Staré modely převodovky a motory Schopnosti v terénu Vynikající na práci i blbnutí
Slabé stránky
přední náprava Nové modely převodovky a motory Koroze Modely s ABS zadní diferenciály Sytém ABS jako takový, zcela nesmyslný Nejnovější modely Kardanové hřídele Záměrná neopravitelnost některých dílů Zadní dveře Problémy s mlžením čelního okna atd. atd.
Závady a opravy na autě
Vyjadřuji se jako servis specializující se na Suzuki4x4, v tomto případě na Suzuki Jimny od prvního modelu po poslední. Jako servis se v hodnocení vyjádřím ke všemu co jsme kdy opravovali, k důvodům vzniku závad i jejich předcházení. Začneme tím dobrým První modely s řazením předního náhonu a redukcí řadící pákou včetně všech dieslů tedy i současných. Nemají problémy s převodovkama a motoroma, u Diesla je v případě motoru otázka kvalitní údržby, která pokud je opravdu kvalitní je i tento motor takříkajíc nesmrtelný, více později. Nyní to špatné Přední náprava, vyžaduje nadměrnou údržbu, nemáli údržbu dochází k vibracím, vyreznutí dosedacích ploch na koulích, vyreznutí dosedacích ploch simerinků náboje, s výsledným efektem nefunkčnosti automatických volnoběžek a vibrací. Některé korozi lze zabránit, dodatečnou motnáží dílů používaných u starších modelů Suzuki které se v rámci snižování nákladů již nemontují ale příprava ně zde stále je. Systém ovládání volnoběžek a volnoběžky: trpí na korozi dosedacích ploch simerinků, korozi kovových trubek rozvádějící podtlak, lze zaměnit plastovými trubičkami pro centrální mazání nákladních vozidel o průměru 4mm za cca 150kč. Volnoběžky nelze opravit, cena nové 9000,- nejčastější příčina poškození nedostatečně namazané případně vadné simerinky, simerinky nelze koupit, ale našli jsme způsob opravy. Je li ovšem mechanicky poškozený vnitřkem vlivem nedostatečného mazání, je opravdu neopravitelná. Ovládací selenoidní ventily neodchází, pouze se v případě netěsnosti zanesou nečistotama, ventil lez pracně rozebrat a vyčistit. Hlavní převodovky U tlačítkových modelů, životnost ložisek v rozsahu 50-70 tisíc km, provozování hučící převodovky posunuje cenu opravy až k 50 tisícům Kč, při včasné opravě lze opravu zvládnout v rozsahu 6000kč. Redukční převodovky U všech modelů: při použití především v terénu či tahání těžkých přívěsů, vyžaduje výhradně olej 75W140 s klasickým který dávají servisy bude životnost řetězového převodu převodovky zkrácena i více jak o polovinu, je tedy běžné že tuto opravu provádíme už po 150 tisících km a cenově cca 20.000Kč Kardanové hřídele u nových modelů Jsou nerozebiratelné a tudíž neopravitelné, mají výrobní vadu která je příčinou úniku oleje z převodovek s následným závažným poškozením převodovek, únik oleje umíme zastavit, výměna křížů byla odmítnuta i specializovaným servisem na opravu kardanů. Motory: U všech benzínových modelů je špatná životnost indukčních kabelů a indukčních cívek, indukční kabely doporučujeme měnit u všech vozidel ideálně po dvou maximálně třech letech. Nové tlačítkové modely ztrácí výkon již od 250 tisíc km (řetězové motory), staré modely (řemenové motory) vydrží dvojnásobek. Dieselové trpí na špatnou naftu, vyžadují pravidelnou aplikaci aditiv, zde doporučuji používat výhradně aditiva Toyta. U dieslu se setkáváme se zkorodovaným táhlem ovládající turbo, rozsvěcí oranžovou kontrolku, ztrácí tah až do úplného vypnutí motoru, stačí prostříkat uvolňovacím olejem a rozhýbat. Ventil tlaku paliva a čidlo tlaku paliva odchází díky nekvalitní české řepné naftě, tomu zabraňuje výše zmíněné aditivum. U benzínových modelů dochází k problémům s čidly horní úvratě, tzv Halův prvek, problémy jsou i s napínáním řetězu - bývá dost často pouze zaneseno a stačí vyčistit, životnost řetězu cca 200 tisíc km, Motory jsou náchylné na používání jiných než doporučených svíček, při použití dlouhoživotnostních Iridových svíček je bezpodmínečně nutné před instalací, namazat závity svíček ideálně měděnou vazelínou, hrozí jejich zapečení do závitu a při demontáži poškození závitu se závratnou cenou opravy, bohužel maže jeden mechanik z milionu. Chybové hlášení lambda sond, častěji způsobuje vadné teplotní čidlo chladicí kapaliny, nežli samotná