Rok výroby:1998Typ motoru:1761Stav km při koupi:97 000 kmStav km nyní:160 000 kmZpůsob řazení:manuálStatus vozu při koupi:ojetýJak dlouho auto používáte?3 rokyPrůměrná spotřeba:8 l/100 kmVloženo:21. 4. 2011
- výměna předních kotoučů + brzdové destičky 104803km - odešla tepelná pojistka předřadných odporů ventilátoru 109500km - únik oleje pod víkem ventilů 110780km - spodní kulový čep 121700km - tyčka stabilizátoru 122506km - zadní brzdy + lanovody - únik oleje kdesi (gufero kliky nebo těsnění pod hlavou) - průběžně výměna výfuku (zadní, střední) a oprava předního - spotřeba oleje 1L na 15000 km - přelámané kabely v propojení víka zavazadlového prostoru a karoserie
Hodnocení a zkušenosti s autem
Důvodem ke koupi byl dosluhující RENAULT 9, proti němuž byla Xsara výrazná změna. V okamžiku koupě bylo vozidlo v pěkném stavu se slušnou výbavou i kilometry. Sice jsem časem došel k přesvědčení, že auto určitě mělo výrazně více km, ale ... Byl jsem překvapen velmi příjemným chováním motoru, který byl použitelný od 1500 do 5000 ot/min. Sice na zrychlení žádný zázrak, ale na komfort jízdy měly dobrý vliv dlouhé kvalty. Spotřeba byla ze začátku v Praze okolo 9,5 litrů. Po změně techniky jízdy a používání neutrálu z kopce a před křižovatkou došlo ke snížení na cca 8,5l a při dlouhých cestách 7,5l (dálnice do 130km/h). Velmi příjemné bylo ovládání rádia přímo na volantu, které mi přijde mnohem lepší než obvyklejší na sloupku řízení. Přišlo mi, že auto mělo velmi povedený poměr cena/výkon. Jízdní vlastnosti nic moc, byť na 195/55 značné zlepšení, známí Xsaře přezdívali motorový člun.
Predstav si mudráčik, aj Vy máte diaľnicu... kúp si auto a zbadáš... Čo ti vedie do Prahy, al. Brna? Alebo napr. do banskej bystrice... DIAĽNICA, kde by si mal spomaliť na nejakých 60-80 km/h, z 130-150 km/h, kúp si auto, aby si sa už prestal odbavovať nad obrázkami bicyklov.
P.S. blbečku, taká Formula 1 brzdí pri 15.000 otáčkach, al.kamión prejde polovicu života na brzde...
Brzdit motorem při 6000 otáčkách může jen debil, nebo Luboš. Stejně tak vjíždět do obce ze 130ti km/h (nebo nějaká dálnice vede městem?) My víme Luboši, že jsi silnice král.... nemusíš nám to tady okázale předvádět.
Dole STRMYM kopcom brzdím iba motorom, diesel, benzín, to je jedno, až do max. otáčok, t.j. u diesla do 3.800-4.000, u benzínu do 6.000/minútu.
Väčšiu blbosť, že tým škodím motoru, al., že by išiel nasucho som nepočul.../ozaj, na diesli bolo skoro 400, na benzíne cez 500.000, ale míľ x 1,6 km,,,
Ak idem po ROVINE, lepšie je plachtiť na voľnobehu, ak z horského priechodu, al. keď vchádzam do mesta 130-150km/...., napr. z diaľnice a potrebujem spomaľovať-lepšie je brzdiť motorom.
redaktoři světa motorů konkrétně tento případ testovali. Jeli stejnou trasu dvakrát, jednou se zařazeným stupněm, podruhé s vyřazováním na neutrál. Podle všech rozšířených teorií měli mít úsporu při jízdě se zařazeným kvaltem. A skutečnost? Úspora byla kupodivu v té části testu, kdy jezdili s neutrálem. Světe div se, selský rozum zvítězil nad zcestnými teoriemi.
