Rok výroby:2007Typ motoru:1.0 benzínStav km při koupi:68 kmStav km nyní:35 000 kmZpůsob řazení:manuálStatus vozu při koupi:novýJak dlouho auto používáte?1 rokPalivo:BenzínPrůměrná spotřeba:5,5 l/100 kmVloženo:29. 10. 2008
Na podzim 2007 jsem plánoval odchod z malého města za prací do Prahy, a tak jsem potřeboval malé a obratné auto do centra velkoměsta, dostatečně rychlé a výkonné na dálnici, přitom ale úsporné a navíc ještě prostorné a především - spolehlivé. Podmínkou byla také pětidveřová karosérie a po zkušenostech s ojetinami (Fiat 126p - maluch, Fiat Panda, Citroen Saxo a Fiat Cinquecento LPG) jsem už nechtěl žádnou ojetinu. Limit byl 220 – 230 000 Kč. Možnými alternativami byly např. Fiat Punto Classic, Renault Clio Storia, Kia Picanto, Chevrolet Spark… Favoritem pro mě však byl už několik roků Fiat Panda. Ale s příchodem "kolíňat" jsem se rozhodl – pokud bude alespoň polovina slibovaných vlastností motoru "trojčat" pravdivá - že se stane favoritem právě C1 i přes ten obrovský handicap, že je jen čtyřmístná a ne pětimístná jako Panda. Zatím nemám potřebu obrovského zavazadelníku, abych v něm převážel stovky metrů krychlových vzduchu. Motor značky Toyota je vyhlášen spolehlivostí, francouzsky hravý design a navíc díky výrobě v českém Kolíně podpořím naši ekonomiku
Přesně po roce, kdy C1 používám, na tachometru naskočila hodnota 35 000 najetých kilometrů. Dosud však - jak se na nové auto patří - bez závady, dokonce jsem ještě nevyměnil ani jedinou žárovku!
Motor: Na obsah 1.0 je 50 kW opravdu krásný a velkorysý výkon, točivý moment je téměř plochý a s 93 Nm plně dostačující i pro dlouhé převody, které výrobce zvolil.
Při jízdách po městě a hlavně při rozjezdech na křižovatkách motor s přehledem stačí i na dvou či třílitrové benzínové motory. A spotřeba se přitom po Praze drží v rozmezí 5,2 - 5,5 l/100 km, v době dovolených, kdy opadne provoz dokonce klesá hluboko pod 5 litrů (minimum 4,6).
Mimo město při rychlostech cca 90 - 110 km/h (cca 2500 - 3100 ot./min) si motor vezme cca 4,3 - 4,6 l/100km, výrobcem uváděná spotřeba 4,1 l/100 km by mohla být reálná snad pro "strejc" styl jízdy, já se na ni však zatím nedostal už i proto, že se na "okresky" dostanu jen minimálně. Třeba i po hornaté Bosně s plně naloženým autem jsem jezdil za 4,3 l/100 km. I v kopcích při plném zatížení lze udržet stálou rychlost cca 90 – 110 km/h na 5. rychlostní stupeň, pro zrychlení je ale nutné podřadit alespoň na 4ku, lépe rovnou na 3ku. Motor je schopen na 1ku dosáhnout 50 km/h, na 2ku 100 km/h a na 3ku 150 km/h, není tedy nic drastického, dám - li v 90 km/h před předjetím z 5ky rovnou 3ku.
Dálnice není díky dlouhým převodům žádným problémem, pro dynamiku je však paradoxně výhodnější rychlost 150 km/h, než povolená 130 km/h. Důvodem je situace, kdy je točivý moment prakticky pořád stejný a s rostoucími otáčkami rostě strmě výkon. Ve 130 km/h motor točí cca 3600 ot/min. (což je hodnota maxima točivého momentu), ve 150 km/h cca 4100 ot/min. a ve 160 km/h báječných 4600 ot/min. Maximální výkon je však až v 6000 ot/min. S vozem je možné uhánět i po rovině a s plným zatížením i mimo stupnici tachometru - tj. cca 180 km/h, víc ale nepojede za žádných okolností ani z kopce. Možná je už odpor vzduchu vyšší, než výkon motoru, možná je tam omezovač na rychlost - nevím. Spotřeba se při rychlostech 130 – 150 km/h drží v rozmezí 5,2 - 5,7 l/100km přičemž nezáleží ani tolik na zatížení, jako spíš na protivětru. Pak umí spotřeba vystoupat i o litr. V rychlostech 150 – 170 km/h nemám šanci se dostat pod 6,5 l/100km a ani 7 l/100 km při protivětru nepřekvapí. I tak je to ale krásná spotřeba a málo kterej „ropák“ jezdí za míň.