lambda sonda, servisy to nevědí a mění opakovaně lambdasondy. ABS a zadní diferenciály u modelů s ABS ABS je u Jiminy zcela nesmyslné, zadní brzdy jsou ovládané pouze jednou společnou trubku, v případě zablokování jednoho kola tak ABS pracuje s oběma koly. Při zařazené 4x4 díky absenci mezinápravového diferenciálu, dochází k přenosu síly náprav vzájemně na sebe a tedy i k rázům způsobených při funkci ABS. To se odráží na životnosti zadních diferenciálů kdy životnost není dána počtem kilometrů ale vlivem využívání ABS nejen při zařazení 4x4, je tedy běžné že zadní diferenciál měníme i u vozidla s 20 tisíci km. Řešením je možnost vypnutí ABS při zařazení 4x4 ale to nechápejte jako doporučení, neb toto doporučit nemůžeme. Ostatní mechanické části netřeba jmenovat, jejich životnost je odpovídající pro vozidlo s daným možným použitím, pouze čepy táhel řízení na Jimny vydrží méně než by se dalo očekávat, ale ne o tolik, aby nás to překvapilo. Koroze Nulová antikorozní ochrana spodku vozidla, konstrukčně špatně řešené přední plastové nadkolí úplná absence zadního plastového nadkolí. V přední části dochází ke korozi styku nadkolí se spodní příčkou chladičové stěny, totální koroze je zde znatelná do pěti let provozu zvláště jezdíli se i do terénu či hodně v zimně na prosolených silnicích. Zadní chybějící nadkolí a odlétavající nečistoty od kol, zcela odstaní povrchový nátěr na stěně mezi zadním sloupkem a podběhem, totální koroze je zde běžná též už po pěti letech provozu. Lemy všech blatníků, díky nepatrnému vibračnímu pohybu plastového nadkolí dochází k oděru barvy z hran lemů a k následné korozi, tomu se dá zabránit demontáží plastových lemů, silným nástřikem přípravkem na spodky vozidel a zpětnou montáží plastových lemů, zde je patrné koroze už i po dvou letech provozu. Častá koroze je i v prostoru kufru, způsobuje jí nesmyslné příčné uložení tlumiče výfuku a vliv teplot od výfuku. Řešením je nástřik a instalace přídavného odstínění formou hliníkového plechu, originální stínění většinou do dvou let zcela zmizí. Držák zadního plastového lemu, (plechové pokračování podběhu) je ve výrobě přivařeno na blatník jako čistý plech na plech, zatékání vody je znatelné už po dvou letech. Řešení je dvojí, první jednodušší u nového vozu řádně zapatlat vulkanizační hmotou vzhora i zdola a následně nastříkat přípravkem na podvozky. Složitější je odvrtání z bodových svárů, na blatníky použít nýtovací matice a lemy následně šroubovat s možností je kdykoliv sundat a případnou korozi kdykoliv lehce odstranit. Zadní dveře jsou u všech modelů, vyjma kabrioletu příliš těžké, vyžadují pravidelné seřizování nejen pantů, ale především svislého dorazu na sloupku. Pokud doraz není seřízen, panty se vytloučou, vznikne vůle a následné přetrvávající bouchání zadních dveří. Panty rády zareznou, je třeba je neustále mazat. Toto je souhrn nejčastějších závad a problémů, i přesto tvrdím že je to vynikající kára a pokud se o ní majitel stará, dost dobře ho přežije. Více se těmto vozů věnuji na stránkách suzukilubu, děkuji adminům že tuto větu ponechají pro uspokojení potřeb především majitelů daných vozidel.
Hodnocení a zkušenosti s autem
Předně jako servis, ale i v běžném provozu a v mém případě i na závodech jak maratonů tak i triálů.
Dobrý den, čtu článek asi velice pozdě... Měl jsem Samuraie, ale prodal jsem ho.. Po 3 letech jsem zjistil, že takové auto potřebuji, rozhlížím se po Jimnym... Chápu dobře, že starší model je ten, který má přední náhon a redukci přiřaditelný pákou, a ne tlačítky? cca do roku 2003. A měl by mít motor 1.3 60kw (od roku 2001)? Děkuji za odpověď, jirka
je dobré ju urobiť u každého nového auta aj keď to znie ako hlúpa rada ale šetrenie zasiahlo aj túto časť auta. Navyše oplastovanie podvozku má aj blbú stránku - že človek nevidí podvozok neznamená že po pár rokoch hrdza postupuje. Plus na tých plastoch podvozku sa hromadí hlina, piesok, kamienky a drží to vlhkosť, nedá sa to vystriekať vapkou, jedine demontovať a vyčistiť - kto to ale bude ročne robiť? U japonca určite nastriekať podvozok čím skôr tým lepšie. Určite nečakať na zvetranie lebo to je len iný názov pre koroziu.