Decelerace se zařazeným kvaltem určitě mýtus není. Moderní vstřikování při deceleraci zavírá přívod paliva, pokud jsou otáčky minimálně na určité hodnotě (u benzinových motorů Škoda asi 2000 ot. a výše), u jiných značek nevím, ale řízeno to bude obdobně. Takže vyřadit na neutrál se vyplatí pouze tam, kde určitě nechci ani trochu brzdit. Jinými slovy tam, kde bych musel po zpomalení "přes kvalt" zase akcelerovat. Ale všude tam, kde se blížím k jakémukoliv místu, kde musím zpomalit, dojíždím se zařazeným kvaltem, případně i podřadím, abych otáčky držel nad těch 2000. Na spotřebě je to hodně znát, páč to dělám naprosto důsledně a v každém případě. Lhostejno, zda spěchám a jedu rychle nebo se jen tak kochám. Při rychlé jízdě tohle využívám pořád, neboť rychlá jízda po běžné silnici se skládá ze samé akcelerace a decelerace. Většinou jedu tak, abych minimálně používal brzdy a vše zpomalil jen přes kvalt.
Na ventily jsem nešahal a olej to žralo stále stejně (u mě dobrý). Brzdil jsem motorem na každém větším kopci. Zejména v horách si motor užíval, zdálo se mi to lepší než měnit zkroucené kotouče.
Celkem pěkný článek, ale praxe je taková, že dokážu jezdit za rozumnou spotřebu a přitom s ledovým klidem točit motor na plno (mám-li chuť) a díky neutrálu je spotřeba OK. Taktika důsledného dojíždění s kvaltem jsem zkoušel a neosvědčila se (pokles spotřeby se nekonal).
Pokud jedu po známé cestě a vím jak jsou intervaly semaforů, rozjedu se dost svižně na pár desítkách metrů, zbytek cesty plachtím na neutrál, při troše štěstí na zelenou jen zařadím a plynule pokračuji. Úspora oproti jízdě se zařazeným kvaltem je fakt citelná.
Situace na mírném spádu, akorát pro udržení rychlosti. Uděláme rozjezd 30s, já dám neutrál 60s a kolega pojede se zařazeným kvaltem. V obou případech je potřebná energie na překonání vzdálenosti stejná (vpodstatě rozjezd). Já jsem měl 60s spotřebu volnoběhu a kolega 60s spotřebu příslušných otáček, což je i o litr nebo dva více než budu mít já, čím déle takto pojedeme tím na tom budu líp. Skutečnost lze velmi snadno ověřit na aktuální spotřebě, při udržování zvýšených otáček za jízdy na neutrál a při volnoběžných otáčkách.
Na mírném spádu vždy vyjde lépe vyřadit. Spotřeba je pak volnoběžná místo potřebné zvýšené.
Trvale zařazeno je prostě mýtus, motor musí překonávat suché tření a ještě ztráty v kompresi, prostě pokud jím nebrzdím vyplatí se vyřadit.
Na podpálení ventilů nezáleží způsobem jízdy. Ale tím, že se olej dostane do spalovacího prostoru a ten se nespálí klasickým pracovním procesem. Ať se tam olej dostane jakkoliv, brždění motorem z kopce je pak nejrychlejší způsob jak tuhle konečnou fázi urychlit. Doporučuju u těch kdo dolívají olej a neví kde se vytrácí, ať pro jistotu nebrzdí motorem, prodlouží tím životnost motoru...
1. - je zde řeč o 1,8i benzín!!!, 2. - nikde nikdo netvrdí, že se bude motorem brzdit intenzivně, 3. - každý výrobce motoru při vývoji předpokládá, že se motorem bude i brzdit, podpálení ventilů hrozí při jiném způsobu jízdy, ale to už patří jinam HOWGH!
