Ford Explorer je sportovní užitkové vozidlo (SUV) vyráběné americkým výrobcem Ford Motor v Chicagu od roku 1990. Auto bylo do nedávné doby
vyráběno také ve státě Missouri, ale v roce 2006 byl tento závod uzavřen. Ford Explorer měl našlápnuto stát se jedním z nejpopulárnějších
SUV historie. V roce 2011 bylo auto jmenováno truckem roku Severní Ameriky (North American Truck of the Year). Předchůdcem tohoto automobilu
je Ford Bronco II.
První Ford Explorer sjel z montážní linky 12. dubna 1990. Auta první generace byla vybavena tehdy novým motorem o síle 155 koní (116 kW) 4,0 L Cologne V-6
s 4-rychlostní A4LD automatickou převodovkou, anebo 5-stupňovou manuální převodovkou M5OD Mazda. Stejně jako jeho přímý konkurent - Chevrolet S-10 Blazer
- byl Explorer k dispozici v 3-dveřové a 5-dveřové karoserii a buď s pohonem zadních kol nebo s pohonem všech kol. Každá varianta měla jiný rozměr:
3-dveře 2593 mm rozvor, 4419 mm délku a 1714 mm výšku, 5-dveří: 2842 mm rozvor, 4673 mm délku a 1709 mm výšku. Šířka byla pro obě varianty stejná, a to 1778 mm.
Auto bylo zpočátku k dispozici ve 4 stupních výbavy: základní model XL (který byl později nahrazen modelem XLS), XLT, Sport a edice Eddie Bauer.
Pro modelový rok 1993 byl výkon motoru zvýšen o 5 koní (4 kW) na celkových 160 hp (119 kW). Varianta Explorer Sport byla prodávána také jako Mazda Navajo
do přerušení výroby v roce 1994. Jednalo se o 3-dveřový model s pohonem zadních kol i s pohonem všech čtyř kol.
Druhá generace auta, která prošla významnou aktualizací exteriéru, interiéru a zavěšení kol, byla uvedena pro modelový rok 1995. Vůz si z předchozí generace
zachoval stejný motor 4,0 L Cologne V-6, a později k němu přibyl 5,0 L Windsor OHV V-8. Rozsah druhé generace Ford Explorer se skládal ze dvou modelů
- 3-dveřová varianta Sport a 5-dveřový Explorer. Volitelný automatický systém ControlTrac představoval tři režimy pohonu: 2WD, 4WD auto a 4WD low.
Auto bylo také prvním vozem ve svém segmentu mající duální přední airbagy. V roce 2001 došlo k zavedení modelu Explorer Sport Trac. Auta byla ovládána
několika různými typy převodovek, většinou automatických, v 5-ti a čtyř-rychlostní škále.
Šířka auta byla 1778 mm, výška 1702-1735 mm a ostatní rozměry se změnily v průběhu let (rozvor se postupně změnil z počátečních 2831 na 2834 mm
u 5-ti dveřové varianty, a z 2565 na 2568 mm u varianty 3-dveřové. Délka auta u 5-dveří byla 4826 či 4788 mm a u 3-dveří 4536, 4572 a 4562 mm.
Třetí generace (2002-2005) zachovala 4,0 L V-6 motor z předchozí generace , ale Windsor V8 byl nahrazen motorem 4,6 L 2V SOHC V-8. Všechny převodovky byly
nyní 5-rychlostní, a poprvé byla k dispozici třetí řada sedadel, čímž se celkový počet cestujících zvýšil na sedm. Modelový rok 2002 byl posledním rokem
větší 5-dveřové varianty, kterou lze objednat s manuální převodovkou. Rozměry auta třetí generace: rozvor 2888 mm či 2890 mm, délka 4800 mm, šířka 1828 mm a výška
1803 mm.
Úrovně výbavy byly nyní základní Sport Value, Sport Choice , XLS, Sport Premium, XLT, Eddie Bauer a limitovaná verze. Modely z let 2002-2004 měly kontrolu
stability jako jednu z možností, tento systém se stal standardem pro modelový rok 2005. U třetí generace Ford nainstaloval plně nezávislé zavěšení zadních kol
u všech modělů kromě 3-dveřového Sport. Tento design nabízí výhody včetně jízdního komfortu, snažší manipulace a stability vozidla. Karoserie 3-dveřového
Fordu Explorer Sport byla v roce 2001 téměř sjednocena s 5-dveřovým Explorerem pro rok 2002. Vzhledem k poklesu popularity menších 3-dveřových SUV byla varianta
Sport přerušena po roce 2003.
Ford Explorer - historie značky auta (dokončení článku) »