Recenze Citroën Xsara coupé
“Pohodlný vůz pro klidnější řidiče.”

Autor recenze: Mistr Joda (25 let),
Moravskoslezský kraj
všechny recenze tohoto autora

Rok výroby:1999 Typ motoru:1.8, 8V, 66kW Stav km při koupi:102 000 km Stav km nyní:137 000 km Způsob řazení:manuál Status vozu při koupi:ojetý Jak dlouho auto používáte? 2 roky Průměrná spotřeba: 7 l/100 km Vloženo: 4. 11. 2009

Hodnocení inzerátu: 13 Hodnocení recenze

Hodnocení vozidla autorem 7.8

Spolehlivost

7
 

Jízdní vlastnosti

8
 

Komfort

8
 

Provozní náklady

7
 

Náhradní díly

9
 
(1 = neuspokojivá!, 10 = vynikající!)

Informace od autora recenze

Předchozí auto: Nissan Primera 2,0 16V

Koupili byste další auto tohoto výrobce? ano

Závady a opravy na autě

Viz text.


Hodnocení a zkušenosti s autem

Dobrý den,

rád bych se podělil o zkušenosti s vozem Citroen Xsara coupé, s motorizací 1,8 8V (66kW). Úvodem bych poprosil všechny čtenáře o shovívavost, auty se neživím, a tak se v této recenzi může objevit i nějaká ta nepřesnost, za kterou se předem omlouvám. Budu rád, když popřípadě přidáte pod recenzi svůj komentář, ovšem slušný a věcný, v nejlepším případě od majitele vozu stejné značky.

Možná se nejeden z vás pozastavil nad tím, jak může člověk vlastnící japonský vůz přesedlat na francouzský. I pro mě to byla původně věc nemyslitelná. Měl jsem totiž na vozy Citroen a francouzské vozy obecně dosti negativní názor, obával jsem se spolehlivosti a pověstné francouzské elektroniky. Až čas ukázal, že mé obavy byly zbytečné. K tomuto vozu jsem se dostal jen shodou okolností. Jelikož byl tento vůz v rodině, s jasnou historií, jasný počtem najetých kilometrů, slušnou výbavou a za příjemnou cenu (v rámci rodiny to snad ani jinak nejde.), začal jsem o Xsaře uvažovat, jakožto nástupci Primery. Nutno říct, že Primera nasadila pomyslnou laťku velmi, velmi vysoko a její sportovní ladění mi celkem vyhovovalo. Také proto byly mé dojmy z první jízdy za volantem Xsary poměrně rozporuplné. Místo ve sportovním sedanu s parádním výkonem sedíte v pohupujícím se kupé s dostačujícím výkonem. To člověka trochu odradí, nicméně po zvážení všech pro a proti stála Xsara před barákem.

S Xsarou jsem se během jednoho týdne hezky sžil a tady jsou mé postřehy. Někdy se při popisování některých parametrů zřejmě neubráním srovnání s Primerou.