Vím, že u tohodle motoru hrozí při konečné fázi podpálení ventilů. Hlavně jsou tím rizika zvýšená pro diesly, rozvod řemenem. U benzínu tlaky nejsou, ale zase, jak už má motor něco za sebou, pár set tkm, auto je z prudkého kopce, přes pístní kroužky se může dostat olej. Sice to přeháním, ale je to možné a proto nedoporučuju intezivní bržění motorem z velkého kopce, kde se může auto naklonit tak, že by se mohl dostat olej až pod píst. Především je to riziko pro ty, kteří dolívají olej a nějak se nepovede trefit měrku přesně, protože to třeba dolívají dřív, než všechen olej steče.
Neučte orla létat. Zde najdete fundovanější odpovědi: http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2008040602 Najezdil jsem takhle už pěknou porci kilometrů, s různými auty (a všechna dodnes bez problémů jezdí), ale problémy, které popisuje svlastik nemám. Kde tedy ta pravda je?
Zkus takhle brzdit motorem a uvidíš co ti to udělá po pár tisíc km. Snižuješ tlaky v motoru, výkon už po 10tkm bude znatelně nižší, odchází rychleji pístní kroužky, do prostoru prochází olej a hrozí podpálení ventilů.
Musím s Vámi nesouhlasit, Anonym to popsal, správně.
Neutrál používám tam, kde vím, že bych musel při brzdění motorem přidat plyn a tím udržovat rychlost. Typicky se rozjedu na semaforu a dávám neutrál, k dalšímu (s červenou) buď doplachtím nebo přibrzdím, většinou pak brzdím z malé rychlosti cca 30 km/h (kde toho motorem moc nezachráním) a zařazeno mám tudíž jen během svižného rozjezdu.
Na okreskách funguje velmi efektně pro jízdu do kopce a z kopce tato taktika. Do kopce jet svižně kolik okolí dovolí a před vrcholem dát neutrál tak, aby mi rychlost padla na nějakou nižší, za vrcholem se pak buď auto rozjede na víc než chci a brzdím pak motorem nebo nerozjede akorát a jen zařadím a pokračuji dál po rovince/do kopce.
Při zařazeném rychlostním stupni musí motor trvale překonávat tření v motoru a ztráty v kompresi, takže tím trvale brzdíte a je to tudíž horší než použití neutrálu.
Zkuste si na autě s aktuálné spotřebou držet motor na 2 tis. ot. a uvidíte o kolik je to horší než na volnoběhu.
Pravda je vždy někde uprostřed, jak to už bývá, a ty máš taky pravdu jen zčásti. Vyřazovat na neutrál není pitomost v případě, že sklon kopce je takový, že tě motor dokáže zpomalovat. Potom musíš čas od času přidat plyn, abys udržel rychlost a nezpomaloval. V tomto případě když pojedeš na neutrál, je spotřeba opravdu nižší. Přežitkem z dob starých střepů je i dojem, že to na neutrál žere bůhvíkolik. Vstřikování dodává tak zanedbatelné množství paliva, že ve srovnání s občasným přidáváním plynu pro udržení rychlosti je to nula nula nic. A víš o tom, že i při brždění motorem a tzv. nulové spotřebě (jak říkáš, že se do motoru nic nevstřikuje) se ve skutečnosti také do motoru vstřikuje palivo? Sice ne nepřetržitě, ale přerušovaně - vyžaduje to totiž katalyzátor a palivové vedení.- musí se udržovat "zvlhčené". Rozebírat to tady nechci, bylo by to na dlouho, ale je to tak. Takže pokud sjíždím dlouhé mírné klesání a pojedu na neutrál, šetřím. Pokud ale vím, že budu potřebovat brzdit, pojedu raději se zařazeným stupněm. A mimo samotného paliva jízda na neutrál celkově šetří motor, i ostatní agregáty, které při tom "odpočívají". Ale vždy je na prvním místě bezpečnost!
