Rok výroby:2000Typ motoru:ATDStav km při koupi:0 kmStav km nyní:305 000 kmZpůsob řazení:manuálStatus vozu při koupi:novýJak dlouho auto používáte?10 letPalivo:DieselPrůměrná spotřeba:4,45 l/100 kmVloženo:19. 9. 2011
Předchozí auto:Škoda Felicia 1.6Škoda Favorit 135L
Koupili byste další auto tohoto výrobce?ano
Silné stránky
+ pohodlné parkování (menší vnější rozměry) + slušná spotřeba + dostatečný výkon motoru + spolehlivost
Slabé stránky
- vysoká pořizovací cena - malý pro rodinnou rekreaci
Závady a opravy na autě
Závady a opravy na autě
Poruchy byly zatím jen drobného charakteru: - čidlo teploměru vzduchu (opraveno) - dvakrát čidlo brzdy (opraveno) - ložiska předních kol ( při 120 000 km - spotřební materiál) - tlumiče (spotřební materiál) - brzdy (1x všechny - spotřební materiál) - stabilizátor přední nápravy (opraveno) - rezavé zadní dveře (výměna v záruce) - vibrující palubní deska (opraveno v záruce) - přerušené topení sedačky řidiče (prosezeno) - proražený kondenzátor klimatizace (nedostatečná ochrana v čelní masce) - pryžová pouzdra ramen přední nápravy - pryžová pouzdra stabilizátoru přední nápravy - baterie 2x za 10 let
Hodnocení a zkušenosti s autem
Ve Fabii jezdím z 95% sám (místo na zadních sedadlech neřeším - pouze pro případ nouze) a jako řidiči se mi v ní sedí pohodlněji než v O2, kde by mi chybělo místo na nohy. Míra pohodlí je dostatečná pro cesty do cca 900 km (tedy asi na jednu nádrž). Nad touto hranicí už se začíná projevovat určitá nepohoda a je nutno zařadit odpočinek (nejlépe na celou noc). Klimatizace funguje účinně jen na předních sedadlech, na zadních její účinek není téměř znatelný. Vzhledem k tomu, že vozidlo téměř výhradně užívám ke služebním cestám servisního charakteru, měl jsem při jeho pořízení požadavek na dostatečně objemný kufr. Tyto požadavky byly splněny. V případě potřeby po demontáži zadních sedaček je dostatek místa i pro objemnější náklady. Ve výbavě Elegance mi po letech provozu chybí snad jen tempomat a slušně integrovaná navigace do panelu. Účinnost brzd tohoto modelu je celkem solidní (ABS, 4 x kotoučová brzda) a je o poznání lepší, než v jiných autech, kde jsou vzadu jen bubnové brzdy. Výkon motoru je dostatečný vzhledem k pohotovostní hmotnosti vozu. Na závodění to zrovna není, ale v rámci daných rychlostních limitů v naší republice mi moc aut (z těch, co rychlostní limity dodržují) neujede víc než o pár minut přes celou republiku. Po najetí cca 200 000 km maximální výkon motoru začal zvolna klesat, ale není to nic závratného - pokles se projevuje zejména ve vyšších otáčkách motoru - cca 5kW. Hlučnost motoru je na takové úrovni, že jej nelze přeslechnout v žádném rozsahu otáček (což se mi u benzinových motorů občas na volnoběh podaří). Startování zatím funguje na 100% za každého počasí (za 10 let provozu jsem měnil baterii dvakrát). Podvozek je pro účely servisního vozidla s provozem na silnici vyhovující. Jen několikrát mi vadila malá světlá výška u plně zatíženého vozidla. V zimě se projevuje nedotáčivost na kluzkém povrchu vozovky a je třeba důsledně dbát na minimální hloubku zimního dezénu pneumatik a vzít v úvahu, že posilovač značně omezuje informace o silách v řízení. Volant je sice možno ovládat jedním prstem (v létě pohodlné parkování), ale v zimě ztrácí řidič kontakt s vozovkou a to zejména v kritických situacích jako je náledí. Hodila by se změna nastavení příspěvku posilovače - alespoň zima / léto. Podvozek je jinak poměrně přesný a při kvalitním nastavení geometrie sedí perfektně. Originální sadu letních pneumatik jsem měnil po 180 000 km (geometrii jsem za tu dobu nastavoval dvakrát), kdy hloubka vzorku klesla pod 2 mm , zimní jsem měnil po 200 000 km . Koroze se projevila na pátých dveřích po devíti letech a 250000 km a autorizovaný značkový servis