Tatra
>> zpět na značkyAuta značky Tatra:
- T815
- Beta
- T613
- T700
Tatra - historie značky auta
Počátky kopřivnické automobilky Tatra spadají do roku 1850, kdy se Ignác Šustala (1822 - 1881) rozhodl založit malou rodinnou firmu vyrábějící kočáry a bryčky. Jeho firma
byla úspěšná a začala se brzy rozrůstat. Postupně zaváděla výrobu nových dopravních prostředků. V roce 1882 vyrobila prvních 15 železničních vagónů. V roce 1897 vyrobila
první osobní auto ve střední Evropě, automobil Präsident a v roce 1898 první nákladní automobil. V roce 1890 se firma přeměnila na akciovou společnost a změnila název
na Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft.
Mezi první a druhou světovou válkou společnost změnila majitele a nadále změnila svůj název podle jeho jména, a to na Ringhoffer – Tatra (nebo zkráceně jen Ringhoffer). Společnost
pokračovala v rozjeté výrobě široké škály od osobních automobilů, železničních vozů až po letadla.
Velmi přínosnou osobou pro firmu byl v době od roku 1897 do roku 1945 konstruktér a dlouholetý technický ředitel Hans Ledwinka. Ten byl tvůrcem dodnes Tatrou využívané koncepce podvozku
s centrální rourou a kyvnými nápravami, který se také označuje jako páteřový rám. Ve světě se ujalo spíše označení Tatra-concept. Tatra je také známa tím, že využívá převážně vzduchem
chlazené motory.
» Tatra - historie značky auta (dokončení článku) »
Tatra - vyberte si ojeté auto z nabídky autobazarů:
Tatra 600 Tatraplan 1.95
1 850 000,- KčTatra T600 Tatraplán - projekt
379 000,- KčAutosalony a autobazary Tatra:
Tatra - historie značky auta (dokončení článku)
Zřejmě nejproslulejším dílem konstruktéra Ledwinky bylo auto s označením Tatra 77 a jeho pozdější modifikace Tatra 87. Toto auto se vyrábělo mezi léty 1934 až 1950. V konstrukci
tohoto aerodynamického vozu se uplatňují postupy používané do té doby hlavně v letectví. Ledwinka spolupracoval s jiným slavným automobilovým konstruktérem Ferdinandem Porsche, což
je vidět na podobnosti vozů navrhovaných těmito dvěma konstruktéry.
Konstrukér Tatry Hans Ledwinka byl v roce 1945 odsouzený za spolupráci s nacisty. Vězněn byl až do roku 1951. Později z komunistického Československa odešel do Německa.
Po druhé světové válce vyráběla Tatra hlavně nákladní automobily. Pustila se ale také do výroby luxusních limuzín, které byly určeny pro vedoucí pracovníky a stranické funkcionáře.
Vznikl tak například vůz Tatra T603 - legendární "šestsettrojka". Toto auto se začala vyrábět v roce 1955 a bylo poháněné vzduchem chlazeným osmiválcem s objemem 2,5 l. Motor byl
umístěný za zadní nápravou a mělo výkon 73 kW (později 77 kW). Maximální rychlost, kterou toto auto bylo schopné dosáhnout, byla 170 km/h. Celkem bylo vyrobeno 20 422 těchto vozů.
Později, v letech 1974 až 1995, se vyráběl nástupnický model Tatra T613.
Aby mohla Tatra své vozy dostatečně otestovat, vznikl v Kopřivnici testovací polygon známý jako Tatra polygon.
V roce 1989 přestala Tatra vyrábět osobní auta a díky problémům s privatizací se dostala do finančních problémů. Krizi zažehnalo až získání armádní zakázky. Tatra ale i tak musela
sehnat spolehlivého investora. Po dlouhých jednáních se jím nakonec stala americká společnost Terex Corporation, která se zabývá výrobou těžké mechanizace. Ve společnosti Tatra
získala 80,5% podíl. Tím se Tatra jednoznačně přeorientovala na výrobu těžkých terénních nákladních vozů. Díky tomuto převzetí společnosti mohla Tatra expandovat na západní trhy,
ale měla pouze slabé výsledky.
V roce 2006 koupila Tatru společnost Blue River, která byla vlastněná převážně českými finančníky. Firma i nadále exportovala své vozy na západní trhy a posílila také vývoz do Ruska.
Úspěšná byla i na domácí trhu v Česku a ve střední a jihovýchodní Evropě. Na jaře 2007 společnost Tatra oznámila záměr investovat významně do modernizace výroby a posílit kapacity výroby,
která již nebyla schopna uspokojit zvýšenou poptávku po vozech. Problémy však přinesla světová finanční krize. V roce 2009 se firma dohodla s americkým výrobcem armádních vozidel
Navistar Defense o výrobě společného nákladního auta, pro který Tatra dodá podvozky a nápravy.
Nákladní auta Tatra se ve světě také proslavily i díky úspěchům v nějtěžší rallye světa - Rallye Paříž Dakar. Na tom má největší zásluhu hlavně legendární jezdec Karel Loprais. Ten na
Dakaru dokázal celkem šestkrát zvítězit, pětkrát byl druhý a jednou třetí.
-
Uživatelské recenze a auto testy Tatra
-
Tatra (r.v. 1949)
-
Tatra T613 -3 (r.v. 1987)
-
Tatra T613 3 (r.v. 1986)
-
Tatra T613 4 MiLong (r.v. 1994)
-
Tatra T613 Chromka (r.v. 1980)
Na závěr pár statistických údajů
V naší databázi je celkem 20
inzerátů vozidel značky Tatra.
Mezi těmito inzeráty jsou nejčastěji ojetá auta T815
a T613
.
Během včerejšího dne hledali zájemci o tuto značku nejčastěji auto inzeráty modelů T613
a T700
.
Pro zajímavost, nejdražší auto značky Tatra v naší databázi je vozidlo Tatra PHOENIX 530,6 X6 EPSILON+NÁVĚS
, r.v. 2021.
Cena, kterou za toto vozidlo prodejce v inzerátu požaduje je 4 980 000,- Kč.
Nejnovějším inzerátem značky Tatra z naší nabídky, je inzerát na prodej auta Tatra Phoenix 480 8x8 S1 EURO 6
,
r.v. 2019. Chcete-li si pořídit svůj vlastní vůz značky Tatra, tak toto auto může být vaše za 3 598 900,- Kč.