Používání neutrálu při jízdě z kopce je pitomost. Zažitý zlozvyk majitelů starých střepů. Auta se vstřikováním nespotřebovávají žádné palivo, pokud dáte nohu z plynu. Stačí dojíždět do křižovatky se zařazeným čtvrtým nebo pátým rychlostním stupněm a nohou vedle plynu, totéž z kopce a spotřeba jde dolů. Při volnoběhu však palivo spotřebovávají. Tím úspory paliva nedosáhnete. Nezkoušejte po městě akceleraci motoru 1,8i a netestujte účinnost brzd a spotřeba půjde dolů sama. :-)
Komentáře uživatelů k recenzi Citroën Xsara
Predstav si mudráčik, aj Vy máte diaľnicu... kúp si auto a zbadáš... Čo ti vedie do Prahy, al. Brna? Alebo napr. do banskej bystrice... DIAĽNICA, kde by si mal spomaliť na nejakých 60-80 km/h, z 130-150 km/h, kúp si auto, aby si sa už prestal odbavovať nad obrázkami bicyklov.
P.S. blbečku, taká Formula 1 brzdí pri 15.000 otáčkach, al.kamión prejde polovicu života na brzde...
04.05.2011 | 22:28:40 | ľuboš Reagovat
Brzdit motorem při 6000 otáčkách může jen debil, nebo Luboš. Stejně tak vjíždět do obce ze 130ti km/h (nebo nějaká dálnice vede městem?) My víme Luboši, že jsi silnice král.... nemusíš nám to tady okázale předvádět.
04.05.2011 | 21:44:38 | Reagovat
Dole STRMYM kopcom brzdím iba motorom, diesel, benzín, to je jedno, až do max. otáčok, t.j. u diesla do 3.800-4.000, u benzínu do 6.000/minútu.
Väčšiu blbosť, že tým škodím motoru, al., že by išiel nasucho som nepočul.../ozaj, na diesli bolo skoro 400, na benzíne cez 500.000, ale míľ x 1,6 km,,,
Ak idem po ROVINE, lepšie je plachtiť na voľnobehu, ak z horského priechodu, al. keď vchádzam do mesta 130-150km/...., napr. z diaľnice a potrebujem spomaľovať-lepšie je brzdiť motorom.
04.05.2011 | 21:24:59 | ľuboš Reagovat
redaktoři světa motorů konkrétně tento případ testovali. Jeli stejnou trasu dvakrát, jednou se zařazeným stupněm, podruhé s vyřazováním na neutrál. Podle všech rozšířených teorií měli mít úsporu při jízdě se zařazeným kvaltem. A skutečnost? Úspora byla kupodivu v té části testu, kdy jezdili s neutrálem. Světe div se, selský rozum zvítězil nad zcestnými teoriemi.
04.05.2011 | 21:19:56 | Reagovat
Itall
No, vždyť to povydám. Tak nějak to je.
04.05.2011 | 21:17:06 | Reagovat
Standa:
Decelerace se zařazeným kvaltem určitě mýtus není. Moderní vstřikování při deceleraci zavírá přívod paliva, pokud jsou otáčky minimálně na určité hodnotě (u benzinových motorů Škoda asi 2000 ot. a výše), u jiných značek nevím, ale řízeno to bude obdobně. Takže vyřadit na neutrál se vyplatí pouze tam, kde určitě nechci ani trochu brzdit. Jinými slovy tam, kde bych musel po zpomalení "přes kvalt" zase akcelerovat. Ale všude tam, kde se blížím k jakémukoliv místu, kde musím zpomalit, dojíždím se zařazeným kvaltem, případně i podřadím, abych otáčky držel nad těch 2000. Na spotřebě je to hodně znát, páč to dělám naprosto důsledně a v každém případě. Lhostejno, zda spěchám a jedu rychle nebo se jen tak kochám. Při rychlé jízdě tohle využívám pořád, neboť rychlá jízda po běžné silnici se skládá ze samé akcelerace a decelerace. Většinou jedu tak, abych minimálně používal brzdy a vše zpomalil jen přes kvalt.
04.05.2011 | 21:08:49 | Itall Reagovat
Podpálení ventilů
Na ventily jsem nešahal a olej to žralo stále stejně (u mě dobrý). Brzdil jsem motorem na každém větším kopci. Zejména v horách si motor užíval, zdálo se mi to lepší než měnit zkroucené kotouče.
