Recenze Škoda 1203 osobní
“Dobrý.”

Autor recenze: Karel (42 let),
Jihomoravský kraj
všechny recenze tohoto autora

Rok výroby:1974 Typ motoru:1200 Stav km při koupi:0 km Stav km nyní:143 000 km Způsob řazení:manuál Status vozu při koupi:ojetý Jak dlouho auto používáte? 10 let Průměrná spotřeba: 7.5 l/100 km Vloženo: 19. 3. 2008

Hodnocení inzerátu: 5 Hodnocení recenze

Hodnocení vozidla autorem 5.8

Spolehlivost

10
 

Jízdní vlastnosti

10
 

Komfort

5
 

Provozní náklady

3
 

Náhradní díly

1
 
(1 = neuspokojivá!, 10 = vynikající!)

Informace od autora recenze

Předchozí auto: Mazda 626

Koupili byste další auto tohoto výrobce? ano

Závady a opravy na autě

Problémy jsou v zásadě v těchto skupinách:

- řízení s komplikovanou konstrukcí a vloženou pomocnou pákou řízení se vyznačuje značnými vůlemi a nutností často měnit glaciéry čepu pomocné páky řízení.

- zavěšení těhlic přední nápravy je komplikované a vyžaduje pravidelné mazání jinak dojde ke zničení glaciér horního a spodního kloubu a tím k zvýšení vůlí v řízení

- řazení snad vymýšlel něko ožralý. Existence pomocné kulisy řazení zvyšuje nejednoznačnost řazení a při necitlivém řazení vede k rychlému zničení převodovky

- v klasickém provedení chlazení je problém.

- demontáž a zpětná montáž nekterých dílů je katastrofální (výfuková soustava, pomocná kulisa řazení, AC pumpa...)


Hodnocení a zkušenosti s autem

Svou 1203 jsem získal jako vrak po havárii (nějaký náklaďák do ní na parkovišti nacouval) jako vozidlo pro obsluhu stavby. Karoserie katastrofálně vyhnilá, podlaha se propadla když jsem nastoupil bočními dveřmi, prahy, blatníky, báze, příď bouraná a vyspravená několika kg kytu no prostě tragédie. Elektroinstalace po požáru vyspravená lepicí páskou a podobné perličky. Hlavy šroubů na nápravách "preventivně" svařené s přilehlými díly.

Vozidlo jsem rozebral, vytrhal podlahu nákladového prostoru a obnažil nosný rám, nápravy byly demontovány a provedena výměna všech poškozených dílů za nové. Karoserie zjednodušena vyřezáním všech výztuh a pro zvýšení odolnosti provedeno vytvoření nosné příhradové konstrukce s využitím původního rámu. Ten byl vyztužen plechem tl. 5mm z pevnostní oceli. Původní plátování odstraněno a na jeho místě vznikla pancéřová obšívka tlouštky 40 až 60mm na bocích, 100mm na přídi a 160mm lité oceli na zádi. sedadla byla zvlášť opatřena pancéřovými redutami tl. 50mm a motorový prostor navíc chránila barbeta stejné tloušťky. Podlahu nákladového prostoru tvořily hoblované coulové desky stejně jako prostor pro posádku. Bylo provedeno zesílení závěsů náprav z důvodů nárustu klidové hmoty z 1020kg na 1520kg.

Motorový porostor byl opatřen demontovatelnou přepážkou pro zjednodušení údržby, chladič posunut k přednímu nározníku a opatřen elektrickým ventilátorem, celý chladicí okruh byl vedelý ocelovými trubkami s kulovými ventily pro každé přípojné místo a chladící soustava doplněna přepadovou tlakovou nádobkou.
Provedena zástavba LPG jako hlavní palivový systém a další vylepšení, montáž zadního stěrače a ostřikovače a podobně.

Provozní zkušenosti:

Vzhledem ke snížení těžiště a zmenšení vzdálenosti těžiště vůči metacentru u vozu nebyly zaznamenány žádné tendence k naklánění, přetáčení nebo nedotáčení. I na ledové ploše vozidlo citlivě sledovalo stopu a nejevilo nestabilitu. I projetí ostré zatáčky bylo bezproblémové. Nikdy jsem s takto upraveným vozidlem nedostal smyk ani nebyly náznaky.

Pokud byl motor v pořádku a seřízen spotřeba LPG na trati s plnou zázěží činila 7.5L/100Km při rychlosti 70 - 80Km/h. V zimě a ve městě rychle stoupala až na 15L/100km. ale to lze v nevhodném režimu jízdy čekat. Vzhledem k nevhodnému rozložení zatížení náprav u prázdného vozidla na sněhu a podobně špatná stoupavost. Zapadnout s tímto autem nebyl žádný problém. Na druhou stranu brodivost činila zajímavých 700mm a ve vodě bylo vozidlo dobře ovladatelné.
Co se týká oprav kritická místa byla čep pomocné páky řízení, řadící táhla, středící pouzdra a kulky spojovacího hřídele a ve 1500ccm verzi klikové ústrojí motoru. Jiné skupiny při pravidelné údržbě byly nezničitelné jako brzdový systém, spojkové ústrojí, rozvodovka, převodovka, chlazení, elektrická výstroj.