Interiér:
Palubní deska je na svůj věk příjemně tvarovaná, plasty jsou spíše měkčí, kombinace stříbrné a černé se mi vysloveně líbí. Žádný z plastových dílů nevrže, snad jen při přejezdu větších nerovností dochází ke klepání z prostoru dveří. Dveře samotné jsou dobře tvarované, opěrky na dveřích se dají otevřít a poslouží tak jako odkládací prostor na různé drobnosti. U opěrek na obou dveřích začala odlízat koženka, kterou je potažena a je evidentně špatně řešeno její přichycení. V autě mi chybí středová loketní opěrka, na kterou jsem byl z Primery zvyklý. Ovladače jsou logicky popsány, velmi dobře rozmístěny, vše je po ruce a člověk si rychle zvykne. Ergonomie je dle mého stejně precizní, jako u Nissanu. Vyjímkou je ovšem umístění spínačů stahování oken, které jsou uprostřed palubní desky. Toto umístění je vysloveně nešťastné, stejně tak jako absence automatických dojezdů stahování oken. Volant je dobře tvarovaný, kožený potah příjemný na dotek, nedrolí se. Řadící páka taktéž kožená, kratší, dobře tvarovaná, dráhy řazení delší než u Primery a jejich přesnost také mírně horší. Topení vynikající, ofukování skel slušné, ale při jízdě ve třech a více lidech je mlžení bočních skel hodně výrazné a ofukování skel v tomto případě spíše bez účinku. Ventilátor je o sobě u Xsar častým zdrojem problémů. Mě potkalo zoxidování několika jeho částí a vychození uložení ventilátoru, což se projevovalo jeho nepříjemným kvílením. Na čtvrtý stupeň je ventilátor velice hlučný. Sedačky nejsou u coupé tak měkké jak bývá u francouzů zvykem, mají boční vedení, ale ne tak výrazné jako u Primery. Pokud se sedadlo řidiče často sklápí, občas zazlobí a nedrží zvolenou polohu, to je velmi nepříjemné, ale jelikož v autě jezdím většinou sám, popřípadě ve dvou, sedadlo řidiče nesklápím vůbec. Pokud vezu výjimečně pasažérů více, nastupují na sedadlo vzadu výhradně přes sklopené sedadlo spolujezdce a problém je tak vlastně vyřešen.
Zavazadlový protor je dostatečný, poměrně široký, po sklopení zadních sedadel odvezete leccos. Světlomety nejsou tak výkonné, jak bych čekal. Středopásmové repro z výroby (4x) hraje obstojně, audiofil si bude muset připlatit. Výhled z vozu je nadprůměrný, odhad vzdálenosti jednoduchý, zadek trochu vyšší, avšak ne tolik jako u Primery. Zrcátka velká, elektrická, lomená, škoda jen, že ne vyhřívaná. Sedadlo řidiče a volant polohovatelný. Odhlučnění kabiny je na svou třídu nadprůměrné, ovšem u dieselu to bude horší.

Exteriér:
Coupé dle mého tolik nezestárlo, z profilu i zezadu vypadá stále elegantně. Příď s maskou a světlomety jsou stále staré, úzké, ale mě osobně se líbí víc, než u Xsary II.
Kapota má hydraulické vzpěry, což je skutečně praktické. Pokud jsou nárazníky a zrcátka v barvě, vypadá auto hned jinak. Nepraktické je však umístění rezervního kola v závěsu pod kufrem. Kufr tak sice získá hlubší dno, ale člověk se při výměně kola extrémně zašpiní. Výtku mám také k originálnímu klíči na kola, který je téměř nepoužitelný. Šroubovací očko, potřebné pro tažení vozu na laně, je z měkkého materiálu a lehce se ohne (tažen na laně jsem byl jen jednou, díky neodbornému zásahu v servise - použití nevhodného tmelu a upečení palivové pumpy.) Plastový lem s madlem na kufru je z křehčího plastu, v zimě se mi jej podařilo tahem nalomit.

Motor:
1.8i a 66kW. Co dodat. Oproti Primeře lenoch, ale střízlivě hodnotím motor jako pružný tak do třetího stupně. Předjíždět se dá pohodlně, i bez podřazení, ale na závodění to opravdu není. Když se auto plně naloží pasažéry, pružnost dramaticky klesá. Spotřeba je trochu vyšší, pokud motor rádi vytáčíte, dostanete se na 8-9 litrů hravě. Já jezdím spíše úsporně, přeřazuji na vyšší stupeň jakmile to jde a mám tak průměrnou spotřebu velmi slušných 6,5 litrů naturálu. Motor je spolehlivý, starty v hrubé zimě na první otočení klíčku, naprosto bez problému. Na volnoběh motor vozem lehce cuká, ale ani přímo v Citroenu na žádnou závadu technici nepřišli a žádnými jinými neduhy netrpí.