04.05.2011 | 20:09:49 | Standa Reagovat
Re: Neučtě orla létat
Celkem pěkný článek, ale praxe je taková, že dokážu jezdit za rozumnou spotřebu a přitom s ledovým klidem točit motor na plno (mám-li chuť) a díky neutrálu je spotřeba OK. Taktika důsledného dojíždění s kvaltem jsem zkoušel a neosvědčila se (pokles spotřeby se nekonal).
Pokud jedu po známé cestě a vím jak jsou intervaly semaforů, rozjedu se dost svižně na pár desítkách metrů, zbytek cesty plachtím na neutrál, při troše štěstí na zelenou jen zařadím a plynule pokračuji. Úspora oproti jízdě se zařazeným kvaltem je fakt citelná.
Situace na mírném spádu, akorát pro udržení rychlosti. Uděláme rozjezd 30s, já dám neutrál 60s a kolega pojede se zařazeným kvaltem. V obou případech je potřebná energie na překonání vzdálenosti stejná (vpodstatě rozjezd). Já jsem měl 60s spotřebu volnoběhu a kolega 60s spotřebu příslušných otáček, což je i o litr nebo dva více než budu mít já, čím déle takto pojedeme tím na tom budu líp. Skutečnost lze velmi snadno ověřit na aktuální spotřebě, při udržování zvýšených otáček za jízdy na neutrál a při volnoběžných otáčkách.
Na mírném spádu vždy vyjde lépe vyřadit. Spotřeba je pak volnoběžná místo potřebné zvýšené.
Trvale zařazeno je prostě mýtus, motor musí překonávat suché tření a ještě ztráty v kompresi, prostě pokud jím nebrzdím vyplatí se vyřadit.
04.05.2011 | 20:06:01 | Standa Reagovat
Podpálení ventilů
Na podpálení ventilů nezáleží způsobem jízdy. Ale tím, že se olej dostane do spalovacího prostoru a ten se nespálí klasickým pracovním procesem.
Ať se tam olej dostane jakkoliv, brždění motorem z kopce je pak nejrychlejší způsob jak tuhle konečnou fázi urychlit.
Doporučuju u těch kdo dolívají olej a neví kde se vytrácí, ať pro jistotu nebrzdí motorem, prodlouží tím životnost motoru...
04.05.2011 | 13:05:25 | svlastik Reagovat
To svlastik
1. - je zde řeč o 1,8i benzín!!!, 2. - nikde nikdo netvrdí, že se bude motorem brzdit intenzivně, 3. - každý výrobce motoru při vývoji předpokládá, že se motorem bude i brzdit, podpálení ventilů hrozí při jiném způsobu jízdy, ale to už patří jinam HOWGH!
03.05.2011 | 14:09:49 | Dark_Side Reagovat
brždění motorem
Vím, že u tohodle motoru hrozí při konečné fázi podpálení ventilů. Hlavně jsou tím rizika zvýšená pro diesly, rozvod řemenem.
U benzínu tlaky nejsou, ale zase, jak už má motor něco za sebou, pár set tkm, auto je z prudkého kopce, přes pístní kroužky se může dostat olej. Sice to přeháním, ale je to možné a proto nedoporučuju intezivní bržění motorem z velkého kopce, kde se může auto naklonit tak, že by se mohl dostat olej až pod píst. Především je to riziko pro ty, kteří dolívají olej a nějak se nepovede trefit měrku přesně, protože to třeba dolívají dřív, než všechen olej steče.
03.05.2011 | 14:01:22 | svlastik Reagovat
To svlastik a Standa
Neučte orla létat. Zde najdete fundovanější odpovědi: http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2008040602
Najezdil jsem takhle už pěknou porci kilometrů, s různými auty (a všechna dodnes bez problémů jezdí), ale problémy, které popisuje svlastik nemám. Kde tedy ta pravda je?
