Rok výroby:2001Typ motoru:1.4 MPi 50 kWStav km při koupi:169 600 kmStav km nyní:219 000 kmZpůsob řazení:manuálStatus vozu při koupi:ojetýJak dlouho auto používáte?2 rokyPrůměrná spotřeba:8,5 l/100 kmVloženo:28. 10. 2008
Přímo poruch nebylo mnoho (a když tak se jednalo o prkotiny), ale musel jsem vyměnit hodně spotřebáku.
Poruchy:
Vadné čidlo teploty chladící kapaliny.
Vadné čidlo tlaku oleje - minulý majitel zřejmě svěřil auto nějakým opravdovým "expertům", kteří nevím proč povolovali víko ventilů. Z něj utíkal olej a natekl do konektoru čidla. Namísto čištění jsem čidlo raději vyměnil (125,- Kč).
Termostat - klasika jako na Felicii, ulomené pacičky. Polská náhrada (víko + termostat) stála 250 korun a vydržela téměř přesně 2 roky. Tentokrát jsem si nechal dát komplet nové celé těleso, originál stál cca 11 stovek.
Ulomená páčka sklápění sedačky. Nová stojí jen cca 30 korun, ale uvolnit sedadlo z kufru (navíc když mám sedan) a vyměnit - to byl porod.
Nádobka chladící kapaliny - začalo blbnout čidlo hladiny, bohužel se musí měnit i s nádobkou. Koupil jsem čínskou náhradu za poloviční cenu a nebyl to dobrý nápad. Původní vydrželo 5 let, to čínské se mně teď po dvou letech už zase ozývá. Uvažuju nad tím, že to natvrdo propojím drátkem v konektoru, ale nemůžu se k tomu odhodlat. Jsem na to moc velký puntičkář.
Při koupi komplet přední brzdy, při cca 205tkm pak komplet i zadní a zrovna i nové zadní tlumiče. Někdy kolem 190tkm silentbloky v ramenou, samozřejmě náplně motoru, převodovky, semtam nějaký filtr.
Při koupi rozvody (360 Kč + 500 korun práce).
Obě přední ložiska (190 a 197 tkm). Teď už je mi jasné, proč mi kamarád tvrdí, že když měním jedno, tak bych měl vyměnit i druhé. Mezitím jsem byl v Chorvatsku. Sice bych asi domů dojel, ale klidná cesta by to určitě nebyla. Pravé přední se nakonec měnilo ještě jednou (na záruku) a pak znova i s celou těhlicí. Experti v servisu ji totiž zřejmě "vymačkali" při první výměně ložiska. Těhlice i s ložiskem z vrakoviště stála 2,5 tisíce i s prací. Akorát jsem ještě musel nechat udělat geometrii, což bylo asi za 1000 korun.
Teď začátkem léta nový vlnovec výfuku. Nechal jsem zrovna výfuk vyměnit celý, dal jsem tam Polmostrow, střední i zadní díl stály dohromady i s montážním materiálem asi 1600 korun. Pokud kupujete výfuk na sedana, chtějte zadní díl stejný jako na Combi, i když ve všech servisech a autodílech mají psáno, že na sedan přijde výfuk s hatchbacku. Je to chyba v katalogu Bosal a všichni ji přebírají. Výfuky se ale liší jen délkou koncovky.
Za těch 50tkm co auto mám 2x žárovka v potkávacích světlech a 1x v dálkovém.
Na autě jsem měnil také dvě věci, které si přímo o výměnu neříkaly. Rozhodl jsem se je ale vyměnit z preventivních důvodů.
Alternátor. Při necelých 200tkm jsem se rozhodl, po rozhovoru s člověkem, který je repasuje, vyměnit uhlíky. Uhlíky se časem obrousí a já nejsem z těch, kteří by "zjišťovali" jejich délku podle kontrolky dobíjení. Jelikož nový regulátor Bosch s uhlíky stojí cca 13 stovek, rozhodl jsem se rovnou o kompletní repasi (opravdu kompletní, včetně opískování víka) v ceně 2500 korun. Podle servisáka už byly uhlíky docela krátké, vydržely by už asi jen 20tkm. Takhle mám od altíku na dalších 200tkm pokoj.
Zapalovací lišta. Do auta jsem si nechal zamontovat LPG, které je citlivější na kvalitu zapalovací soustavy, než benzín. Na volnoběh motor hodně vibroval (víc než obvykle, 1.4 MPi kulturou chodu zrovna neoplývá). Po výměně lišty za novou (2000 Kč) vše ustalo. Podle mně lepší řešení než kabely ke svíčkám, neboť lišta již obsahuje i zapalovací cívku a navíc nepotřebuje měnit tak často.
Se spolehlivostí jsem tedy docela spokojen, sice jsem vyvalil plno peněz za spotřebák, ale s tím jsem při koupi auta s tímhle nájezdem musel počítat. Akorát se třesu aby mi neodešlo servo, což je u Fabií prvních ročníků relativně častá a hlavně drahá závada.
Hodnocení a zkušenosti s autem
Když jsem vybíral "nové" auto, chtěl jsem, po zkušenostech s neuvěřitelně spolehlivou a servisně nenáročnou Felicií zase Škodovku. Výhodou pro mně bylo, že už jsem auto znal, věděl, kde kupovat náhradní díly, ale i kamarád autoelektrikář, který se na Škodovky specializuje a nejen že dokáže spravit opravdu každý problém v elektrice, ale taky dokáže sehnat cokoliv, pokud by se pokazilo něco dražšího.
