australském crash testu (ANCAP), a v crash testech bezpečnosti silničního provozu
(IIHS) se negativně projevilo vniknutí pneumatik do prostoru pro nohy řidiče.
Vůz byl aktualizován v roce 1996 s přidáním bočních zadních dveří řidiče, airbagem, a přesunutím parkovací brzdy k nohám. Protože čtyřválcový
motor byl pro náročný trh Spojených států již vysloužilý, byl nahrazen podobnou, ale o něco menší 2,5 L pohonou jednotkou, která se dodávala i na trzích
pro zbytek světa. Modely vydané mezi roky 1997-98 měly mírné aktualizované "all-sport" opláštění těla a leštěná kola z lehkých slitin.
Mazda přerušila výrobu původního auta MPV po modelovém roce 1999. Nástupcem tohoto auta je Mazda5 (Severní Amerika a Evropu) a Mazda CX-9 (Severní Amerika
a Austrálie).
Druhá generace modelu se vyráběla mezi lety 1999–2006. Přerušená výroba modelu MPV byla obnoven v červnu 1999, s použitím krátkého rozvoru,
LW platformy a pohonu předních kol. Auto mělo karoserii typu 4-dveřový van a disponovalo dvojitými posuvnými zadními dveřmi, a bylo vybavené
rolovacím elektrickým ovládáním oken a třetí řadou sedadel, které se dají složit. Na severoamerických trzích mělo MPV narozdíl od jiných minivanů
poměrně sportovně laděný podvozek.
Motor dodávané ve druhé generaci Mazdy MPV:
- 2.0 L I4 FS-DE (99-02)
- 2.3 L I4 L3-VE (02-05)
- 2,5 L V6 GY-DE (99-01)
- 2,5 L V6 AJ (99 - 02)
- 3.0 L V6 AJ (02 - 06)
- 2.0 L MZR RF common rail turbodiesel
- Převodovka: 5-stupňová automatická 5F31J
Při svém uvedení na trh mělo auto stejný 170 hp DOHC 2,5 l V6 motor, který poháněl například Ford Contour. LX model představil posuvné sedadlo spolujezdce,
elektrické ovládání oken a zámků, elektricky vyhřívaná zrcátka, tónovaná skla a protiblokovací brzdy. ES model auta přidal kožené sedačky, boční airbagy na předních
sedadlech, větší kola a dvouzónovou přední a zadní klimatizaci. Mazda MPV získala "přijatelné" hodnocení v IIHS crash testu v roce 2000.
Rozměry 2. generace vozu:
- Rozvor: 2840 mm
- Délka:
- 1999-01: 4750 mm
- 2002-03: 4770 mm
- 2004-06: 4813 mm
- 2004-06: 4808 mm
- Šířka: 1831 mm
- Výška: 1745 mm / 1755 mm
- Pohotovostní hmotnost: přibližně 1659 kg
V roce 2001 všechny modely přidaly dětské bezpečnostní prvky. U modelů LX a ES byl k dispozici volitelný GFX sportovní vzhled, který zahrnoval například mlhová světla.
V následujícím modelovém roce (2002) auto získalo 3,0 L V6 motor, s 5- rychlostní automatickou převodovkou, produkující 200 hp (149 kW). MPV dostalo novou chromovou mřížku
či 17 -palcová kola z lehkých slitin. V modelovém roce 2004 MPV prošlo mírnou vnější i vnitřní proměnou. Vnější změny představovaly nové světlomety a zadní světla,
vnitřní změny mimo jiné zahrnovaly nový volant. V modelovém roce 2005 se dvouzónová klimatizace stala volitelnou funkcí u modelu LX (což do té doby bylo standardem).
Mazda MPV bylo v Evropě a Severní Americe staženo z prodeje po modelovém roce 2006. Auto bylo v Severní Americe a Austrálii nahrazeno v plném rozsahu vozem Mazda CX-9,
vozem typu crossover SUV.