Recenze Škoda 105 typ M
“je to rebel!”

Autor recenze: moony (30 let) všechny recenze tohoto autora

Rok výroby:1983 Typ motoru:1046 Stav km při koupi:34 000 km Stav km nyní:135 000 km Způsob řazení:manuál Status vozu při koupi:ojetý Jak dlouho auto používáte? 10 let Průměrná spotřeba: 8 l/100 km Vloženo: 1. 3. 2009

Hodnocení inzerátu: 1 Hodnocení recenze

Hodnocení vozidla autorem 6.0

Spolehlivost

1
 

Jízdní vlastnosti

5
 

Komfort

7
 

Provozní náklady

7
 

Náhradní díly

10
 
(1 = neuspokojivá!, 10 = vynikající!)

Informace od autora recenze

Koupili byste další auto tohoto výrobce? ano

Závady a opravy na autě

Ano:
-původní motor měněn v 60000 (kroužky a těsnění pod hlavou z důvodu přehřátí)
-převodovka měněna v 62000 (rozlomil se a vypadl kolík z dif. a dostal se do soukolí)
-při každé STK neprošla na brzdy - zalehlá prasátka vzadu nebo pístky vpředu, zalehlá lanka ruční brzdy, zaseklé samostavy
-řízení - vnější kulové čepy měněny vždy po 20000 km
-zapalovací cívka - měněna 2x
-regulátor napětí - měněn 3x
-startér - měněn 2x, vždy kotva
-spojka měněna po 40000 - dle mechanika výrobní vada
-věčně se to hřálo, zavzdušňovalo a nikdo nikdy nepřišel na to čím to.
-v zimě nešla otevřít - zamrzaly zámky, ale to je jedno, protože když jsem se dostal dovnitř, tak stejně nenastartovala.
-po ĺetech se unavily zadní pružiny a zadní kola byly do A, motor jsem div netahal po zemi - to už jsem nechal být.
- výfuky vydržely jednu sezónu
- nikdy to netopilo
- nikdy nešla natankovat plná nádrž

Pod tímto autem jsem se něco naležel. Nezažil jsem nic poruchovějšího,nikdy jsem ale nepotřeboval odtahovku - vždycky jsme dojeli vlastními silami, vzpomínám na tento vůz v dobrém. Když jsem ji s jarem 2007 vezl do šrotu, málem jsem ji obrečel.