Podvozek: Skvěle drží stopu, příkladné jízdní vlastnosti - fantazie. Daní je omezený komfort (v porovnání s Pandou) a také odhlučnění je mizerné. Ani na dálnici není motor příliš slyšet (určitě míň jak při volnoběhu), ale zato slyšíte na silnici kdejaký kamínek
Karosérie: Rozměry jsou prakticky totožné, jako má Renault Twingo první generace (1993 - 2007). Ač je C1 příkladně prostorná na předních i zadních sedadlech (na úkor zavazadelníku), na Twingo bohužel nemá ve vnitřním prostoru ani náhodou. K tomu, ale až později. Až zde - u karosérie - zjišťuji nedostatky. Jde však o naprosto zbytečné nedomyšlené drobnosti.
Mám verzi SX a tudíž i elektrické stahování oken. V C1 je však jeho nejjednodušší verze, takže pro stažení okna spolujezdce je třeba naklonit se až ke spolujezdcovým dveřím. Neexistuje zde ani možnost otevření okna jedním dotekem, natož funkce, kdy se po uzamčení auta pootevřená okna samy zatáhnou. V předchozích autech jsem měl vždy klasická „švihadla“ a musím připustit, že šlo o šťastnější alternativu.
Další slabinou je absence stropních madel. Hlavně spolujezdec na předním sedadle se tak nemá kde chytnout. I Trabant měl alespoň madlo na přístrojové desce. Stávající madlo na předních dveřích je pro tento účel také téměř nepoužitelné. Škoda že není o 5 - 10 cm posunuté dopředu.
Tentýž problém s madly je i na zadních sedadlech u zadních dveří. V porovnání se stejně velkým 15ti letým Twingem má C1 bohužel zbytečné rezervy. S faktem, že C1 nemá posuvné zadní sedadlo jsem se díky upřednostnění zadních cestujících před zavazadly docela rychle smířil, ale dosud nemůžu překousnout systém sklápění zadního sedadla - respektive opěradla. A přitom stačila možnost sklopit opěradlo (v mém případě naštěstí dělené) a s ním poté sklopit i sedák svisle k předním sedadlům (i stařičké a superlevné Cinquecento to tak mělo). V zavazadelníku je bohužel nedořešeno hlavně zadní plato, které je zbytečně a nesmyslně nízko, navíc jeho okraj zespodu téměř znemožňuje naložení jakékoli cestovní tašky. Proto jej už raději v autě ani nevozím. Často kritizovaný holý plech v interiéru je pro mě také spíše výhodou. Trochu to ve mě evokuje pocit jednoduchosti a lehkosti bytí , tak jako kdysi měl Citroen 2CV, Fiat 500, nebo Panda první generace... Krásný nádech nostalgie.
Dále zmíním sedadla. Boční vedení zde přílišné není, ale myslím, že na časté nastupování a vystupování ve městě je to možná lepší. Například v září jsem s C1 putoval na jediný zátah z Brna do Mostaru a přitom bez jakékoli úhony, nebo větší únavy. Snad ještě ke kvalitě materiálů. Vzhled plastů v interiéru je sice zdařilý, nicméně stačí škaredý pohled a škrábanec je na světě. Trochu sice přeháním, ale i nehtem zde lze snadno vytvořit velice ošklivý šrám. Koupíte - li C1 novou, okamžitě investujte do potahů. Já měl sedačky po 25 000 kilometrech v horším stavu, než naše služební Fábie po 100 000 km (a to jsem štíhlej a lehkej ).
Závěr: V současné době se C1 prodává (k mé nelibosti) již za 190 000 Kč v pětidveřové variantě při platbě v hotovosti. S přihlédnutím, k mimořádným vlastnostem motoru i podvozku, solidní míře pasivní i aktivní bezpečnosti, nebo poměrně líbivému designu se C1 jeví jako jedna z nejatraktivnějších možností malého a levného auta. Velikou – a rovněž zbytečnou – slabinou nabídky je zoufale malá nabídka světlých laků karosérie.
