Od svých jezdeckých začátků jsem vlastnil pouze japonská auta, ale zkušenosti mám s mnoha značkami vč. pár supersportů a jednoho závodního auta.
X9 jsem kupoval před sedmi lety za 40.000,- a to ne v moc dobrém stavu, nicméně první dva roky jsem jezdil. Pak se začala projevovat "nízká cena". Nějakou dobu jsem servisoval u různých mechaniků, z nichž dát takové auto do kupy zvládl pouze jeden, a i ten měl své mouchy. Takže jsem se rozhodl pronajmout garáž, koupit druhou X-devítku na ND a učit se japonskou automechaniku pomocí anglického manuálu (český snad ani neexistuje).
Ceny náhradních dílů? Pro představu jeden z homokinetických kloubů (a tím nemyslím ty na hnacích poloosách), stojí v Mazdě na tento model 8.000,-. A to bych nechtěl motorizaci 2.3L MCE, jelikož její Lysholmův kompresor údajně stojí samotný 150.000,- (zde není překlep v nulách). Navíc u této motorizace je pouze automatická převodovka, která bohužel nedá ve zrychlení vyniknout větší síle motoru. Navíc je o něco málo žíznivější. S motorem 2.5 123kW mám rekord Brno - České budějovice za 6,9 L/100km. Většinou mi však "těžkne noha" a navíc Mazdě se ve vysokých otáčkách líbí, takže reál 9-10 L/100km.
Tak šel čas ... a investice vč. kupní ceny obou aut se vyšplhaly přibližně někam ke 150.000,-. K tomu je potřeba dodat ještě velké množství práce, studia, času na shánění ND a nájem zmíněné garáže. Dnes už Xedos slouží bez dalších oprav, renovací atd. a i po 22 letech má docela slušnou dynamiku (0-100km/h za 8,5s) a ani design není k zahození (hlavně zezadu:).
Vyměněno: Celý motor na kterém je nové těsnění pod hlavami, pod sáním, pod výfukem, pod víky hlav, pod olejovou vanou, gufera VH, O-ring. Nový regulátor tlaku oleje. Rozvody vč. drážkových řemenů. Nový Alternátor. Kompletní renovace zadní nápravy vč. nápravnice. Nějaké ty ramena a čepy. Tyčky řízení. Nové sací plastové potrubí. Nový zadní nárazník - na starém byla prasklina. Nové svíčky a zapalovací kabely. Spodní část řidičova sedadla - původní někdo prošoupal A samozřejmě brzdy (to jediné mi vadí - měly by být silnější). Drobnosti jako trocha karosářské práce, nové filtry, servoolej, m. olej ani už raději nepočítám.
Jistě Vás napadá, proč cpát tolik peněz a starostí do staré rachotiny. Že to není příliš rozumné?
1) Nový Xedos stál 1,5 milionu Kč a čistě teoreticky řekněme, že jeho životnost je třeba 30 let (poté je již auto veteránem nebo v dnešní době jde spíš do šrotu). Logika říká, při investici 150.000,-, přičemž auto je skoro jako nové, že aby zůstal zachován tento poměr, tak by auto mělo vydržet minimálně 3 roky a to doufám, že bude mnohem déle. Samozřejmě mnohem objektivnější by bylo toto přepočítat na ujeté km. Tímto chtěl básník říci, že s trochou nadsázky je to výhodnější, než kupovat nové auto v takovéto kategorii.
2) V podstatě za to může láska k dobré technice, o které píši v následujícím odstavci.
Xedos má jeden z nejlepších podvozků nejen kvůli zavěšení, které zaručuje držení kol stále kolmo k vozovce, ale i díky systému 4WS od japonské firmy Aisin. Popisovat ho detailně nebudu, ale věřte, že v zatáčkách moc konkurence ve své třídě ani dnes nemá a troufl bych si napsat, že ani ve vyšších třídách. Systém je dost nákladný a zřejmě to byl jeden z důvodů, proč už jej Mazda přestala používat. Původně ho jako první do seriově vyráběných aut použila Honda, po Mazdě ještě Renault, který jej používá i v současnosti a stejně je tomu i u některých modelů 911-ky Porsche, kde je systém o to komplikovanější, že zde je samozřejmě zadní náprava zároveň hnací. Mazda ovšem měla z výše vyjmenovaných konkurentů u tohoto systému největší natočení zadních kol a to sice celkově o 7°.
Závěrem: Jedná se o vozidlo spíše pro labužníky, přičemž s trochou "šikovnosti" je za ještě relativně dobrou cenu takříkajíc hodně muziky. A tento poměr by byl ještě lepší, kdyby Mazda neměla tak drahé ND, což dle mého názoru je dáno, zdůrazňuji "tehdejší", filosofií vyrábět spolehlivá auta.
Komentáře uživatelů k recenzi Mazda Xedos