Rok výroby:1998Typ motoru:2,8 (142 kW)Stav km při koupi:220 000 kmStav km nyní:251 000 kmZpůsob řazení:automatStatus vozu při koupi:ojetýJak dlouho auto používáte?1 rokPrůměrná spotřeba:10,7 l/100 kmVloženo:8. 9. 2009
Ovšem... *Tou nejfatálnější byla oprava tekoucího hřebene servořízení. Jinde banalita, tady kvůli absenci nějaké opravné sady a celkově nerozebiratelné konstrukci záležitost destitisíců. U mě konkrétně 11 000,- za pokus o „repas“ (při které se dotyčným podařilo mechanicky odrovnat chladič motoru za dalších cca 6000,-), po roce pak 20 000,- za komplet nové řízení z druhovýroby + práci za jeho ne zrovna jednoduchou instalaci. *Další byl na řadě elektrický ventilátor před chladičem klimatizace. Existují dva druhy- starší auta mají jednodušší verzi se třemi odpory pro změnu rychlostí (ty se dají i celkem levně opravit), já mám tu novější a horší variantu s elektronickou plynulou změnou otáček- takže jsem musel koupit celý ventilátor za cca 9000,-... *Odešla baterka (100 Ah), ale to bylo zásluhou dlouhotrvajícího nedostatku destilované vody. *Výměna horního ramene na zadní nápravě a obou brzdových hadic vzadu, cca 2000,- * Po větším zahřátí motorového prostoru se rozsvítí kontrolky brzd a DSC. Jedná se o známou konstrukční vadu jisté série řídících jednotek ABS/DSC od Bosche. Momentálně to neřeším, pouze beru v potaz a záhy přizpůsobuji jízdní styl faktu, že ABS ani stabilizace v ten moment nefunguje. Po zchládnutí motorového prostoru se věci samy uvedou do pořádku. Oficiální výměna vadného modulu vychází na cca 12 000,- * Centrál pravých zadních dveří žije vlastním životem- teprve budu řešit
Hodnocení a zkušenosti s autem
S řadou E39 jsem měl poměrně bohaté krátkodobé zkušenosti již z dřívějška, takže jsem po ní už dlouho pokukoval. Potenciální množinu vozů, připadjících v úvahu, jsem na základě vlastních zkušeností a dojmů zredukoval na typy 523 nebo 528 po září 1998 (mají už Double Vanos a nový blok s ocelolitinovými vložkami namísto dřívějšího nikasilu a jednoducjého Vanosu) a nebo eventuálně na novější 525 a 530 po faceliftu. Jelikož pofaceliftové modely byly tehdy ještě zbytečně předražené, do finále postoupily 523 a 528, pokud možno s automatickou převodovkou. Po jedenácti marných výjezdech za inzerovanými vránami se objevil konečně obstojný kus 528iA za poměrně vysokou cenu, kterou jsem však po zkušební jízdě akceptoval. Auto bylo v nevídaně bohaté výbavě (černá kůže z vodního buvola, nezávislé topení na DO, parkovací a dešťové senzory, Servotronic, stabilizace, absolutně vše v elektrice atd atd), což spolu s jasnou historií zřejmě také rozhodlo.
Auto se velmi příjemně ovládá, je poměrně tiché, při dobrém stavu podvozku s vynikajícími jízdními vlastnosti. Výkon motoru ideálně odpovídá 1600 kg hmotnosti auta, nad hodnotou 3500 otáček nastává jeho velmi razantní vzestup a akcelerace je v tomto pásmu výtečná. Převodovka řadí velmi rychle a odměřeně, není to jako například u Mercedesu, který nechá rychlosti déle klouzat pro co nejjemnší přeřazení. V režimu D řadí BMW možná až zbytečně brzy, v městském provozu se otáčky válejí sotva nad volnoběhem, režim S je mi příjemnější i pro relaxační jízdu (pokud nejedete rychle také dokáže řadit v nižších otáčkách, klidně i v 1500, ale níž už naštěstí ne). Trakce se zdá bezproblémová, ale ctím zásadu letních a zimních pneumatik. Původní pneu 235/45/17 palců jsem vyměnil za originální rozměr 225/60/15 s okamžitým pozitivním dopadem na komfort jízdy, menší citlivost na vyjeté koleje a sníženou spotřebu (dle mého pozorování cca 0,5 litru/ 100 km) a očekávaným pozitivním dopadem na životnost čepů a ramen. Podle mého však mají tyto BMW i několik slabých míst, které bych neváhal označit rovnou za konstrukční přešlapy: Například náfuky od kabinových uhlíkových filtrů procházejí přímo motorovým prostorem a v případě sebemenší netěsnosti veškerý smrad z teplého motoru putuje rovnou do kabiny. V takovém případě může člověk měnit drahé uhlíkové filtry na lapání pachů jak chce, protože smrad proniká až za nimi. Tak hloupý systém jsem u ničeho jiného neviděl. Dále celkově vysoká pracovní teplota motoru- oficiálně se pohybuje se kolem 95 až 103 stupňů. Je to možná dobré pro emise a dobré spalování, ale je to dvousečná zbraň. Při sebemenším defektu chlazení (a to není u BMW zas taková vzácnost) může dojít v několika okamžicích k fatálním škodám na hliníkovém motoru. Kromě toho, baterie rozžhavených chladičů klimatizace, automatické převodovky, motoru a servořízení prakticky znemožňuje průchod vzduchu motorovým prostorem. Takovou výheň po otevření kapoty motoru jsem zažil vždy a výhradně jen na vozech této značky a už na ničem jiném (ani na Corvettě, která čtvrt hodiny gumovala). Další věc- zmíněná ŘJ ABS/DSC je umístěná sotva pár centimetrů nad výfukovým potrubím, čímž se přehřívá (úplně extrémně po vypnutí horkého motoru) a u některých výrobních šerží tak dochází k rozlepení kontaktní pasty v obvodech. Výsledek jsem už pocítil sám (viz poruchy). Další nepochopitelnou zbytečností jsou zadní kotoučové brzdy, které mají ještě z nepřístupné vnitřní strany v sobě zabudovány bubnové čelisti... Ruční brzda je tedy bubnová, provozní kotučová. Výsledek- nebrzdí to líp na ruční brzdu, pouze je to složitější a dražší a poruchovější. A v tomto duchu mi připadá vlastně celé auto...
