Nissan Sunny
>> zpět na NissanAuta značky Nissan:
- 350 Z
- Almera
- Cabstar
- GT-R
- Interstar
- Micra
- Murano
- Navara
- Note
- Pathfinder
- Patrol
- Primera
- Qashqai
- Serena
- Sunny
- Terrano
- Vanette
- X-Trail
- 100 NX
- 200 SX
- 240 SX
- 280 ZX
- 300 ZX
- 370 Z
- Altima
- Armada
- Atleon
- Bluebird
- Cargo
- Cherry
- Civilian
- Cube
- Double cab
- ECO
- Evalia
- Frontier
- Juke
- King Cab
- Kubistar
- Laurel
- Leaf
- Maxima
- NP300
- NV200
- Pick Up
- Pixo
- Prairie
- Primastar
- Pulsar
- Quest
- Rogue
- Sentra
- Silvia
- Skyline
- Stanza
- Tiida
- Titan
- Trade
- Urvan
- Versa
- Xterra
Nissan Sunny - historie značky auta
Nissan Sunny je kompaktní vůz od japonské automobilky Nissan, jehož historie sahá až do roku 1966, kdy byl uveden pod názvem Datsun 1000. Ačkoli výroba
auta v Japonsku skončila v roce 2004, název zůstal a používá se dále na čínském trhu. V USA byly pozdější modely známé jako Nissan Sentra. Nejnovější
verze auta Sunny byly větší než modely ze počátku jeho historie. Sunny byl posléze vyráběn po celém světě pod mnoha jmény a v různých typech karoserie
po několik dekád. Po ukončení výroby jej nahradilo auto Nissan Tiida.
První generace auta, tzv. Datsun Sunny s kódovým označením B10, byla exportována jako Datsun 1000. Vůz byl představen v září 1966 ve dvou stylech karoserie
- dvoudveřový sedan a van/kombi. Ty byly k dispozici ve dvou verzích: "standardní" a "Deluxe", která představila bubnové brzdy, listové pružiny v zadní části
a lichoběžníkové nezávislé zavěšení v části přední. V prosinci 1965 Nissan uspořádal celostátní kampaň v Japonsku, kdy představil tento svůj nejnovější produkt.
Rozvor auta činil 2280 mm, délka 3820 mm, šířka 1445 mm, výška 1295 a pohotovostní hmotnost se pohybovala v rozmezí 625-705 kg.
Auto mělo čtyřválcový řadový motor s celkovým výtlakem 988 ccm a čtyřstupňovou manuální převodovkou. U modelu pro rok 1968, uvedeného v říjnu 1967, byl přidán
k lineupu čtyřdveřový sedan v obou verzích, tedy Deluxe a standardní. O rok později bylo přidáno ke karoserii coupé, v Japonsku prodávané jako "Sunny Coupé".
Řada doplňků a příslušenství byla v té době obrovská, a auto při síle 62 hp (46 kW) vyvinulo až 6000 otáček za minutu. Všechny ostatní modely dostaly nové mřížky
a větší koncová světla. Australský Model Deluxe přišel standardně s mnoha funkcemi, které byly v japonském modelu k dispozici pouze jako nadstandardní výběr.
Datsun Sunny Cab (v Japonsku Sunny Truck) debutoval v říjnu 1968 jako lehký užitkový automobil, založený na podvozku van VB10. Zařízení auta bylo základní,
ale za nízkou cenu.
Druhá generace Sunny byla zahájena v roce 1970, a byla také známá jako Datsun 1200. Rozměry auta mírně vzrostly - rozvor na 2300 mm, délka na 3830 mm,
šířka na 1495 mm a výška na 1390 mm. Pohotovostní hmotnost se ustálila na 700 kg. K dispozici byla 2, 3, 4 i 5-ti dveřová varianta, stejně jako široký výběr
převodovek (3, 4 a 5-ti stupňová manuální a 3-stupňová automatická). Byly nabídnuty dva motory, a to 1,2L A12 I4 či 1,4L I4 L14. V lednu 1972 došlo k menšímu
faceliftu u modelů na japonském trhu, souvisejícímu s mřížkou auta a s dalšími drobnými úpravami zařízení. Pro modelový rok 1973 zařadily modely prodávané
ve Spojených Státech bezpečnější nárazníky, požáruvzdorné interiéry a další vládou nařízené bezpečnostní prvky.