Hodnocení a zkušenosti s autem

Auto bylo model M, přechodový typ - neměla třeba boční blinkry,měla starší typ karburátoru, vnější zrcátko jen u řidiče a další detaily. Kopeno nové v zkraje 1984 a můj děda, který byl první majitel s ní najel něco přes 30000 a byl spokojen. Já auto dostal v roce 1997 a vypadalo jak kdyby zrovna sjelo z výrobní linky.
Motor: ten se asi nepovedl. Nikdy prý dobře nejel, netáhl. Na druhou stranu od výměny do výměny nevzal kapku oleje a byl úsporný. V necelých šedesáti bylo po něm - ztratil komprese, čmudil a hřál se. Nikdo v rodině se nikdy nepřiznal, ale zjevně ho někdo udělal "nasucho". Není divu, vždycky se zavzdušňovala chladící soustava a mizela kapalina. Byl vyměněn za motor ze Š 120 - od té doby to "jelo". V zimě ale špatně startoval, od roku 2000 dostala LPG a to už pak nestartovala vůbec, potřebovala "pustit" z kopce - někdy jsem měl sto chutí to udělat aniž bych nastoupil...
Převodovka a spojka:cca ve 40 000 odešla spojka (byla ještě třípacková). Já ji tenkrát neměnil, ale mechanik říkal, že to byla výrobní vada. Muselo být asi něco s přítlačákem, protože tam dal novější talířovou.
Převodovka sloužila o pár tisíc kilometrů déle než motor, pak to jednoho dne ruplo, ozvala se rána, začlo to vibrovat (ohnula se hřídel) a převodovka se odebrala do věčných lovišť za motorem. Sehnal jsem jinou z nějakého vraku. U té zase řvaly ložiska tak, že po týdnu jsem ji raději vyndal a zkusil jinou ze Š 100 - ta zase měla sice díky jinému stálému převodu brutální zrychlení ale v 90 km/h to hodně točilo a hlavně spotřeba byla někde úplně jinde. V té době jsem zauvažoval i koupi 5 ti kvaltu, ale vzhledem k nutnosti úprav a cenám těchto převodovek jsem nakonec sehnal zadara ze Š 120.
Karoserie: mě se to auto líbilo, emko bylo mnohem hezčí než užovka. Nevím jak je to možné, ale koroze se tomuto autu vyhnula - v roce 2007 jsem ji vezl do šrotu s původními prahy a zadními lemy (auto šlo zvednout na heveru). Každopádně každý rok dostávala nátěr tlumexem a prahy a dutiny byly prolité olejem. V roce 99 byly měněny akorát přední blatníky a přední čelo. Lak velice rychle vyšisoval a nepomohlo moc ani rozleštění.
Podvozek: když pominu vrozenou přetáčivost, tak konstatuji, že se mi s tím autem jezdilo dobře,nechápu když někdo řekne příšerné jízdní vlastnosti - ano mělo to svoje mouchy a hlavně muselo se umět s tím jezdit, s dnešní produkcí se to samozřejmě nedá srovnávat. Řízení bylo hřebenové a šlo pěkně zlehka a bylo alespoň pro mne dobře čitelné.V zimě se mouchy projevovaly ještě víc, na druhou stranu auto bylo schopné vyjet hodně na sněhu, avšak ruku na srdce - proti Š 100 to už byla slabota . Náchylné byly kulové čepy řízení, na druhou stranu svisláky vydržely původní až do konce. Na zadní nápravě nebyl problém krom únavy pružin, čímž došlo k prověšení a snížila se průchodnost terénem umocněná později "hlubší" vanou motoru ze Š 120.
Brzdy: byly s posilovačem a brzdily by jinak výborně (subjektivně mi přišly ostřejší než třeba u Favorita), jenomže se věčně sypaly - když se nekousl pístek, zalehlo prasátko, zasekávaly se samostavy a zalehávaly lanka v ručce.
Elektrika: elektrika stávkovala častěji než bylo zdrávo. Auto spotřebovalo 3 startéry (fakt je že to byly repasy a pokaždé odešly na kotvě), 3 cívky, 4 regulátory, vzpomínám si i na problém s elektromagnetickým ventilem karburátoru - volnoběh.Nefungovalo vnitřní osvětlení (nikdy!),občas blbly zadní světla, s předníma nebyl problém, stěrače fungovaly dobře a nic jinýho tam na elektriku snad ani nebylo. Jo a nikdy jsem neslyšel větrák chladiče, při stání v kolonách se ale nikdy neuvařila.
Interiér: byl poměrně prostorný, místo bylo i vzadu. Palubka z jednoho kusu sice nebyla žádný výkřik estetiky, ale v autě nic nevrzalo a neskřípalo, aspoň ne do té míry aby to přebilo hřmot motoru. Materiály a design jsou už dnes pravěk, ale vše bylo funkční a praktické. Sedadla neměla hlavové opěrky, takže jsem tam měl takové koženkové z DDR.Pásy nebyly samonavíjecí, zadní sklo nebylo vyhřívané.
Závěrem bych chtěl říci jenom to, že i přes četné poruchy jsem měl tento vůz rád a hlavně v posledních letech musím uznat, že se velice srdnatě popasovala s náročnými úkoly na ni kladenými.Servis byť častý byl levný, opravy jsem si prováděl většinou svépomocí a ceny náhradních dílů byly směšné.

Přečetli jste recenzi, teď ji můžete ohodnotit: Hodnocení inzerátu: 1


Komentáře uživatelů k recenzi Škoda 105

Vložit komentář

Máš asi málo starostí, ty štísko .

05.03.2009 | 14:26:09 | Itall Reagovat

Pěkná recenze!

Po přečtení mám sto chutí si nějaký takový komunistický kousek opatřit, už jen z nostalgie.