Auto má najeto 50 000 km, krom garanček technicky jen toto: cca 45 000 km - výměna levé žárovky v osvětlení SPZ cca 48 000 km výměna levé přední halogenové žárovky A taky zbytečný problém s kapotou díky diletantismu autorizovaného servisu v Praze - Korytná ul.: Na jaře 2008 jsem našel na kapotě pod lakem prach. Toto bylo servisem Citroenu v Korytný uznáno a opraveno. Při přebírání jsem byl nadšen - kapota jako nová. Bohužel mi tuto opravu do garanční knížky nenapsali - myslel jsem, že je to výhoda. Velká chyba !!! Po 14 ti dnech se mě lak začal v místě oprav odlupovat, v Korytný mě poslali do prde.e, že je to od odlétávajících kamínků. Koupil jsem si tedy korekční fix a vady zaretušoval. Na jaře 2009 jsem objevil rezavé tečky na kapotě v místech minulé opravy (místa, která jsem opravoval korekčním fixem jsou v pořádku). Některé byly způsobeny odlétávajícími kamínky, některé však byly pod lakem. V Roztokách, kam jezdívám na garančky mě to neuznali, že je kapota náchylná k problémům a že je záruka na ní stejně problematická, tak mě vlastně poslali do prde.e taky. Protože jsem byl silně rozladěnej, zeptal jsem se, jak je to tedy s tou zárukou na podvozek a na prorezivění karosérie. Při koupi auta mě totiž prodejce v Příbrami doslova zakázal jakýkoliv antikorozní nástřik podvozku, nebo lepení průhledných fólií na kapotu, prahy, nebo zadní podběhy s tím, že bych ztratil záruku. Ale při uplatňování záruky pokud nechám auto, jak jsem koupil bych prý pak musel nějak prokázat, že se nejedná o vnější poškození a zrezlou část nechat na vlastní náklady opravit, aby záruka zůstala. Takže antikorozně ošetřit zavčas, záruka je k ničemu!!! Upozornění, chcete - li si kupovat nové auto ! ! ! ! ! ! ! Pokud Vám prodejce zakáže jakoukoli další ochranu auta pod pohrůžkou ztráty záruky (průhledné fólie na kapotu, prahy, nebo zadní podběhy; antikorozní ochranu podvozku; vystříkání dutin), většinou neposlouchat ! ! ! ! Mnohdy jsou to totálně vymaštěný paka. Uvedu dva příklady: Podzim 2007 - prodejce Peugeot v Třebíči - fa. ŠUDOMA s.r.o. Na můj dotaz, má-li P 107 rezervu umístěnou zevnitř vozu, nebo vně, jak bývalo u PSA zvykem a je-li rezerva plnohodnotná, nebo jen dojezdová (uvažoval jsem o přestavbě na LPG), mi prodávající slečna/paní sdělila, že ani neví jestli to vůbec nějakou rezervu má. Naštěstí jsem se mohl kouknout sám. Podzim 2007 - prodejce Citroen v Brně ul Hviezdoslavova - fa. CARLING spol. s.r.o. Prodávající chlapec mě po předváděcí jízdě s C1kou nadšeně vyprávěl, jak půl roku lezl na zadní sedadla pětidveřové C1 předními dveřmi, protože si nevšiml, že to má i dveře zadní. To už tuším nepotřebuje další komentář... Takoví lidé tedy ani netuší, co vlastně prodávají, takže samozřejmě řeči o zárukách a ujišťování, že auto je uděláno tak, aby bylo vše OK jsou k hov.u :-( Výsledkem je, že pokud bych se nezalekl těchto hloupých řečí, měl jsem tam už po novotě průhledné fólie na kapotě (nejhorší část mezi světly, nebo v zadních podbězích) a mohl jsem být v pohodě. Stejně tak nehodlám čekat, až mě za 8 let pošlou do prde.e s reznoucím podvozkem, protože je podvozek extrémě namáhán provozem a zrezl vinou mechanického poškození (solí, odlétávajícími kamínky...) a tak už zjišťuju, kolik stojí nástřik podvozku a dutin a určitě to nechám zavčas ošetřit.
Taky jsem o něčen takovém uvažoval. Jaké jsou zkušenosti se světly na denní svícení z technického hlediska? Případně nějaké fotky, jak to vypadá? Jinak pokud jsou světla umístěna až dole v nárazníku, člověk je může přehlídnout, protože každý čeká, že budou svítit hlavní světlomety a přídavných světel si mnohdy všimne až když bliknul. jinak by na technické problém být neměl, pokud jsou homologovaná
Vybavil jsem svoji C1 světly pro denní svícení. Jsou homologovaná (E a číslo, nevím teď jaké), označení RL a DRL (duplex RL-použitelné zdvojeně), diodová, zapojená podle zákona (při nastartování motoru se rozsvítí, při rozsvícení parkovaček zhasnou). Jezdím s nimi rok, a neustále na mě někdo bliká, ať si rozsvítím světla. Pochopil bych, kdybych nesvítil vůbec, že na mě někdo blikne. Ale proč na mě blikají, když svítím denními světly? Řekl bych, nerozumí tomu a nevědí, co to je. Ale když už na mě mávají i příslušníci městské a státní policie, nevím co si mám myslet. Jestli toto neznají oni, jak se potom budu dohadovat s techniky na STK? Udělal jsem někde chybu, jsem blázen já, nebo ostatní? Umístěna jsou taky podle zákona - 250 mm nad vozovkou, 40 cm od kraje vozidla.