Octavii jsem příliš nechtěl, to auto mi moc nesedí a bylo na mně drahé. Navíc jezdím prakticky pořád sám nebo ve dvou, takže auto typu stěhovák příliš neocením. Volba tedy padla na Fabii. Jednak proto, že se mně líbí a dobře se v něm jezdí, ale také kvůli motoru 1.4 MPi (50kW), který jsem měl (v objemu 1.3) ve Felicii a i po 400tkm byl jako nový.
Samozřejmě, že svým charakterem i silou by mne více vyhovoval motor 2.0 85 kW, ale těch je strašně málo. Navíc motor 1.4 50kW má ještě litinové sání, což je výhoda při přestavbě na LPG, se kterou jsem počítal. V době koupě stál podtlakový systém 24000 a sekvenční vstřikování téměř 40.
Dojem z motoru je samozřejmě takový, jaký je. Nevím o něm. A nejen co se týče servisu, ale s trochou nadsázky, bohužel, i když šlápnu na plyn. Auto samozřejmě dynamikou neoplývá. Na druhou stranu, když už se rozjede, tak na dálnici udrží bez problému 140 km/h (tachometrových). Je velmi dobře odhlučněný, takže pokud jej netrápím ve vysokých otáčkách (na které stejně není stavěný), téměř není slyšet. Na volnoběh je kultura chodu mizerná, ale zase není to žádná tragédie. Motor asi nejvíc trpí na "škrcení" kvůli normě Euro4, protože takřka totožný motor ve Felicii táhnul mnohem lépe "odspodu". Po uškrcení to vypadá tak, že motor odspodu moc nejde a nahoře, stejně jako ve Felicii, mu dochází dech. Na druhou stranu nemá problém jet po rovince 55 tachometrových na 5tku a při citlivém zacházení z plynem z této rychlosti i akcelerovat.
Po koupi jsem si do auta, vybaveného mlhovkami, jedním airbagem a centrálem na klíč, nechal dodělat kromě LPG ještě tempomat a dálkový centrál se sklopnými klíči.
Tempomat je výborná věc, při jízdě ho využívám snad 90% času. Auto bez tempomatu už bych nechtěl, to už bych raději oželel klimatizaci. Těch opravdu horkých dnů není až tolik a hlavně, přes den moc nejezdím. Většinou buď ráno anebo večer a v noci, kdy už horko není.
Provoz na LPG si velmi pochvaluju. Rozdíl ve spotřebě plyn / benzín je cca 0,5 až 1 litr na 100 km. Problém v přesném určení tohoto rozdílu tkví hlavně v tom, že na plyn se tolik nehlídám. Proč taky, jezdím za hubičku. Obecně ale po cca 200 km na dálnici při 140 tachometrových si auto řeklo o cca 7,5 litru benzínu na 100 km, plynu spapá tak 8,5 litru. Při jízdě 50% město (Brno - centrum) a 50% dálnice si málokdy řekne o víc než cca 9,5 litru. S tím jsem spokojený. Při jízdě na LPG je velmi dobré nezapomínat na benzínovou soustavu. Před přestavbou doporučuju vyměnit palivový filtr a i po přestavbě jezdit semtam i na benzín. Nejen kvůli vstřikovačům, ale i kvůli aditivaci. Také v nádrži by dlouhodobě nemělo zůstávat méně, než čtvrtina, kvůli chlazení čerpadla. Dělám to tak, že co zhruba 200 km ujedu cca 10 km na benzín. Pokud na to zapomenu a nehlídám se, je to znát. Hlavně při přidání / ubrání plynu (na obě paliva) to začne nepříjemně cukat. Jízdou na benzín se motor také aditivuje, proto "beru" V-Power, který jich obsahuje více. Plyn aditivován není.
V autě se mi jezdí velice dobře, hlavně ve městě je velmi příjemné. Na delší vzdálenosti je to horší, hlavně kvůli přece jen stísněnějšímu prostoru a hlavně na delší sezení nevhodným sedačkám. Také nápad vyrobit loketní opěrku na madle dveří z plastu musel mít asi někdo "velmi" inteligentní. Hlavně, že celé dveře jsou čalouněny látkou.
A na město stačí i výkon motoru, i když akcelerace na jedničku je slabá. Motor holt nerad chodí do otáček. Jízdí vlasnosti, hlavně při kombinaci s Bridgestone Turanza 185/60 R14 jsou výborné, auto je opravdu problém utrhnout. Sedan má docela záludné chování na površích se zhoršenou adhezí, protože ač je běžně auto nedotáčivé, na sněhu nebo ledu může překvapit i přetáčivý smyk.
Celkově jsem s autem spokojený, samozřejmě že bych bral silnější motor, ale jeho malý výkon je "daň" za velkou spolehlivost a snadnost přestavby na LPG. Když jsem auto kupoval, tak jsem s tím počítal. Teď v létě jsem uvažoval nad nákupem nového auta, ale poté, co jsem obešel autosalony, jsem se rozhodl si Fabku ještě nějakou dobu ponechat. Přišlo mi totiž, že (v cenové relaci kolem 250 tisíc) kromě lepší výbavy (kterou nevyžaduji) bych si moc nepolepšil. Žádné z aut prostě nebylo výrazně lepší, spíše převažovaly rozporuplné pocity.
Komentáře uživatelů k recenzi Škoda Fabia