05.03.2009 | 14:17:53 | Nemokleff Reagovat

Pietro

Trafil si klinec po hlavičke. Presne takéto autá dávajú možnosť pochopiť ako funguje premávka a jazda.
Nadobudnuté návyky a skúsenosti sú nenahraditeľné.

05.03.2009 | 08:51:13 | Pavol Reagovat

105 L

Dedo ma dodnes škodulu 105L r. v. 1981 a podobne ako v recenzii, jemu zas nefungoval od výroby sytič. Štartovalo to lepšie bez sytiča ako na sytič. Ked som auto naštartoval a potom zatiahol sytič , skapalo, pomohlo len naštartovať, zatiahnuť sytič a rýchlo davat plyn aby neskapal. Nikto s tym nikdy nič nerobil tak dedo dodnes jazdi aj v zime bez sytiča ( je to otrasná jazda trhá to strieľa...) ani karburátor nikdy nebol dobre nastavený od výroby, teda kvalita výroby a presnosť fakt super . Na druhej stranu vydržali strašne veľa rokov. 105 ka bez posilnovaca brzd je katastrofa, to auto vobec nebrzdi, ale vdaka zaciatkoch na tomto aute som sa naucil dodrziavat odstup , predvidat a ine navyky ktore vyuzivam dodnes aj s ABS a inymi srandami. Fakt by som to odporucil zaciatocnikom, ked vidim v BA na pristavnom moste dvoch troch do seba narazenych denno denne hned viem ze nezacinali na skoduli

04.03.2009 | 09:33:13 | pietro Reagovat

Jo jo, zlatá Š105-120.Taky bych se svezl...No oprav bylo nepočítaně ale na 99procent z nich stačilo toto nářadí:kladivo,šroubovák,klíč 10,13,17, izolačka ,kombinačky.A dnes?Jen za turbo dám tolik co stála celá 120GLS.

03.03.2009 | 20:57:47 | MIREK Reagovat

Š-105L

Asi 3 roky jsem jezdil se 105kou a vždy si na ni vzpomenu při různých situacích v silničním provozu, které mě sem tam vyvedou z míry. Najel jsem s ní pouze 9 tisíc km, ale stálo to za tu zkušenost, protože jsem měl opravdu pocit, že to auto řídím, že točím volantem nebo se snažím zavčas zabrzdit.

Možná by řidiči i dnes měli v autoškole začínat na něčem takovém, aby věděli, jak se auto skutečně chová bez všech náhražek a pomocníků v řízení. Snad by se poté chovali, hlavně mladší "draci", trochu obezřetněji.

Jinak mělo auto za 3 roky spoustu menších závad: 2 x spojkový váleček, startér, 2 x výfuk, nefunkční větrák chladiče, výměna radiátoru topení (vezl jsem ženu do porodnice a chladící kapalina mně tekla na pravou nohu), regulátor napětí, zamrzání všech dveří, prasklá karoserie vpravo pod zadním oknem atd., ale nikdy jsem nezůstal nikde stát (modlil jsem se statečně).

Postupem času už auto jelo opravdu max. 105 km/hod, na dálnici jsem nemohl předjet ani autobus, ale dorazila ho úplná banalita - v prahu upadla matka (asi), ke které by přišroubován držák pásu, a to už bylo nebezpečné za volant sednout.

S tímto výčtem závad to vypadá jako nějaký pokus o ironii, ale opradu mám chuť se někdy v tomto stroji projet.

03.03.2009 | 20:46:26 | Kuna Reagovat

Před dvaceti lety jsem vlastnil škůdku 120 LS a po přečtení této velmi kvalitní recenze jsem se duchem vrátil do těch let, kdy já a moje 120tka jsme brázdili po Československu....... Kolego opět jedna povedená recenze, díky za ni!!!!

03.03.2009 | 11:49:27 | alík Reagovat

Nevím, co jste s tím dělali, Š110L jsme měli 17 let a na ní za tu dobu jen zlomek popsaných závad .

03.03.2009 | 10:42:00 | Itall Reagovat

Velmi dobra, nezaujata a hlavne pravdiva recenzia....

03.03.2009 | 10:06:01 | matus Reagovat