Podvozek:
Xsara nemá hydropneumatické odpružení, ale i tak je jízda dostatečně komfortní. Rázy tlumí v porovnání s Primerou mnohem lépe, ale v zatáčkách je to už jinak. Díky zadní nápravě Xsary s pasivním přiřizováním kol definovaným jejich elastokinematikou uložení můžete zatáčku projet dosti svižně, chce to však velmi jemné zacházení s volantem. Běda vám, pokud volantem uděláte prudší pohyb, Xsara se nepříjemně rozvlní. Stejně tak v rychlostech okolo 150 km/h je Xsara vysloveně nejistá. Celkově vzato se dle mého s podvozkem Primery Xsara nemůže vůbec rovnat. Je to jiná kategorie.

Bezpečnost:
Není moc silnou stránkou. Tuším, že má Xsara v nárazových testech tři hvězdy z pěti. O bezpečnost se v mém případě stará ABS a 4 airbagy. Antikorozní ochrana je vysloveně ukázková.

Bylo měněno:
-čepy (ve 130 tis. km místo původních)
-komplet výfuk (ve 125 tis. km místo původního)
-komplet brzdy (také ve 130 tis. km)
-palivové čerpadlo (vinou neodborného zásahu neodborného mechanika)
-komplet zadní náprava (ve 117 tis. km, u Xsar je zadní náprava trestuhodně náchylná a je třeba ji čas od času repasovat. Další slabé místo vozu.)
-chrastící ventilátor (opraven)
-prasklý výparník klimatizace (90 tis. km)
-malá netěsnost a únik oleje (130 tis. km)
-prasklá matice obepínající palivoměr (tato závada mě opravdu mrzela, vinou ní mi tekl na silnici benzín. Matice je z plastu. - 110 tis. km)

Abych svůj dojem z vozu shrnul, mám rád pohodlí. A Citroen mi v tomto pohledu rozumí. Dostatek místa, dobrá výbava, dobrý poměr "cena/výkon".
Náhradní díly (neoriginální) levné, dostupné, v tomto směru se není čeho bát. Kufr je dostatečně velký. I Xsara ale bohužel trpí dětskými nemocemi, které jsou dle mého úplně zbytečné a dalo by se jim předejít použitím kvalitnějších materiálů. Celkově vzato jsem ale s Xsarou spokojen a apokalyptické scénáře často probírané v hospodách o spolehlivosti Citroenů se nenaplnily. Naštěstí. Elektronika pracuje ukázkově. Motor je bez problému.
Zájemcům o koupi vůz doporučuji, ale jen takové kusy, kde nebyla zanedbána údržba.
Pravděpodobný nástupník Xsary bude další z rodiny Citroenů, konkrétně C5 break.

Přečetli jste recenzi, teď ji můžete ohodnotit: Hodnocení inzerátu: 13


Komentáře uživatelů k recenzi Citroën Xsara

Vložit komentář

Názor na xsaru

Dobrý den tak ja mám citroena xsaru presedlal jsem z ní ze škodovky a nelituju a mužu jen par slovy vyjadrit nemenil bych tuhle značku za žadnou jinou už jen z jediného hlediska jsou to pohodlný elegantní vozy a hlavne to pohodlí je u ridič si myslým na prvním míste tedy aspon u mne v aute se musím citit jak v kresle v obejváku a ty zbytky jak je konfort a jizdni vlastnosti asi tak spolehlivi perfektní autíčko jak na jezdeni tak na blbnutí hodne lidi citroen jako značku takovou kritizuje ale podle mne jenom ty co jsi tu značku nemužou dovolit a taky xsari se pohodlím nevyrovná ani BMW hodne lidi kupuje a vybíra značku už jen podle historie z minulosti tudíš tradiční dlouholete značky xsaru bich nemenil asi tak maximalni spokojenost

28.11.2012 | 15:42:12 | Jozef007  | 90.183.64.* Reagovat

Po více než roce užívání..

Zdravím, po více než roce používání vozidla se pokusím stejně objektivně, tak jako v recenzi samotné, shrnout klady, zápory a postřehy, které mě během 20 tis. km potkaly.

