Daewoo Matiz
>> zpět na DaewooAuta značky Daewoo:
Daewoo Matiz - historie značky auta
Daewoo Matiz je malý městský automobil vyráběný jihokorejskou automobilkou GM Korea (dříve GM Daewoo)
od roku 1998, kdy nahradil svého předchůdce Daewoo Tico. Poté, co americký koncern General Motors
skoupil většinový podíl automobilky Daewoo, byl vůz nejenom na českém trhu přejmenován na Chevrolet Spark.
Auto je dostupné jako pětidvéřový hatchback a současně se vyrábí již v třetí generaci. Původní design byl dílem
Italdesign Giugiaro pro Fiat, ale od té doby model prošel již dvěmi facelifty.
Během historie tohoto auta, od jeho zavedení na trh v roce 1998, se prodalo celkem 2,3 milionů kusů vozů.
Daewoo Matiz se v Jižní Koreji a na některých evropských trzích prodával pod svým kódovým označením M100.
Design exteriéru byl založený na konceptu Lucciola, který odmítl konkurenční Fiat. Benzínový motor o objemu 0,8-litrů
spolu s převodovkou byl převzat z modelu Daewoo Tico.
Brzy však došlo k právním sporům s čínskou společností Chery. Ta vyráběla model Chery QQ, který měl prakticky stejný
design interiéru i exteriéru, včetně klíčových komponentů, jako Daewoo Matiz, který se v Číně prodával pod jménem
Chevrolet Spark. Například dveře modelu Chery QQ byly zcela zaměnitelné se dveřmi modelu Matiz.
Daewoo Matiz se i přes určité překážky záhy stal nejlépe prodávaným modelem značky v Evropě a Indii, a svou pozici
si udržel následující čtyři roky.
» Daewoo Matiz - historie značky auta (dokončení článku) »
Daewoo Matiz - vyberte si ojeté auto z nabídky autobazarů:
Autosalony a autobazary Daewoo:
Daewoo Matiz - historie značky auta (dokončení článku)
Výroba vozu Daewoo Matiz probíhala v továrnách Changwon v Jižní Koreje, Asaka v Uzbekistánu, v polské Varšavě,
rumunském městě Craiova, Hanoi ve Vietnamu, Halol, Gujarat v Indii, Karachi v Pakistánu a Taipei v Taiwanu.
Daewoo Matiz prošlo v roce 2000 faceliftem. Upravený vzhled vozu s kódovým označením M150 vznikl v designovém centru
Daewoo Worthing Technical Centre v Anglii. Auto přišlo nejprve na domácí trh v Jižní Koreji, export inovovaného modelu
Daewoo Matiz odstartoval o rok později, v roce 2001.
V Japonsku se Matiz prodával jako GM Daewoo Matiz II, na dalších světových trzích to pak byla jména FSO Matiz,
Pontiac Matiz, Pontiac G2, Chevrolet Exclusive, Chevrolet Joy a Formosa Matiz.
V roce 2002 pak byl představen nový čtyřválcový motor o objemu 1.0 L a výkonu 63 PS (46 kW, 62 koní).
Výroba modelu M150 probíhá do současnosti pod záštitou společnosti UzDaewooAuto v Uzbekistánu.
V roce 2005 se objevila nová verze modelu Matiz, která nese kódové označení M200. Tato druhá generace vozu
se přiblížila konceptu Chevrolet M3X, který byl k vidění na pařížském autosalonu v roce 2004.
Exteriér i interiér auta byl revidován, design se znovu navrátil k původnímu návrhu od Italdesign Giugiaro,
motory S-Tec byly upravené a došlo ke zvýšení ekonomičnosti auta.
V Evropě se auto začalo prodávat pod jménem Chevrolet Matiz a Chevrolet Spark, v Itálii pak existovala
LPG verze pod názvem Chevrolet Matiz Eco Logic, která se vyráběla od roku 2007 do 2010 v celkovém objemu 60 000 kusů.
V Jižní Koreji (kde se Matiz prodával pouze s motorem o objemu 800 ccm) byl později model M200 Matiz po představení
nového modelu M300 Matiz (Matiz Creative) přejmenován na Matiz Classic.
Kromě běžně prodávaných verzí se v roce 2009 objevila také limitovaná edice pro indický trh,
Chevrolet Spark Muzic Special Edition.
Během Euro NCAP testů získal Daewoo Matiz v roce 2005 2,5 hvězdiček z 5 za bezpečnost dospělé posádky,
3 z 5 bezpečnost dětí a 2 ze 4 za bezpečnost chodců.
V roce 2007 byl na New York International Auto Show představený koncept Chevrolet Beat, spolu s dalšími
dvěmi koncepty Trax a Groove. Beat byl třídvéřový hatchback vybavený přeplňovaným motorem o objemu 1.2 L,
doplněným o automatickou převodovku.
Ve stejném roce pak GM zjišťovala popularitu konceptů Beat, Trax a Groove, přičemž Beat získal téměř 50%
všech hlasů a to přimělo automobilkou zavést tento model do prodeje.
Auto mělo zapůsobit zejména na mladé lidi a proto bylo prezentováno jako úsporné a cenově dostupné,
ale zároveň zábavné a líbivé.
V roce 2009 se tedy Chevrolet Beat dostal do prodeje pod jménem Chevrolet Spark a tento model je považovaný
za třetí generaci Daewoo Matiz,
Dne 25. července roku 2011 byla odhalená dieselová verze Chevrolet Beat, tříválcový motor má výkon 62,5 PS
a je založený na technologii Fiat Multijet diesel.
Motory v nabídce tedy zahrnují:
- 1.0 I4 o výkonu 68 PS (50 kW, 67 koní)
- 1.2 I4 o výkonu 81 PS (60 kW, 80 koní)
- 1.0 I3 o výkonu 62,5 PS (46 kW, 62 koní)
Chevrolet Beat se objevil také ve filmu Transformers.
Daewoo Matiz naprosto odpovídá svému konceptu městského auta a to zejména pro mladé zákazníky. Nemůžeme
od něj tedy očekávat vyjímečné jízdní vlastnosti, nicméně mezi jeho přednosti patří zejména poměrně nízká
pořizovací cena, malá spotřeba, svěží design, praktičnost v městském provozu a snadné ovládání.
Díky svým kladům se tak stal velice úspěšným modelem značky.
-
Uživatelské recenze a auto testy Daewoo Matiz
-
Daewoo Matiz 0,8 (r.v. 2000)
-
Daewoo Matiz I (r.v. 2000)
-
Daewoo Matiz (r.v. 1998)
-
Daewoo Matiz (r.v. 2001)
-
Daewoo Matiz (r.v. 2001)
Na závěr pár statistických údajů
V naší databázi je celkem 2
inzerátů vozidel značky Daewoo Matiz.
Pro zajímavost, nejdražší auto značky Daewoo Matiz v naší databázi je vozidlo Daewoo Matiz 0.8 ČR 1.MajITEL
, r.v. 2000.
Cena, kterou za toto vozidlo prodejce v inzerátu požaduje je 37 900,- Kč.
Nejnovějším inzerátem značky Daewoo Matiz z naší nabídky, je inzerát na prodej auta Daewoo Matiz 0.8 ČR 1.MajITEL
,
r.v. 2000. Chcete-li si pořídit svůj vlastní vůz značky Daewoo Matiz, tak toto auto může být vaše za 37 900,- Kč.