Tatra T815
>> zpět na TatraAuta značky Tatra:
- T815
- Beta
- T613
- T700
Tatra T815 - historie značky auta
Tatra T815 je nákladní vůz vyráběný českou automobilkou Tatra od roku 1983 až do současnoti.
Tento truck používá tradiční Tatra koncepci páteřového rámu s výkyvnými poloosami a nezávislým zavěšením kol.
Auto je k dispozici ve variantách 4x4, 6x6, 8x8, 10x8, 10x10, 12x8 a 12x12. Motory jsou chlazené vzduchem či kapalinou a mají výkon v rozmezí 230 - 610 kw.
Auto bylo navrženo jako nástupce modelu Tatra T813, a původně bylo určeno pro extrémní off-road podmínky. V dnešní době existují i varianty určené pro smíšené
použití (terénní i na silnici).
Historie modelu T815 začíná v roce 1970 byl představen prototyp s označením T157, a byl navržen tak, aby nahradil starší typ T148.
Mezi roky 1970 a 1974 bylo navrženo několik dalších prototypů, ale žádný se nedostal do sériové výroby.
Vzhledem k protestům ze strany dalšího výrobce nákladních aut LIAZ, který pro tehdejší vládu vyráběl nákladní automobil podobné třídy, se od výroby T157 upustilo.
Místo něj se Tatra začala soustředit na vozi těžší třídy jako náhradu za modely T813 a T148. Vůz byl nakonec představen v roce 1983 s typovým označením T815.
V roce 1989 bylo toto nákladní auto modernizováno. Byla zavedena nová T815-2, která prošla dalším zlepšením v letech 1994 a 1997.
Další facelift následoval v roce 2000, a mezi změny mimo jiné patřila nová přístrojová deska. Poslední facelift kabiny přišel v červenci 2010.
Vzhledem ke změnám v emisních požadavcích Tatra vyvinula zcela nový motor V8 T3c pro dosažení souladu s Euro III.
Tatra T815 je nákladní auto, které má vynikající jízdní vlastnosti i v těch nejobtížnějších terénech, koncepce vozu umožňuje vyšší off-road rychlost
ve srovnání s konkurenčními vozy s klasickými pevnými nápravami. Primární strukturální prvek Tatry je tzv. páteřní rám. Všechny ostatní části auta
jsou umístěny na této pevné sestavě. Auto má mechanické odpružení, a nosnost až 8 tun na každé nápravě. Všechny závěsné typy jsou vybaveny teleskopickými tlumiči,
některé verze mají také stabilizátor torzních tyčí.
» Tatra T815 - historie značky auta (dokončení článku) »
Tatra T815 - vyberte si ojeté auto z nabídky autobazarů:
Autosalony a autobazary Tatra:
Tatra T815 - historie značky auta (dokončení článku)
Toto nákladní auto má vzduchem chlazený vznětový motor s přímým vstřikem paliva, za pomoci čerpadla Bosch. Motor je k dispozici v emisních specifikacích Euro 2 - Euro 5
s výkonem v rozmezí 230 až 325 kw. Automobil může být vybaven i vodou chlazenými motory jiných výrobců - především Cummins a Deutz s výkonem v rozmezí 260 - 440 kw
(350-590 koní). Automobil disponuje elektronicky řízenou převodovkou - řidič pomocí joysticku jen předem nastaví rychlostní stupeň, a řazení rychlosti je provedeno samočině.
Řidič je informován o posunutí převodového stupně pomocí displeje přístrojové desky.
Na výběr je základní verze auta, rozšířená verze s prostorem za sedadly, dlouhá čtyřdveřová kabina umožňující přepravu až šesti osob, či speciální nízká verze kabiny
používaná většinou pro jeřáby. Dalším provedením je valníková plošina, tahač návěsů, těžkých přívěsů, a rámový či bezrámový podvozek (specialita Tatry).
Ten umožňuje montáž některých nástaveb s výhodou nízkého těžiště přímo na příčníky nosné roury, žebřinový svařovaný rám je pak použit jen v přední části,
a za kabinou je vypuštěn. Mezi speciální nástavby patří cisterna, autojeřáb, rýpadlo, domíchávač betonu, pumpa na beton, soupravy pro svoz dřeva a mnoho dalších modelů
včetně verzí pro vojenské účely.
Do roku 1991 bylo vyrobeno téměř 100 000 vozů typu T815, což je výsledek potvrzující kvalitu a jedinečnost tohoto auta.
Tatra T815 se pravidelně účastnila Rallye Dakar. Poprvé jela Dakar v roce 1986. Známý závodník Karel Loprais vyhrál s tímto nákladním autem celkem šestkrát.
Další technické specifikace vozu Tatra T815 ve zkratce:
- Místo výroby: Česká republika
- Modernizace: 1998, 2010
- Předchůdce: Tatra 813
- Příbuzné vozy: Tatra 815-7
- Pohotovostní hmotnost: až 15000 kg
- Užitná hmotnost: až 35500 kg
- Počet míst: 2-6
- Maximální rychlost: 90 km/h (omezovač)
- Objem nádrže: 420 l
- Převodovka:
- 10-stupňová manuální (10TS180)
- 14-stupňová manuální (14TS210L)
- 14-stupňová poloautomatická
- 6-stupňová automatická (TD-61-1175)
- 10-stupňová automatická (TD-101-3600)
- 5-ti a 6-stupňová automatická (Allison)
Na závěr pár statistických údajů
V naší databázi je celkem 7
inzerátů vozidel značky Tatra T815.
Pro zajímavost, nejdražší auto značky Tatra T815 v naší databázi je vozidlo Tatra T815 19 255 4x4.1
, r.v. 1995.
Cena, kterou za toto vozidlo prodejce v inzerátu požaduje je 1 460 000,- Kč.
Nejnovějším inzerátem značky Tatra T815 z naší nabídky, je inzerát na prodej auta Tatra T815 8x6
,
r.v. 1986. Chcete-li si pořídit svůj vlastní vůz značky Tatra T815, tak toto auto může být vaše za 540 000,- Kč.