dveře v rámci záruky vyměnil (solidní jednání). Vozidlo je negarážované a vyjíždí za každého počasí. Jízdní vlastnosti vozidla mi naprosto vyhovují. Motor je obdivuhodně pružný (v obci lze jezdit na pátý rychlostní stupeň na volnoběh a elektronika motoru udržuje rychlost lehce pod 50 km/hod) a křivka točivého momentu je je optimální zejména pro zatížení v nízkých otáčkách. Výkon motoru v poměru k hmotnosti vozidla umožňuje bezpečné předjíždění pomalejších vozidel. Spolehlivost vozu je na vysoké úrovni. Na laně jsem za 260000 km jel jen dvakrát, když mi náhle a neočekávaně vypověděla službu baterie a neriskoval jsem start roztažením vozidla. Spotřeba vozu je na velmi dobré úrovni. Krátce po zajetí a po té, co jsem se naučit efektivnímu stylu jízdy v TDI PD (přesedlal jsem z benzínu) se pohybovala kolem 4,2 l/100 km. S postupem najetých kilometrů se postupně zvyšovala až do 5,4 l/100 km při 305000 km. V zimě, zejména při krátkých trasách je poněkud vyšší, cca o 0,5 až 1 l/100 km podle teploty. Odjet s negarážovaným vystydlým vozidlem při teplotách kolem -20°C už je docela problematické. Motor sice spolehlivě naskočí, ale vlivem jeho vysoké účinnosti neprodukuje dostatek tepla pro ohřátí interiéru a zejména čelního skla, které je prvních 20 km téměř neprůhledné, jelikož i po oškrábání zvenku i zevnitř téměř okamžitě při každém výdechu řidiče namrzá. Tato období mi pomáhá přežít ve zdraví vytápění předních sedaček (poprvé přestalo fungovat po 240 000 km). Použití vytápěných ostřikovačů při teplotách kolem -20°C je sebevražedným pokusem, neboť líh z nemrznoucí směsi se odpaří snad ještě dříve, než zbylá voda dopadne na sklo, kde namrzne ještě před tím, než ji stěrač stihne setřít. Servis: výhradně značkový u jediné firmy v pravidelných intervalech 15 000 km + servisní kontrola před létem a před zimou s výměnou kol a vyvážením. Ekonomické hodnocení po 266000 km: pořizovací hodnota 550000 Kč (výbava Elegance + ABS + střešní nosič + tažné zařízení + těžká sada + gumové koberce, celkem 4 airbagy) spotřeba nafty: 285 183 Kč (11 851 l) průměrná cena nafty 24 Kč/l (tankuji u levnějších pump) průměrná spotřeba: 4,45 l/100 km náklady servisu a údržby: 274 000 Kč celkové náklady: 1109183 Kč aktuální cena na 1 km (bez odpočtu zbytkové hodnoty vozu): 4,17 Kč Motor nebyl čipovaný a do současné doby (305 000) funguje v originálním složení včetně žhavících svíček, vstřikovačů, spojky, převodovky, katalyzátoru a dokonce i výfuku. Pouze rozvody se mění pravidelně každých 90 000 km. Poslední dobou jsem měl dojem, že mi nějak ubývá výkon ve srovnání s akcelerací ostatních vozů a tak jsem si jej po 305 000 km objektivně přeměřil (viz foto). Zjistil jsem reálný úbytek výkonu ve vyšších otáčkách ale v rozsahu otáček, kde motor převážně používám, nedošlo k podstatným změnám a subjektivní dojem sníženého výkonu je zřejmě způsoben tím, že se na silnicích objevuje větší procento výkonnějších vozů. Při výběru vozu jsem zvažoval mezi novou O1 a Fabií a nebo nějakou zahraniční ojetinou a výběru Fabie ani po letech nelituji. Přislíbená spolehlivost se ukázala jako reálná vlastnost vozu. Teď by mne ještě zajímalo, kolik dalších km se dá na tomto voze ujet do první nákladnější opravy. Zvažuji, zda právě nenastala vhodná chvíle pro obměnu vozového parku, ale aktuálně nevidím vhodného nástupce. Vzhledem k tomu, že někteří řidiči zvládli se stejným vozem i více než dvojnásobnou porci km, počkám nejspíš na nové modely, které v současném přesyceném automobilním trhu budou muset přijít s nějakými zákaznickými výhodami. Vzhledem k tomu, že jsem nepřišel na způsob jak upravovat (dopisovat) zveřejněné recenze a na zde prezentovaný vůz jsem již recenzi zveřejnil, vkládám ji upravenou znovu, tentokrát po 305 000km.
Komentáře uživatelů k recenzi Škoda Fabia