Bugatti
>> zpět na značkyAuta značky Bugatti:
- EB 110
- Veyron
Bugatti - historie značky auta
Zakladatel vozů s typickou přední maskou ve tvaru koňské podkovy byl nadaný italský automobilový konstruktér a designér, motoristický nadšenec,
ale i umělec a sochař Ettore Arco Isidoro Bugatti (1881 - 1947). Ettore Bugatti se narodil a vyrostl v Miláně. Jeho otec byl umělec a do svého domu
si zval kulturní představitele té doby, jako byli například Puccini nebo Leoncavallo. To mělo vliv na mladého Ettora, chtěl stát také umělcem,
zatímco jeho bratr Rembrandt zase mechanikem. Proto bylo překvapením, když se Ettore ve svých čtrnácti letech, roce 1895, pustil do stavby
motorové tříkolky.
Později zhotovil vylepšenou tříkolku, která měla dva motory. Zúčastnil se s ní deseti závodů a v devíti z nich vyhrál. Poté postavil další automobil,
který měl dokonce čtyři motory! S dalším automobilem vlastní konstrukce, které navrhl jako devatenáctiletý, získal na mezinárodním veletru Velkou cenu
města Milána. Toto auto nakonec prodal baronovi de Dietrichovi z Niederbronnu, který začal Bugattiho sponzorovat.
Během krátké doby si Bugatti získal velmi dobré renomé, spolupracoval například s firmou Mathis a když mu bylo 25, stal se hlavním inženýrem ve firmě
Deutz AG v německém Kolíně nad Rýnem.
O pár let později se pokusil osamostatnit. První vůz, který nesl značku Bugatti, byl vyroben v roce 1908. Ettore jej vyrobil ještě ve sklepě svého domu,
ale v roce 1909 již založil výrobní závod v Molsheimu ve Francii. Poté sklízí vozy Bugatti jeden sportovní úspěch za druhým. Modelů Bugatti se vyrobilo přes 75,
kolik kusů přesně, to se neví. Bugatti ve své továrně také vyráběl lodní a letecké motory a také nejméně jedno letadlo.
» Bugatti - historie značky auta (dokončení článku) »
Bugatti - vyberte si ojeté auto z nabídky autobazarů:
Autosalony a autobazary Bugatti:
Bugatti - historie značky auta (dokončení článku)
Když se blížila první světová válka, Bugatti měl strach o své tři nově vyrobené motory typu 13. Proto je raději zakopal, a když válka skončila, vykopal
je a zamontoval do vozů, s nimiž v roce 1920 zvítězil v Le Mans. Tento okruh byl po válce poničen a Bugatti tam dokázal vyvrátit mýtus, že na nerovném
silničním povrchu se mohou uplatnit jen mohutná, těžká auta. Bugatti oproti tomu nasadil lehký vůz s tuhým rámem, který se v zatáčkách ovládal mnohem
snáze, než těžké závodní vozy konkurence.
V roce 1939 nasadil Bugatti do závodu Le Mans nový vůz typu 57. Automobil byl tak spolehlivý, že nebylo třeba během 24 hodin závodění jedinkrát otevřít
kapotu. Navíc vůz Bugatti vedl od startu až do cíle. Bohužel byl ten rok také smutný, když v tom samém voze zemřel mladší Bugattiho syn Jean, který se
vyhýbal opilci. Zdrcený Ettore se poté odstěhoval do Paříže a vedení továrny předal staršímu Jeanovu bratrovi Rolandovi.
Za druhé světové války se žádné vozy Bugatti nevyráběly, konstrukční činnost byla přerušena a závodní vozy byly ukryty ve stodolách. Mussolini přemlouval
Bugattiho, aby se přestěhoval do Itálie, ale on odmítnul, a když Francii obsadili nacisté, začal kreslit v Paříži nové typy vozů pro poválečnou výrobu.
Bohužel se jeho návrhy nikdy nerealizovali, protože v roce 1947 zemřel.
Po Druhé světové válce se společnost Bugatti etablovala jako důležitý dodavatel součástek pro letecký průmysl, zejména pro firmu Hispano-Suiza.
V roce 1963 odkoupila společnost Hispano-Suiza firmu Bugatti z rukou rodiny Bugatti. Továrna v Molsheimu se pak podílela na výrobě dílů pro první francouzské
a evropské dopravní proudová letadla: Caravelle a Concorde.
Vozy Bugatti a zejména závodní speciály jsou dodnes obdivovány pro technickou krásu a tvarovou dokonalost. Typicky modré vozy ještě dlouho po smrti
Ettora vítězily na různých závodech po celém světě.
V současné době je značka Bugatti ve vlastnictví Volkswagenu a její chloubou je výroba omezeného množství exkluzivních sportovních vozů Bugatti Veyron
a také koncept Bugatti 16C Galibier.
Automobil Bugatti také inspiroval známého českého jazzového skladatele Jaroslava Ježka, který v roce 1931 uvedl svůj známý Bugatti Step. Klavírní skladba
byla poctou české automobilové závodnici Elišce Junkové, hrdince závodu Targa Florio, na němž startovala s vozem Bugatti. Stala se jednou z nejpopulárnějších
Ježkových skladeb vůbec.
Na závěr pár statistických údajů
V naší databázi je celkem 0
inzerátů vozidel značky Bugatti.
Během včerejšího dne hledali zájemci o tuto značku nejčastěji auto inzeráty modelů Veyron
a EB 110
.