Mazda MX-5, v Severní Americe také známá jako Miata a v Japonsku jako Eunos Roadster, je lehký dvoumístný roadster s motorem vepředu
a pohonem na zadní kola. Výrobce Mazda v Hirošimě tento model představil v roce 1989 na autosalonu v Chicagu. MX-5 byl koncipován
jako technologicky moderní malý roadster s nízkou hmotností a minimální mechanickou složitostí. Vůz se stal téměř přes noc hitem,
a jeho potávka převyšovala nabídku – toho využili někteří severoameričtí prodejci a výrazně navýšili cenu tohoto auta.
Výroba druhé generace tohoto auta byla zahájena v roce 1998, a aktuální model je ve výrobě od roku 2005. V roce 2000 Guinnessova kniha
světových rekordů prohlásila Mazdu MX-5 nejprodávanějším dvoumístným sportovním vozem v historii, s celkovou produkcí 531.890 vozů.
O rok později celková výroba MX-5 dosáhla 900.000 aut a záznam v Guinessově knize rekordů byl aktualizován.
Od zahájení třetí generace, Mazda celosvětově pro tento vůz používá název MX-5 s výjimkou Severní Ameriky, kde je uváděn na trh jako MX-5 Miata.
Karoserie auta MX-5 je konvenční, ale jeho konstrukce je lehká s odpojitelným předním i zadním pomocným rámem a citlivým ovládáním.
Starší typy tohoto auta s výkonem motoru 116 koní (87 kW) vážily jen něco přes tunu, novější vozy s vyšším výkonem motoru byly těžší.
Vůz má velmi snadnou manipulaci díky vyvážené hmotnosti, a je tak populární volbou pro amatérské závodění.
Aut MX-5 první generace (zkratka NA) se v letech 1989-1997 prodalo více než 400.000 kusů s 1.6 L čtyřválcovým motorem s přímým vstřikováním.
Po roce 1993 byl objem motoru zvýšen na 1,8 L a 1,6 L tak zůstal jen jako levnější varianta na některých trzích. Karoserie byla celokovová
s lehkou hliníkovou kapotou. Celkové rozměry jsou 3.970 mm na délku, 1.675 mm na šířku a 1.235 mm na výšku.
Standardní převodovka byla 5-stupňová manuální. V Japonsku a USA byla k dispozici i verze s automatickou převodovkou, ta se ale s úspěchem
příliš nesetkala. Posilovač řízení, klimatizace či stereo byly přidány jako standardní vybavení v pozdějších letech.
V roce 1993 bylo vyrobeno 1.500 kusů limitované edice vozu - tento model měl mj. červený kožený interiér, vylepšené stereo, kůží potažený volant,
tempomat, uzávěrku diferenciálu, elektrické ovládání oken a zrcátek, posilovač řízení, klimatizaci, přední a zadní spoilery či ABS brzdy.
Všechny vozy této limitované edice byly vyrobeny v černé barvě. Zajímavostí také je, že v letech 1994 a 1995 Mazda nabízela vozy pouze
ve světle modré barvě s metalízou.
Druhá generace (NB) byla představena v roce 1998. Došlo ke zvýšení výkonu motoru na 104,4 kW, a k dalším změnám u prvků jako světlomety
(ze zatahovacích na pevné) či skla zadního okna. Mírně vzrostly i rozměry oproti předchozímu modelu, délka 3.945 mm, šířka 1.678 mm, výška 1.228 mm
a rozvor 2.265 mm. Bez výbavy vůz vážil rovných 1.000 kg. Nová generace byla navíc o něco více aerodynamická než originál.
Kola, pneumatiky a brzdy byly významně zmodernizovány: protiblokovací systém byl nabízen jako volitelná výbava, kola z lehkých slitin měly nyní 360 mm
nebo 380 mm v průměru a 150 mm na šířku.
Sportovní modely byl vybaveny většími koly. Automobil mohl dosáhnout 100 km/h za 7,8 sekund a jeho maximální rychlost byla 210 km/h.
V roce 1999 Mazda slaví 10. výročí MX-5, a u té příležitosti uvádí na trh další limitovanou edici s do té doby exkluzivními funkcem jako
šestistupňovou převodovkou či Bilstein tlumiči. Vůz měl jedinečnou safírově modrou barvu i interiérem v černé kůži a s modrými sedačkami.
I přes publicitu této edice trvalo více než rok prodat všechny vozy, a to pravděpodobně jednak kvůli velkému počtu vyrobených aut a dále
kvůli jejich vysoké ceně.
V roce 2001 prošel MX-5 faceliftem, a například mlhová světla dostal již do základní výbavy. Zmodernizován byl i interiér, sedačky získaly
vyšší opěrky pro hlavu a ukazatele v přístrojovém panelu prošly barevnou změnou.
V roce 2003 divize společnosti Mazda v Japonsku představila Roadster Coupé s integrovanou pevnou střechou. Výroba byla omezena jen na 179 aut
pouze v Japonsku, což činí tento model jednou z nejvzácnějších forem MX-5.
Mazda MX-5 - historie značky auta (dokončení článku) »