Rok výroby:2005Typ motoru:Stav km při koupi:60 000 kmStav km nyní:120 000 kmZpůsob řazení:automatStatus vozu při koupi:ojetýJak dlouho auto používáte?5 letPalivo:DieselPrůměrná spotřeba:10 l/100 kmVloženo:26. 10. 2011
spolehlivý motor pohodlný interiér poměr kvalita/cena nesrovnatelný s jinými vozy dostupnost náhradních dílů jednoduchý servis
Slabé stránky
vysoká hmotnost malý zavazadlový prostor špatný přístup k podvozu při výměně rezervy vyšší spotřeba velký objem mazacích kapalin 8 litrů oleje motor cca 12 litrů oleje převodovka
Závady a opravy na autě
Doposud žádné výrazné opravy, které by zatěžovaly nějak výrazně peněženku. - výměna přerušovače blinkrů - výměna gum na zadním stabilizátoru - asi desetkrát žárovka (za to ale může výrobce žárovek :-) - běžné pravidelné výměny všech náplní a filtrů, trochu je proti normální verzi nákladné měnit oleje v rozvodovkách a aut. převodovce. Kdo chce auto mít však dlouho, měl by výměny dodržovat.
Hodnocení a zkušenosti s autem
Auto jsem koupil, protože jsem potřeboval čtyřkolku. Měl jsem před tím takový menší autobus na listových perech a trochu mě překvapilo, co je tohle za skokana. Příčné brzdící pruhy na silnici jsou jak odrazový můstek. Jinak nemohu vytknout nic závažnějšího. Skokan to je, ale hlavně díky rámovému podvozku, který strčí do kapsy i řadu typických offroadů. Auto překoná i neskutečná stoupání a nerovnosti. Hodnotil bych auto spíše do skupiny offroad než klasické SUV. Nová Sorenta už tuto "výhodu" ztratila a se svojí samonosnou karosérií jsou spíše zase SUV. V terénu horší, ale zase více pohodlí. Vždy je něco za něco. Při volbě pohonu kol s tzv. TOD systémem (pohon primárně zadní nápravy, kdy při proklouznutí se přidávají automaticky přední kola) se prakticiky řidič nemusí za jízdy o nic starat. Tady je trochu rozdíl mezi Sorenty v typu pohonu kol. Variantu s manuálním zapínáním pohonu 4x4 do rychlosti 80km/h otočným tlačítkem vedle volantu určitě také využije spousta řidičů, kteří nejezdí mnoho km v nepříznivých podmínkách. Já však preferoval TOD verzi. Obě verze pohonu pak mají i možnost zapnout něco jako uzávěrku diferenciálu, kdy se zadní náprava zamkne a přední se přidá v rámci potřeby. Motor pak umožní pomalejší jízdu při větších otáčkách. Pak to auto vyjede snad i na kolmou kluzkou zeď. Na druhou stranu kdo to v životě potřebuje, pokud nejede krást po průtrži mračen brambory na pole. :-) Nejsem náročný na interiér a jediné, co jsem fakt vyžadoval po autě, byl automat, tempomat a nízký nájezd kilometrů. I tak mě auto poměrně příjemně překvapilo svojí výbavou a přehledností. Jsou tady i zbytečnosti, jako měření tlaku vzduchu venku u vnitřního zrcátka, nebo pouzdro na brýle, kam se vejdou jenom dětské. V celku však je to auto velmi prostorné a pohodlné i na delší úseky. Po městě velmi přehledný pohled z vozu a vyšší posezení bych už za "osobák" nevymněnil. Automat celkovému pohodlí jenom přidá a i když spotřeba pozná, že neřadí řidič, tak stojí za to jít touto cestou. Zpracování karoserie je již na slušné úrovni, i když je poznat, že tady technologie autobomilového průmyslu v Korei ještě nebyla na té úrovni jako následně třeba v letech 2006 a výše, kdy jsou Sorenta, ale i Sportage, kvalitou zpracování karoserie na běžné úrovni evropských výrobců. Nadčasový design Sorenta se v KIA skutečně povedl a i dnes, po skoro deseti letech od výroby prvního kusu, auto rozhodně nevypadá jako stará škatule. Řízení jde trochu moc z lehka i přes adaptabilní servo řízení. Na druhou stranu je volant posazen příjemně vůči posedu řidiče a nijak nebolí záda ani při cestě někam na Jih. Zadní sedačky jsou prostorné a pohodlné, ale pro tři dospělé osoby je tam místa tak akorát na dojezd na chalupu. Na druhou stranu, ve které běžném autě není? Kufr je asi největší slabinou tohoto auta. Jde o subjektivní pohled každého majitele. Mě prostě jeho velikost nestačí. Při cestě na dovolenou k moři, kdy nás jede třeba pět v autě je prostě rakev na střechu jasnou nutností, bez které bych se vidat k moři nemohl. O zimních výjezdech na hory ani nemluvím, to bych nejraději poslal část věcí poštou napřed. Ale jak říkám, každý používá auto na něco jiného a je to co řidič, to názor. Sorento v Anglii někdy v uplynulých letech vyhrálo staus nejlepšího vozu pro tahání čehokoliv. Je pravda, že utáhne karavan i vozík s motorkou, či jinou záteží, jako nic. Spotřeba naroste, ale jinak je to tomu auto jakoby úplně jedno, že má něco za sebou. Za oblast bezpečnosti taky stojí za zmínku, že prováděné testy odhalily prakticky absolutní bezpečnost posádky ve voze. Jasně, že fyzikální zákony nejde oblafnout, ale jinak je auto skutečně na vysoké úrovni bezpečnosti pro posádku. Horší je to pro ty venku. Testy zhodnotily Sorento jako velmi nebezpečné z hlediska ochrany chodců při střetu s tímto vozidlem. Celkově lze tedy říci, že jsem s autem fakt spokojen. Jsem rád, že jsem volil automat a nějakou nadstandardní výbavu včetně TOD systému pohonu kol. Škody vyšší spotřeby, která výjimečně klesne pod deset litrů, ale co můžete čekat u auta vážícího v klidu něco přes dvě tuny a ještě s automatem.
Od doby, kdy jsem psal tento komentář uplynula nějaká doba a tak jen doplňuji, že jsem za tu dobu vyměnil autu přední tlumiče, kdy jeden z nich vytekl (není divu na českých silnicích). Pak jsem musel vyměnit spodní šus plech pod motorem, který shnil tak, že jsem to nikdy neviděl. Úpně z něho zbyl papír a držel ho pohromadě jenom nátěr, který jsem na něj asi před dvěma lety preventivně natřel. Jinak stále běžná údržba a nic se neporouchalo.
29.05.2013 | 09:17:34 | Franc
| 194.228.96.*Reagovat
Komentáře uživatelů k recenzi Kia Sorento
Doplnění komentáře
Od doby, kdy jsem psal tento komentář uplynula nějaká doba a tak jen doplňuji, že jsem za tu dobu vyměnil autu přední tlumiče, kdy jeden z nich vytekl (není divu na českých silnicích). Pak jsem musel vyměnit spodní šus plech pod motorem, který shnil tak, že jsem to nikdy neviděl. Úpně z něho zbyl papír a držel ho pohromadě jenom nátěr, který jsem na něj asi před dvěma lety preventivně natřel. Jinak stále běžná údržba a nic se neporouchalo.
29.05.2013 | 09:17:34 | Franc | 194.228.96.* Reagovat