Za 10 let provozu chudinka 1203 odtahala neuvěřitelné množství materiálu. V provedení na rodinný vůz sjezdila celou evropu od Portugalska až po Moskvu. Návštěvy tohoto vozidla na tankovém cvičišti a tankovém brodu v armádním prostoru se staly legendární a byla jediným vozidlem svého druhu které se tam kdy vyskytlo.
Nejlepší na konec - kvalitní pancéřová ochrana bezkonkurenčně zvýšila bezpečnost osádek a na silnicích neexistuje osobní vůz který by mohl posádku nějak vážně ohrozit.

Účinek pancéřových částí na moderní krámy z konzervového plechu byl fantastický. Ubohé pokusy veksláků jejichž kchár je trapným prodloužením jejich ega končil s naprostou spolehlivostí likvidací inkriminovaných konzerv. Dvakrát se mě nějací ubožáci snažili vytlačit ze silnice, čímž mi způsobili oděrky na nátěru zatímco jejich super hyper vozy byly zajímavé již jen pro výkupny kovů.

Jenže život jde dál a dostupnost náhradních dílů je čím dál menší a udržévat toto vozidlo v provozu, má li být skutečně v pořádku je čím dál složitější. Navíc motor 1200ccm je opravdu slabý a neodpovídá požadavkům dnešního provozu. Nebylo vyhnutí ale chudinka musela jít do výslužby. Je to škoda, sloužila věrně 10let a za tu dobu se njikdy nestalo že by zůstala někde viset. Jezdila i v silně nenormálních podmínkách a v nenormálním prostředí. Jako veterána bych si nějaký exemplář ještě rád pořídil.

Přečetli jste recenzi, teď ji můžete ohodnotit: Hodnocení inzerátu: 5


Komentáře uživatelů k recenzi Škoda 1203

Vložit komentář

Lubomíre, škoda, že už svoji razdvatrojku nemáš. Rádi bychom Tvůj ,,tančík" viděli na každoročních srazech Š1203. Jinak na stránkách http://www.ocelotauto.cz můžeš vidět, že dvanda je stále živá.
Hodně zdaru.
Pepa

18.03.2009 | 16:53:59 | Yndža Reagovat

No Lubomire je to zajimave :-)
Jinak mel jsem to auto a popravde to byl des ale co by ste chteli za 8-tis (v roce 2000).Motor slaby, i kdyz celkem uvezl.Mel jsem i nadstavbu.Spotreba vzhledem na objem motoru velka.Pote jsem mel Golf II a to uz bylo lepsi.Tet mam Passat B5 a je to SUPER ! Jinak drzim palce s prestavbou.

13.03.2009 | 16:20:40 | jamieson Reagovat

pán je pohádkář

Se mi zdá, že pán nás tak trochu tahá za nos. Hmotnost oceli je cca 8 gramů na 1 cm3, takže pokud by opancéřoval 1203ku ocelovými pláty o tloušťce 40 - 160 mm (mimochodem tank T-55 má pancéřování cca 120 - 200 mm), tak by to auto muselo vážit tak 5 tun :-)
Docela by mě zajímalo, jak by to asi jezdilo s motorem 1,2 a navíc předělanym na LPG.

02.03.2009 | 16:50:54 | Lubomír Štrougal Reagovat

By mě docela zajímalo, jak jsi na tom dělal STK. Jestli to někdy někdo zodpovědný vůbec viděl. Páč by se musel zastřelit .

02.03.2009 | 14:49:52 | Standa Reagovat

Autorovi recenze

Prosím vás pane profesore, mohl byste mi tu recenzi přeložit do češtiny? Zejména nerozumím slovům: Glaciéry, báze, reduta, barbeta, metacentrum, kchár, jinak fááákt dobrý.

02.03.2009 | 14:48:20 |  Reagovat

no teda

to co je za recenziu hehe, este napis ze si v tom prepasoval 30 indov naraz cez celu europu

22.03.2008 | 12:39:34 | simon Reagovat

Discovery

V Discovery channel, hladaju momentalne mechanika, ktory by vedel poskladat ojazdne vozy do povodneho stavu. Mas na to.

A tam Mazda 626 oproti tomu?

22.03.2008 | 05:48:19 | Faidron Reagovat

pancéřovaná 1203ka

Fakt masakr. Nemáš nějaký fotky z přestavby? Docela by mě zajímalo, jak to vypadá zevnitř.

20.03.2008 | 14:55:01 | klementův moped Reagovat

vs.Logan MCV

... a prosim vás, je teda tohle auto lepší než Logan MCV?

20.03.2008 | 14:30:42 | Honza Reagovat

Teda chlape

20.03.2008 | 12:31:52 | alda Reagovat

Aha.OT 1203.

20.03.2008 | 11:08:29 |  Reagovat

Výborná recenze. Opravdu jsem se nasmál. Gratuluji autorovi k talentu napsal vypovídající a vtipnou recenzi, o schopnosti vytvořit obrněnou 1203 nemluvě.:-)

20.03.2008 | 10:01:15 | Radek Reagovat


 

 
 
Nahrávám obrázek...
 
X
  • Škoda 1203