Na jaře roku 1971 na japonském trhu debutoval Datsun 1200 Coupé, založený na B110, ale s novou kapotou, blatníky a mřížkou. Disponoval SOHC 1,4-litrovým motorem,
jehož umístění bylo zachováno ve stejné pozici jako u původní řady motoru. Ve stejném roce debutovalo i komerční nákladní auto Sunny Truck založené na B120,
mající stejný rozvor a pojezdové ústrojí jako auta Datsun 1200. V roce 1978 jej nahradil model B121. O několik let později, v listopadu 1989, přišel na trh
Nissan Sunny GB122 Truck. Kromě změny světlometů z kulatých na pravoúhlé, došlo i ke změnám v oblastech mřížky, předních kotoučových brzd či katalyzátoru.
Třetí generace auta Sunny byla exportována v letech 1973-1978 pod názvy Datsun 120Y a Datsun B-210 (v severní Americe). Tato generace byla velmi populární,
protože debutovala v průběhu plynové krize z roku 1970. Zpočátku bylo auto nabízeno s motory 1,2 nebo 1,4L, později se přidaly motory 1,3 a 1,6L. Na výběr bylo
ze šesti typů karoserie: čtyřdveřový sedan, dvoudveřový sedan, dvoudveřový fastback, třídveřový hatchback, pětidveřové kombi a třídveřová dodávka. S tím souvisela
i převodovka - auto bylo vybaveno 3-stupňovou automatickou převodovkou, anebo manuální ve škále 3,4 nebo 5 rychlostních stupňů. Kombi a dodávka nebyly nabízeny
v Severní Americe.
» Nissan Sunny - historie značky auta (dokončení článku) »
Nissan Sunny - vyberte si ojeté auto z nabídky autobazarů:
Autosalony a autobazary Nissan:
Nissan Sunny - historie značky auta (dokončení článku)
Od roku 1975 byly japonské modely tohoto vozu vybaveny zařízením na kontrolu emisí, technologií s názvem Nissan NAPS. Délka auta se odvíjela od typu karoserie,
takže zahrnovala rozměry 3950, 3985, 4045 nebo 4080 mm. Ostatní rozměry byly pro všechny typy karoserie totožné, tedy rozvor 2340 mm, šířka 1545 mm, výška 1360 mm
a pohotovostní hmotnost 907 kg.
V únoru roku 1976 prošlo auto faceliftem, jehož součástí byla úprava mřížky či vnějších zpětných zrcátek a poklic. Nejdůležitější rozdíly však byly pod kapotou,
kde byl inovován motor splňující tehdejší japonské emisní normy. Sunny zůstal i nadále lídrem v nízké spotřebě a v Severní Americe byl dokonce jedním z nejlevnějších
vozů k dispozici.
Poslední Sunny prodávaný v Japonsku pod značkou "Datsun" se začal vyrábět v roce 1977 s kódovým označením B310. Tato generace byla také poslední využívající motor
vpředu a pohon zadních kol. Auto si zachovalo podobné rozměry jako předchozí generace, délka byla sjednocena na 4190 mm. K dispozici byla již jen 4 nebo 5-stupňová
manuální či 3-stupňová automatická převodovka.
Na konci roku 1981 na Tokyo Motor Show byl představen první Sunny s pohonem předních kol, nicméně or modelového roku 1982 bylo auto vyváženo do USA jako Nissan Sentra.
V roce 1982 byla Sunny platforma použita na zavedení nového MPV v Japonsku s názvem Nissan Prairie, který pokračoval až do roku 1985. Následná řada tohoto auta
se vyznačovala hranatějším stylem s variantou pohonu všech čtyř kol. V letech 1991-94 byl vyráběn nový model auta Nissan Sunny, jež se opět vrátil k oblým tvarům.
Obzvlášť úspěšný byl ve Spojených státech, a velmi populární je mezi taxikáři díky jeho spolehlivosti a nízkým nákladům na údržbu.
V období let 1995-1999 se auto vyrábělo pouze v karoserii 4-dveřový sedan s motory 1,6L I4 GA16DE či 2,0L I4 SR20DE a 5-stupňovou manuální nebo 4-stupňovou automatickou
převodovkou. Od roku 2000 pak pokračovala výroba další série auta pod kódovým označením B15, a to až do roku 2006. V roce 2010 byl na International Motor Show v Číně
představen vůz Nissan Sunny N17, a jeho prodej začal v roce 2011.
-
Uživatelské recenze a auto testy Nissan Sunny
-
Nissan Sunny 1,7d sedan (r.v. 1987)
-
Nissan Sunny N13 1.8GTI 16V (r.v. 1990)
-
Nissan Sunny 3dv. (r.v. 1995)
-
Nissan Sunny N14 (r.v. 1994)
-
Nissan Sunny 1.6i slx Sport Coupé (r.v. 1988)
Na závěr pár statistických údajů
V naší databázi je celkem 0
inzerátů vozidel značky Nissan Sunny.