Díky za videa, jsou super. Zírám, co vše se s C1 dělá na západě a v Itálii, jsou to "funny car", auta pro radost a hlavně požitek z jízdy. A u nás jsou tak nedoceněná a takřka neznámá. Lidi tady jsou schopní je zařadit mezi paštiky jako jsou Atos, Spark, Matiz, Picanto. To je jako byste mezi ně zařadil Porsche :-)) Měl jsem více malých aut, a po dálnici jsem jezdil jen občas, nebo bylo-li to nutné. Raději jsem jezdil po státovce, na dálnici mě to nebavilo. Bylo to fádní a všichni mě předjížděli, pokud jsem motor nechtěl týrat. S C1 je to úplně jiné. Dálky jezdím jen po dálnici a tu jízdu si prostě UŽÍVÁM !
Nechápu, proč výrobce vozu uvádí zraychlení tuším 13 sec z nuly na 100, když vůz této rychlosti dosáhne za 10 sec. Většina výrobců parametry nadhodnocuje, v Citroenu dělají opak :-(
Komentáře uživatelů k recenzi Citroën C1
Nevhodný komentář
15.02.2010 | 15:21:27 | Jindra
Po 50 000 km
Auto má najeto 50 000 km, krom garanček technicky jen toto:
cca 45 000 km - výměna levé žárovky v osvětlení SPZ
cca 48 000 km výměna levé přední halogenové žárovky
A taky zbytečný problém s kapotou díky diletantismu autorizovaného servisu v Praze - Korytná ul.:
Na jaře 2008 jsem našel na kapotě pod lakem prach. Toto bylo servisem Citroenu v Korytný uznáno a opraveno. Při přebírání jsem byl nadšen - kapota jako nová. Bohužel mi tuto opravu do garanční knížky nenapsali - myslel jsem, že je to výhoda. Velká chyba !!! Po 14 ti dnech se mě lak začal v místě oprav odlupovat, v Korytný mě poslali do prde.e, že je to od odlétávajících kamínků. Koupil jsem si tedy korekční fix a vady zaretušoval.
Na jaře 2009 jsem objevil rezavé tečky na kapotě v místech minulé opravy (místa, která jsem opravoval korekčním fixem jsou v pořádku). Některé byly způsobeny odlétávajícími kamínky, některé však byly pod lakem. V Roztokách, kam jezdívám na garančky mě to neuznali, že je kapota náchylná k problémům a že je záruka na ní stejně problematická, tak mě vlastně poslali do prde.e taky. Protože jsem byl silně rozladěnej, zeptal jsem se, jak je to tedy s tou zárukou na podvozek a na prorezivění karosérie. Při koupi auta mě totiž prodejce v Příbrami doslova zakázal jakýkoliv antikorozní nástřik podvozku, nebo lepení průhledných fólií na kapotu, prahy, nebo zadní podběhy s tím, že bych ztratil záruku. Ale při uplatňování záruky pokud nechám auto, jak jsem koupil bych prý pak musel nějak prokázat, že se nejedná o vnější poškození a zrezlou část nechat na vlastní náklady opravit, aby záruka zůstala. Takže antikorozně ošetřit zavčas, záruka je k ničemu!!!
Upozornění, chcete - li si kupovat nové auto ! ! ! ! ! ! !
Pokud Vám prodejce zakáže jakoukoli další ochranu auta pod pohrůžkou ztráty záruky (průhledné fólie na kapotu, prahy, nebo zadní podběhy; antikorozní ochranu podvozku; vystříkání dutin), většinou neposlouchat ! ! ! ! Mnohdy jsou to totálně vymaštěný paka. Uvedu dva příklady:
Podzim 2007 - prodejce Peugeot v Třebíči - fa. ŠUDOMA s.r.o.
