Rok výroby:1990Typ motoru:1397 ccm, cleónStav km při koupi:171 000 kmStav km nyní:181 000 kmZpůsob řazení:manuálStatus vozu při koupi:ojetýJak dlouho auto používáte?8 měsícůPrůměrná spotřeba:8 l/100 kmVloženo:24. 10. 2008
Prasklé lanko spojky (po cca 1 měsíci používaní) - oprava cca hodinu, cena lanka 240 Kč
Praské lanko plynu (po cca půl roce používání) - oprava den + nutný odtah, cena opravy 20 Kč
Čepy řízení a prachovky na tyčkách řízení - cca 500 Kč + 500 Kč geometrie, vzhledem ke stáří a kilometrovému průběhu naprosto normální, že prachovky už byly po smrti
Elektronická výbava -osvětlení kabiny nefunguje, proč stále nevím, jen u spolujezdce chybí dveřní spínač, ale neměl jsem čas to opravovat -nefunkční hodiny na přístrojové desce - nejde do nich proud, proč, do dneška nevím, nebyl čas opravovat
Krokomotorek (nastavování volnoběhu za studena) -třeba vyčistit a promazat (cca 30 minut práce), cena za mazivo (v řádech halérů)
Pískající spojka - píská při přokluzu, bude třeba vyměnit (cca 2500 Kč + práce)
Výfuk - vzhledem ke stáří vozidla normální
Klasický spotřební materiál (desitčky, žárovky atd.) asi jako každé jiné normální auto.
Hodnocení a zkušenosti s autem
Po přesednutí z Favorita, je to jako nebe a dudy. I když výbava auta je ta "nejsociálnější" jaká se do R19 dávala, jízdní komfort je někde jinde. Jediné co je celkem nepříjemné je chybějící otáčkoměr a teploměr chladící kapaliny (nahradila kontrolka).
Vzhledem ke stáří vozu, mě překvapila zachovalost laku, i když se jedná o červenou barvu, jen přední blatníky chytají mírně matnou barvu, jinak oproti vybledlé bílé na předchozím autě, je to pokrok. Sem tam se na kapotě najdou odloupnutá místa od kamínku, ale zas vzhledem k tomu, že vůz má najeto skoro 200 000 km, nic nepřekvapujícího. Bohužel na dveřích se najdou známky používání, různé promáčkliny z parkovišť atd. ale vzhledem k ceně vozu, se to dá přehlížet.
Celý interiér je vyvedený v kombinaci světle a tmavě šedé barvy, oproti Favoritu výrazně méně trpí na vrzání při přejezdu po nerovností. Sedačky již původní nejsou, předchozí majitel je vyměnil za nové z jednoho z posledních modelů, sedadlo řidiče je výškově stavitelé a má bederní opěrku. Stavitelné jsou i hlavové opěrky (ne jen výškově, ale i směřem dopředu a dozadu). Bohužel zadní lavice, je bez hlavových opěrek, ale autem jezdím sám, tak v tomto nějakou nevýhodu nespatřuji.
Vzhledem k tomu, že se jedná o sedan a předchozí auto bylo Favorit, je kufrt vcelku hodně veliký. Při srování s Octavií I (liftback) se krom nákladového prostoru jeví stejně veliký. Na jeho velikost si rozhodně nemůžu stěžovat, odvezl jsem zatím vždycky všechno bez problémů. Navíc je výhoda rezervy pod vozidlem, takže podlaha je úplně rovná a i když je kufr plně naložený, tak není třeba vyndavat věci z něj, když by bylo třeba se k rezervě dostat.
Protože výbava auta je značně "sociální" nelze o nějaké výbavě hovořit. Okna mají manuální ovládání, stejně tak chybí i centrální zamykání. Je to celkem škoda, ale lepší verze výbavy tyto "vymoženosti" mají.
Brzdy jsou kapitola sama pro sebe. U Favorita jsem je měl až moc ostré, tady jsou spíš takové "důchodcovské", kdy je potřeba pro intezivní brždění vyvinou veliký tlak na pedál. Za několik měsíců jsem si na tohle docela zvykl a nepřijde mi to nějak divné. Pravda je, že po koupi auta byl stav brzd tristní - destičky byly úplně ztvrdlé, po jejich výměně se stav výrazně zlepšil. Teď bude třeba vyměnit kotouče (budu měnit i destičky) - cena 1200 Kč (pro rýpaly k ceně - TRW Lucas).
Motor je vcelku dědeček. Vzhledem k tomu, že se používal už v Renaultech 5 a v různě upravených verzích i ve starších vozech Renault, jedná se motor s rozvodem OHV (a rozvodovým řetězem bez výměny). Výkon 43 kW a točivý moment kolem 100 Nm není žádný trhač asfaltu, ale pro celkem normální cestování po okreskách to stačí. Při rychlosti kolem 130 km/h je hluk trochu vyšší, ale stačí přidat hlasitost na rádiu a je po problému. Oproti Favoritu mi připadá motor trochu živější, dosahuji s ním i lepší spotřeby. Při startování jsem zatím nezaznamenal nejmenší problém. Jediná nevýhoda je chladící systém, který je třeba po výměně kapaliny odvzdušňovat. Ovšem na druhou stranu stačí i v teplotách kolem nuly ujet cca 1 km (anebo pár minut volnoběhu) a topení už topí. Zpřevodování je celkem dobré, pětka by mohla být trochu delší (hlučnost při 130 km/h). I při 180 000 km motor nežere olej, z čehož mám radost a potvrdilo se to i při měření komprese (všechny válce 13,6 baru).