03.05.2011 | 13:42:27 | Dark_Side Reagovat
To Dark Side
Zkus takhle brzdit motorem a uvidíš co ti to udělá po pár tisíc km. Snižuješ tlaky v motoru, výkon už po 10tkm bude znatelně nižší, odchází rychleji pístní kroužky, do prostoru prochází olej a hrozí podpálení ventilů.
03.05.2011 | 13:25:25 | svlastik Reagovat
Dark_Side
Musím s Vámi nesouhlasit, Anonym to popsal, správně.
Neutrál používám tam, kde vím, že bych musel při brzdění motorem přidat plyn a tím udržovat rychlost.
Typicky se rozjedu na semaforu a dávám neutrál, k dalšímu (s červenou) buď doplachtím nebo přibrzdím, většinou pak brzdím z malé rychlosti cca 30 km/h (kde toho motorem moc nezachráním) a zařazeno mám tudíž jen během svižného rozjezdu.
Na okreskách funguje velmi efektně pro jízdu do kopce a z kopce tato taktika. Do kopce jet svižně kolik okolí dovolí a před vrcholem dát neutrál tak, aby mi rychlost padla na nějakou nižší, za vrcholem se pak buď auto rozjede na víc než chci a brzdím pak motorem nebo nerozjede akorát a jen zařadím a pokračuji dál po rovince/do kopce.
Při zařazeném rychlostním stupni musí motor trvale překonávat tření v motoru a ztráty v kompresi, takže tím trvale brzdíte a je to tudíž horší než použití neutrálu.
Zkuste si na autě s aktuálné spotřebou držet motor na 2 tis. ot. a uvidíte o kolik je to horší než na volnoběhu.
03.05.2011 | 11:48:59 | Standa Reagovat
Dark_Side
Pravda je vždy někde uprostřed, jak to už bývá, a ty máš taky pravdu jen zčásti. Vyřazovat na neutrál není pitomost v případě, že sklon kopce je takový, že tě motor dokáže zpomalovat. Potom musíš čas od času přidat plyn, abys udržel rychlost a nezpomaloval. V tomto případě když pojedeš na neutrál, je spotřeba opravdu nižší. Přežitkem z dob starých střepů je i dojem, že to na neutrál žere bůhvíkolik. Vstřikování dodává tak zanedbatelné množství paliva, že ve srovnání s občasným přidáváním plynu pro udržení rychlosti je to nula nula nic. A víš o tom, že i při brždění motorem a tzv. nulové spotřebě (jak říkáš, že se do motoru nic nevstřikuje) se ve skutečnosti také do motoru vstřikuje palivo? Sice ne nepřetržitě, ale přerušovaně - vyžaduje to totiž katalyzátor a palivové vedení.- musí se udržovat "zvlhčené". Rozebírat to tady nechci, bylo by to na dlouho, ale je to tak. Takže pokud sjíždím dlouhé mírné klesání a pojedu na neutrál, šetřím. Pokud ale vím, že budu potřebovat brzdit, pojedu raději se zařazeným stupněm. A mimo samotného paliva jízda na neutrál celkově šetří motor, i ostatní agregáty, které při tom "odpočívají". Ale vždy je na prvním místě bezpečnost!
27.04.2011 | 15:34:26 | Reagovat
Technika jízdy
Používání neutrálu při jízdě z kopce je pitomost. Zažitý zlozvyk majitelů starých střepů. Auta se vstřikováním nespotřebovávají žádné palivo, pokud dáte nohu z plynu. Stačí dojíždět do křižovatky se zařazeným čtvrtým nebo pátým rychlostním stupněm a nohou vedle plynu, totéž z kopce a spotřeba jde dolů. Při volnoběhu však palivo spotřebovávají. Tím úspory paliva nedosáhnete. Nezkoušejte po městě akceleraci motoru 1,8i a netestujte účinnost brzd a spotřeba půjde dolů sama. :-)
27.04.2011 | 13:29:07 | Dark_Side Reagovat