Na můj dotaz, má-li P 107 rezervu umístěnou zevnitř vozu, nebo vně, jak bývalo u PSA zvykem a je-li rezerva plnohodnotná, nebo jen dojezdová (uvažoval jsem o přestavbě na LPG), mi prodávající slečna/paní sdělila, že ani neví jestli to vůbec nějakou rezervu má. Naštěstí jsem se mohl kouknout sám.
Podzim 2007 - prodejce Citroen v Brně ul Hviezdoslavova - fa. CARLING spol. s.r.o.
Prodávající chlapec mě po předváděcí jízdě s C1kou nadšeně vyprávěl, jak půl roku lezl na zadní sedadla pětidveřové C1 předními dveřmi, protože si nevšiml, že to má i dveře zadní. To už tuším nepotřebuje další komentář...
Takoví lidé tedy ani netuší, co vlastně prodávají, takže samozřejmě řeči o zárukách a ujišťování, že auto je uděláno tak, aby bylo vše OK jsou k hov.u :-(
Výsledkem je, že pokud bych se nezalekl těchto hloupých řečí, měl jsem tam už po novotě průhledné fólie na kapotě (nejhorší část mezi světly, nebo v zadních podbězích) a mohl jsem být v pohodě.
Stejně tak nehodlám čekat, až mě za 8 let pošlou do prde.e s reznoucím podvozkem, protože je podvozek extrémě namáhán provozem a zrezl vinou mechanického poškození (solí, odlétávajícími kamínky...) a tak už zjišťuju, kolik stojí nástřik podvozku a dutin a určitě to nechám zavčas ošetřit.
18.03.2009 | 17:00:24 | Adrian77 Reagovat
To Honza
Taky jsem o něčen takovém uvažoval. Jaké jsou zkušenosti se světly na denní svícení z technického hlediska? Případně nějaké fotky, jak to vypadá? Jinak pokud jsou světla umístěna až dole v nárazníku, člověk je může přehlídnout, protože každý čeká, že budou svítit hlavní světlomety a přídavných světel si mnohdy všimne až když bliknul. jinak by na technické problém být neměl, pokud jsou homologovaná
16.03.2009 | 14:48:41 | Adrian77 Reagovat
Prosím o radu
Vybavil jsem svoji C1 světly pro denní svícení. Jsou homologovaná (E a číslo, nevím teď jaké), označení RL a DRL (duplex RL-použitelné zdvojeně), diodová, zapojená podle zákona (při nastartování motoru se rozsvítí, při rozsvícení parkovaček zhasnou). Jezdím s nimi rok, a neustále na mě někdo bliká, ať si rozsvítím světla. Pochopil bych, kdybych nesvítil vůbec, že na mě někdo blikne. Ale proč na mě blikají, když svítím denními světly? Řekl bych, nerozumí tomu a nevědí, co to je. Ale když už na mě mávají i příslušníci městské a státní policie, nevím co si mám myslet. Jestli toto neznají oni, jak se potom budu dohadovat s techniky na STK? Udělal jsem někde chybu, jsem blázen já, nebo ostatní? Umístěna jsou taky podle zákona - 250 mm nad vozovkou, 40 cm od kraje vozidla.
08.03.2009 | 10:54:07 | Honza Reagovat
Super videa
Díky za videa, jsou super. Zírám, co vše se s C1 dělá na západě a v Itálii, jsou to "funny car", auta pro radost a hlavně požitek z jízdy. A u nás jsou tak nedoceněná a takřka neznámá. Lidi tady jsou schopní je zařadit mezi paštiky jako jsou Atos, Spark, Matiz, Picanto. To je jako byste mezi ně zařadil Porsche :-)) Měl jsem více malých aut, a po dálnici jsem jezdil jen občas, nebo bylo-li to nutné. Raději jsem jezdil po státovce, na dálnici mě to nebavilo. Bylo to fádní a všichni mě předjížděli, pokud jsem motor nechtěl týrat. S C1 je to úplně jiné. Dálky jezdím jen po dálnici a tu jízdu si prostě UŽÍVÁM !
17.01.2009 | 21:21:39 | Standa Reagovat
Zrychlení
Nechápu, proč výrobce vozu uvádí zraychlení tuším 13 sec z nuly na 100, když vůz této rychlosti dosáhne za 10 sec. Většina výrobců parametry nadhodnocuje, v Citroenu dělají opak :-(
17.01.2009 | 21:15:50 | Reagovat
Prostornost
Ještě pár videí, co vše lze do C1 naložit :-)
http://www.youtube.com/watch?v=JpYMlfc6xtY
http://www.youtube.com/watch?v=HoHdUKZmcIk&feature=related
13.01.2009 | 14:36:01 | Adrian77 Reagovat