Kdybyste se mě zeptali, zda bych si E39 koupil znovu, pravděpodobně bych odpověděl pozitivně. Není to nejlepší auto na světě, ale jízda v něm má takové zvláštní neodolatelné charizma. Je to ještě poctivý kus plechu, byť už trochu znetvořený rozsáhlým použitím elektroniky. Do svazku s BMW jsem vstupoval dobrovolně a s předpokládaným cílem: Budu ho poctivě oprašovat, spravovat, léčit jeho vrtochy, cpát do něj peníze horem spodem, a ono mě občas hezky povozí... To přece může udělat jen šťastný člověk...
je fakt málokedy tu vidieť tak kvalitne napísanú recenziu,jak po odbornej tak po štylistickej stránke,dosť ma to zaujalo,lebo to auto máme v rodine,brat ho má asi pol roka,je to 525 d,r.2002,zatiaľ bez poruchy,iba tyčky stabilizátora a spotrebáky.no uvidíme,čo bude ďalej.Mal pred tým E 46 220 d,S vetšinou tu napísaným súhlasím.Mna napr. zaujala aj taká drobnosť,že u tak drahého auta,ked nové stálo okolo mega,niesú napr.nalakované vrchným transparentným lakom miesta ako motor.priestor,spodné strany kapôt,miesta na odtok vody okolo batožin.priestoru a pod.Keby to bola Dacia,že sa šetrí,kde sa dá,kvôli výslednej cene,tak to pochopím.Brat to má v čiernej farbe,a spomínané miesta sú len matné,bez vrchného laku a vyzerá to na také auto dosť lacno a ešte by som rád vedel,čo je to ten Vanos,stále to počujem okolo BMW a dodnes neviem,čo to je.
Komentáře uživatelů k recenzi BMW 528
spotreba bmw5 e39
xxx.cz/bmw/bmw5-e39/fakta.html
16.03.2011 | 23:19:47 | Reagovat
Vanos
VANOS = časování ventilů - proměnlivé natáčení vaček, to jen pro buggy-ho
16.09.2009 | 17:00:57 | dm Reagovat
to buggy
Vanos je promenlive casovani ventilu, nebo tak neco, pokud se nemylim...
12.09.2009 | 11:06:48 | jamieson Reagovat
je fakt málokedy tu vidieť tak kvalitne napísanú recenziu,jak po odbornej tak po štylistickej stránke,dosť ma to zaujalo,lebo to auto máme v rodine,brat ho má asi pol roka,je to 525 d,r.2002,zatiaľ bez poruchy,iba tyčky stabilizátora a spotrebáky.no uvidíme,čo bude ďalej.Mal pred tým E 46 220 d,S vetšinou tu napísaným súhlasím.Mna napr. zaujala aj taká drobnosť,že u tak drahého auta,ked nové stálo okolo mega,niesú napr.nalakované vrchným transparentným lakom miesta ako motor.priestor,spodné strany kapôt,miesta na odtok vody okolo batožin.priestoru a pod.Keby to bola Dacia,že sa šetrí,kde sa dá,kvôli výslednej cene,tak to pochopím.Brat to má v čiernej farbe,a spomínané miesta sú len matné,bez vrchného laku a vyzerá to na také auto dosť lacno a ešte by som rád vedel,čo je to ten Vanos,stále to počujem okolo BMW a dodnes neviem,čo to je.
12.09.2009 | 08:44:04 | buggy Reagovat
Vtipné
Vtipná a obsahem použná recenze. Díky za ni.
10.09.2009 | 23:18:49 | Filip Reagovat