Podvozek je typicky francouzský, takový plovací. Auto se jen tak pohupuje a oproti Favoritu mi přijde, že v zatáčkách jsou náklony menší (ale i tak jsou výrazné). Zadní náprava je osazena dvěmi zkrutnými tyčemi, přední je klasická McPherson.
Koroze karoserie se projevila jen na dvou místech na dveřích u řidiče (stačilo by vybrousil a překytovat) a na levém zadním lemu blatníku (ten už byl jednou měněný, teď koroduje svár - opět jen vybrousit a překytovat).
Spotřeba se pohybuje v průměru kolem 7,5 litru, což pro mne byl u Favorita nadlidský úkol. Na dálku není problém jet kolem 6ti litrů na 100 km naturalu 95, což je docela fajn spotřeba.
Cena zakoupeného vozu byla 5000 Kč (březen 2008), včetně sady zimních pneu (cena nízká, kupoval jsem od známého). Protože Favorit začal reznout víc než bylo zdrávo, tak jsem obměnil a zatím si nemůžu stěžovat. Možná jsem měl štěstí na kousek s dobrou údržbou, ale nic se na autě výrazně nekazí. Problémem bylo naučit se s tím parkovat, protože je auto o trochu delší než bylo předchozí a je třeba mít na paměti že za sklem je ještě cca +0,5m, s čímž jsem měl pár dní problémy.
Tento vůz jsem si ani já moc nevybral, on si spíš cenou vybral mě. Chtěl jsem větší auto, než byl Favorit což tohle dokonale splňuje a ani mi moc výrazně nevadí chudší výbava, zkrátka jsem si už zvyknul.
Abych to nějak shrnul: za cenu, za kterou jsem toto vozítko koupil, se pravděpodobně nic lepšího sehnat nedalo. Nějaká výraznější závada se na něm neprojevila, všechno jsou spíše závady související s kilometrovým průběhem a stářím vozu. Spotřeba je víceméně příznivá a že by to auto nějak nejelo se taky říct nedá. Jízdní vlastnosti jsou spíše nastavené na komfort, podle toho to taky vypadá, výrazně nepohodlné to není (i diky sedačkám). Pokud se tohle auto výrazně nekazí, bude mít silnější motor (66 kW) a lepší výbavu (nejlepší by byla maximální - s palubním PC) jedná se o hodně solidní vůz nižší střední třídy.
Pravda je ta že favorit se mu nemůže absolutně rovnat ,a dle mího ani Felicie kteréhokoliv roku ,Jak designem tam jízdníma vlastnostma a hlavně zpracování ,jezdil jsem ve Feldě v práci která byla o 7 let mladší ,a když jsem sedl zpět do svího r19 tak to byl jak mercedes:D pohodlí ,jízda dle mího R19 mnohem lepší a řekl bych ne o proti Felde nebo Fávu ,třeba takovej Kadet ,taky zrovna nic moc a to je auto ze stejných let jako Chamade
Mám sice 1992, 1,4 benzin/LPG, kde už je i otáčkoměr i teplota vody, ale plně souhlasím. Nejen, že favoš je nebe a dudy se chamadem, ale i renault stejného roku. Měl sem clio 92. Můžu říct, že je to rozdíl jako 120 k fabii. Musíte oželet zevnějšek, hlavně přední kapotu. Ale vnitřek je krásný na stáří vozu, luxusně velký a super pohodlný na našich diravých cestách. Vlítnete do dírý a je to jako na vodní posteli, nemluvě otom, jak sedí na cestě. Jen doporučuji.
Komentáře uživatelů k recenzi Renault R19
Nesrovnatelný
Pravda je ta že favorit se mu nemůže absolutně rovnat ,a dle mího ani Felicie kteréhokoliv roku ,Jak designem tam jízdníma vlastnostma a hlavně zpracování ,jezdil jsem ve Feldě v práci která byla o 7 let mladší ,a když jsem sedl zpět do svího r19 tak to byl jak mercedes:D pohodlí ,jízda dle mího R19 mnohem lepší a řekl bych ne o proti Felde nebo Fávu ,třeba takovej Kadet ,taky zrovna nic moc a to je auto ze stejných let jako Chamade
26.01.2011 | 05:41:29 | luke20 Reagovat
chamade 1992
Mám sice 1992, 1,4 benzin/LPG, kde už je i otáčkoměr i teplota vody, ale plně souhlasím. Nejen, že favoš je nebe a dudy se chamadem, ale i renault stejného roku. Měl sem clio 92. Můžu říct, že je to rozdíl jako 120 k fabii. Musíte oželet zevnějšek, hlavně přední kapotu. Ale vnitřek je krásný na stáří vozu, luxusně velký a super pohodlný na našich diravých cestách. Vlítnete do dírý a je to jako na vodní posteli, nemluvě otom, jak sedí na cestě. Jen doporučuji.
01.06.2009 | 08:41:08 | 007Bart Reagovat
...
Tak snažil jsem se popsat rozdíly. Je to přibližnej rok výroby, výbava taky více méně podobná (aspoň u té verze TR).
A srovnávat to třeba s Puntem, Berlingem apod. v čem jsem taky jezdil je nesmysl (jiná kategorie - a hlavně rok výroby).
23.02.2009 | 08:51:58 | Mr.Brain Reagovat
Pekna recenze(hlavne pro ty ktery se rozhoduji mezi Favoritem a R19 :D).
23.02.2009 | 08:49:35 | jamieson Reagovat