Recenze Mazda Xedos xedos 9 4ws 2.5
“Vše již bylo napsáno”

Autor recenze: yrneh všechny recenze tohoto autora

Rok výroby:1995 Typ motoru: Stav km při koupi:200 000 km Stav km nyní:250 000 km Způsob řazení: Palivo: Benzín Vloženo: 6. 2. 2016

Hodnocení inzerátu: 7 Hodnocení recenze

Hodnocení vozidla autorem 6.8

Spolehlivost

10
 

Jízdní vlastnosti

10
 

Komfort

10
 

Provozní náklady

3
 

Náhradní díly

1
 
(1 = neuspokojivá!, 10 = vynikající!)

Informace od autora recenze

Koupili byste další auto tohoto výrobce? ano


Hodnocení a zkušenosti s autem

Od svých jezdeckých začátků jsem vlastnil pouze japonská auta, ale zkušenosti mám s mnoha značkami vč. pár supersportů a jednoho závodního auta.

X9 jsem kupoval před sedmi lety za 40.000,- a to ne v moc dobrém stavu, nicméně první dva roky jsem jezdil. Pak se začala projevovat "nízká cena".
Nějakou dobu jsem servisoval u různých mechaniků, z nichž dát takové auto do kupy zvládl pouze jeden, a i ten měl své mouchy.
Takže jsem se rozhodl pronajmout garáž, koupit druhou X-devítku na ND a učit se japonskou automechaniku pomocí anglického manuálu (český snad ani neexistuje).

Ceny náhradních dílů? Pro představu jeden z homokinetických kloubů (a tím nemyslím ty na hnacích poloosách), stojí v Mazdě na tento model 8.000,-.
A to bych nechtěl motorizaci 2.3L MCE, jelikož její Lysholmův kompresor údajně stojí samotný 150.000,- (zde není překlep v nulách). Navíc u této motorizace je pouze automatická převodovka, která bohužel nedá ve zrychlení vyniknout větší síle motoru. Navíc je o něco málo žíznivější.
S motorem 2.5 123kW mám rekord Brno - České budějovice za 6,9 L/100km. Většinou mi však "těžkne noha" a navíc Mazdě se ve vysokých otáčkách líbí, takže reál 9-10 L/100km.

Tak šel čas ... a investice vč. kupní ceny obou aut se vyšplhaly přibližně někam ke 150.000,-.
K tomu je potřeba dodat ještě velké množství práce, studia, času na shánění ND a nájem zmíněné garáže.
Dnes už Xedos slouží bez dalších oprav, renovací atd. a i po 22 letech má docela slušnou dynamiku (0-100km/h za 8,5s) a ani design není k zahození (hlavně zezadu:).

Vyměněno:
Celý motor na kterém je nové těsnění pod hlavami, pod sáním, pod výfukem, pod víky hlav, pod olejovou vanou, gufera VH, O-ring.
Nový regulátor tlaku oleje.
Rozvody vč. drážkových řemenů.
Nový Alternátor.
Kompletní renovace zadní nápravy vč. nápravnice.
Nějaké ty ramena a čepy.
Tyčky řízení.
Nové sací plastové potrubí.
Nový zadní nárazník - na starém byla prasklina.
Nové svíčky a zapalovací kabely.
Spodní část řidičova sedadla - původní někdo prošoupal
A samozřejmě brzdy (to jediné mi vadí - měly by být silnější).
Drobnosti jako trocha karosářské práce, nové filtry, servoolej, m. olej ani už raději nepočítám.

Jistě Vás napadá, proč cpát tolik peněz a starostí do staré rachotiny. Že to není příliš rozumné?

1) Nový Xedos stál 1,5 milionu Kč a čistě teoreticky řekněme, že jeho životnost je třeba 30 let (poté je již auto veteránem nebo v dnešní době jde spíš do šrotu). Logika říká, při investici 150.000,-, přičemž auto je skoro jako nové, že aby zůstal zachován tento poměr, tak by auto mělo vydržet minimálně 3 roky a to doufám, že bude mnohem déle. Samozřejmě mnohem objektivnější by bylo toto přepočítat na ujeté km. Tímto chtěl básník říci, že s trochou nadsázky je to výhodnější, než kupovat nové auto v takovéto kategorii.

2) V podstatě za to může láska k dobré technice, o které píši v následujícím odstavci.

Xedos má jeden z nejlepších podvozků nejen kvůli zavěšení, které zaručuje držení kol stále kolmo k vozovce, ale i díky systému 4WS od japonské firmy Aisin.
Popisovat ho detailně nebudu, ale věřte, že v zatáčkách moc konkurence ve své třídě ani dnes nemá a troufl bych si napsat, že ani ve vyšších třídách.
Systém je dost nákladný a zřejmě to byl jeden z důvodů, proč už jej Mazda přestala používat.
Původně ho jako první do seriově vyráběných aut použila Honda, po Mazdě ještě Renault, který jej používá i v současnosti a stejně je tomu i u některých modelů 911-ky Porsche, kde je systém o to komplikovanější, že zde je samozřejmě zadní náprava zároveň hnací.
Mazda ovšem měla z výše vyjmenovaných konkurentů u tohoto systému největší natočení zadních kol a to sice celkově o 7°.

Závěrem:
Jedná se o vozidlo spíše pro labužníky, přičemž s trochou "šikovnosti" je za ještě relativně dobrou cenu takříkajíc hodně muziky. A tento poměr by byl ještě lepší, kdyby Mazda neměla tak drahé ND, což dle mého názoru je dáno, zdůrazňuji "tehdejší", filosofií vyrábět spolehlivá auta.

Konichiwa
Y.L.






Přečetli jste recenzi, teď ji můžete ohodnotit: Hodnocení inzerátu: 7


Komentáře uživatelů k recenzi Mazda Xedos

Vložit komentář