Hele, chytrej, neměl by nástřik dutin a spodku provést výrobce vozidla? Proč moje Toyota to má už z výroby? Protože Suzuki má vyrábět motorky a ne auta....
Určite nie všetky modely ale auris I je na tom tragicky - prehnité vedenie paliva k nádrži, korozia blatníkov pod podblatníkmi, korozia držiakov nárazníkov.... des a hrôza keď sa človek pozrie pod auto
Dobrý deň Viete mi poradit ohladne dobreho servisu na jimny r.v. 2000 Ďakujem Bohuš Trenčín okolie čí morava 00420903450451 bohuslu@gmail.com Všetko dobre v novom roku 2023
Komentáře uživatelů k recenzi Suzuki Jimny
Nový a starý
Dobrý den, čtu článek asi velice pozdě... Měl jsem Samuraie, ale prodal jsem ho.. Po 3 letech jsem zjistil, že takové auto potřebuji, rozhlížím se po Jimnym... Chápu dobře, že starší model je ten, který má přední náhon a redukci přiřaditelný pákou, a ne tlačítky? cca do roku 2003. A měl by mít motor 1.3 60kw (od roku 2001)? Děkuji za odpověď, jirka
04.11.2020 | 10:19:06 | Jirka | 213.235.94.* Reagovat
antikoro ochrana
je dobré ju urobiť u každého nového auta aj keď to znie ako hlúpa rada ale šetrenie zasiahlo aj túto časť auta. Navyše oplastovanie podvozku má aj blbú stránku - že človek nevidí podvozok neznamená že po pár rokoch hrdza postupuje. Plus na tých plastoch podvozku sa hromadí hlina, piesok, kamienky a drží to vlhkosť, nedá sa to vystriekať vapkou, jedine demontovať a vyčistiť - kto to ale bude ročne robiť?
U japonca určite nastriekať podvozok čím skôr tým lepšie. Určite nečakať na zvetranie lebo to je len iný názov pre koroziu.
31.08.2019 | 18:46:39 | miki | 194.154.243.* Reagovat
souhlas s recenzi
Deda si koupil pred cca 6 let noveho Jimmyho a ted ma najeto cca 60 tis.Kc. Prorezly je,jako by mu bylo 100 let. Zlaty Suzuki Samurai.
02.02.2018 | 18:32:22 | digi | 194.228.76.* Reagovat
RE: souhlas s recenzi
děda se vybodl na základní údržbu včetně nastříkání spodku a dutin, děkovat může jenom sám sobě
30.09.2018 | 16:34:38 | Autodoctor | 83.208.86.* Reagovat
RE: souhlas s recenzi
Hele, chytrej, neměl by nástřik dutin a spodku provést výrobce vozidla? Proč moje Toyota to má už z výroby? Protože Suzuki má vyrábět motorky a ne auta....
02.10.2018 | 18:14:41 | | 89.176.46.* Reagovat
RE: souhlas s recenzi
Stando protože je to francouz a ne japonec.Francouzi jsou v antikorozní úpravě na špici,kdežto japonci reznou už ve fabrice.
02.10.2018 | 22:45:50 | Jirka | 82.202.120.* Reagovat
RE: souhlas s recenzi
Chlapče, chlapče. Ten nesmysl jsi dal dohromady úplně sám? A jakej Stando, už po druhé?
03.10.2018 | 19:39:20 | | 89.176.46.* Reagovat
toyotu by som nespomínal
Určite nie všetky modely ale auris I je na tom tragicky - prehnité vedenie paliva k nádrži, korozia blatníkov pod podblatníkmi, korozia držiakov nárazníkov.... des a hrôza keď sa človek pozrie pod auto
03.09.2019 | 12:23:01 | miki | 195.80.178.* Reagovat
RE: souhlas s recenzi
Dobrý deň
Viete mi poradit ohladne dobreho servisu na jimny r.v. 2000
Ďakujem Bohuš Trenčín okolie čí morava 00420903450451 bohuslu@gmail.com
Všetko dobre v novom roku 2023
31.12.2022 | 21:46:52 | Bohuš | 84.47.97.* Reagovat