Co bych pochválil je stále výborná antikorozní ochrana a kvalita laku. Jsem také víceméně spokojen s brzdama, motorem a podvozkem, který je na rozbité české silnice a dálnice po zimě vhodný. Topení topí spolehlivě i při -25 °C, stejně tak starty na jedno otočení.

V roce 2010 byla měněna spojka, která už byla velmi tuhá a klasické provozní věci - čepy atp.. a dvakrát čelní sklo - praskliny od kamenů.

Naopak mě příliš nepotěšily, nebo překvapily tyto závady:
-přepínač blinkrů/světel, který náhle přestal spínat
-nefunkční centrál na kufru, přičemž ani nevím jak dlouho jsem jezdil s odemčeným kufrem..
-chladič klimatizace - prasklý, klima nefunkční
-výměna trubky klimatizace - teprve mě čeká, opět nefunkční klima + nová náplň
-nesmyslně blikající kontrolky airbagu, pásů a čerpadla (nepravidelně)
-nefunkční indikace dobíjení, přičemž dobíjení je OK
-smrad od zadních kol typu "spálená guma"
-prasklý snímač tlaku, který měl za následek vytečení servokapaliny a tudíž nefunkční posilovač řízení
-tekoucí olej, x-krát řešeno
-občasné skřípání ventilátoru (také řešeno)
-zvýšení tlaku oleje a následné vyházení 5 litrů oleje přes měrku do motorového prostoru (!) - ucpala se jakási hadice

Shrnuto podtrženo, pokud mám objektivně zhodnotit dojem z tohoto vozu, je spíše negativní, vezmu-li v potas to, že má prokazatelně najeto teprve 158 tis. km, což není zase tak mnoho. S Primerou jsem technické problémy neznal. Xsara je pohodlná, je s ní jistě mnoho řidičů spokojeno, ale já se již mezi ně neřadím. V životě se má vyzkoušet vše a mě tento zážitek se značkou Citroen stačil k tomu, abych pochopil, že je čas změnit lokál. Jestli od vozu něco vysloveně požaduji - pak je to spolehlivost a hlavně pocit, že vždy dojedu do cíle. Xsara v tomto směru úkol nesplnila, sedám do ní spíše s obavami a to je špatně. V tomto roce plánuji opět japonce - Mazdu 6, nebo novější Primeru a koketuji i s myšlenkou Mondea Ghia, vše combi v benzínu. No, uvidíme... nicméně i přesto všechno budu na Xsaru rád vzpomínat.

14.01.2011 | 12:44:09 | Mistr Joda Reagovat

RE: Po více než roce užívání..

Mas-li chut presedlat,tak presedlej.Ale myslim ze si Xsara takovou kritiku nezaslouzi.Ja ji mam dovezenou z Nemecka po prvnim majiteli.10let v provozu,najeto 123000km.Po ctyrech letech uzivani jsem menil pouze oblozeni zad.brzd,zapal.svicky,vymeny mot.oleje a filtry.Vzdy me Xsara dovezla,v silnych mrazech na otoceni bezi,topeni perfektni.Jizda prijemna,pohodli i na zadnich sedackach.Pri posledni STK sdeleno-bezva stav!Zadne problemy se zadni napravou,zadne rusive zvuky pri jizde...Zaverem?Je-li na Xsare provadena kvalitne ordzba budes max.spokojenJa mel to stesti,ze prvni majitel nic nezanedbal a proto si doufam budu dal uzivat bezva svezeni.

17.12.2012 | 20:46:28 | Karel  | 85.207.18.* Reagovat

Je tupé brát si do coupé tupé.

06.06.2010 | 11:16:23 |  Reagovat

Souhlasím s každým slovem ,vlastním ten samý vůz uz 6let , pohodlí je pohodlí , má najeto 220tis. a před časem jsem mu věnoval 3dny - rozvody,brzdy,čepy,oprava řadícího táhla, jinak 2007 výfuk ,tlumiče,rozvody a stabil.tyčky - dohromady 17000Kč a každých 10-12tis. olej . O novém autě nepřemýšlím,jsem spokojen.

06.06.2010 | 06:08:52 | sgoc Reagovat