Saab 9-3
>> zpět na SaabSaab 9-3 - historie značky auta
Saab 9-3 byl kompaktní luxusní automobil značky Saab, vyráběný ve švédském Trollhättanu od roku 1998.
Auto bylo na začátku své výroby označováno jako Saab 93, což odpovídalo pojmenování v té době vyráběnému vetšímu modelu Saab 95.
Zanedlouho poté se však název modelu změnil na 9-3 (vyslovováno jako "devět tři"). Saab vyráběl mezi lety 1955 až 1960 také podobně pojmenovaný model
- Saab 93 (vyslovováno jako "devadesát tři") - což pro někoho mohlo být lehce matoucí.
První generace modelu 9-3 se dala v podstatě označit za novou generaci modelu Saab 900. Saab 900 druhé generace, ze kterého nová 9-3ka vychází,
se vyráběl mezi roky 1994-1998. Na výtky o přílišné podobnosti s předchozím modelem reagoval Saab kampaní, ve které prohlašoval, že bylo provedeno
celkem 1 100 vylepšení, včetně inovovaného systému zavěšení pro zlepšení jízdních vlastností nového modelu.
Oproti svému předchůdci mělo auto uhlazenější design a bylo k dispozici jako tří nebo pětidveřový hatchback a také jako dvoudveřový kabriolet.
Verzi kabriolet vyráběla pro Saab rakouská firma Magna Steyr až do roku 2010, poté byla výroba přesunuta do závodu ve švědském Trollhättanu.
Saab 9-3 využívá podvozkovou platformu GM Epsilon, kterou sdílí s vozy Opel Vectra a Cadillac BLS, které se vyráběly na stejné montážní
lince ve Švédsku až do roku 2009.
Tento model byl posledním malým Saabem, který používal automobilkou vyvinutý motor Saab H. Oproti svému předchůdci Saabu 900 měl nejenom lepší
jízdní vlastnosti, ale také podstatně vylepšenou ochranu při nárazu, díky standardně dodávaným bočním airbagům s ochranou hlavy a aktivní opěrky
hlavy. Saab 9-3, spolu s větším modelem Saab 9-5 a také s vozem Volvo S70, byly při testech Euro NCAP první auta na světě, které získaly maximální
počet bodů v ochranně proti bočním nárazům.
Kromě standardních testů prošel Saab 9-3 též tradičním "losím testem", který spočívá v prudkém vyhýbacím manévru před nečekanou překážkou.
Losí test je švédskými automobilkami používán po celá desetiletí, neboť srážka s tímto velkým sudokopytníkem mívá pro posádku auta často tragické následky.
Saab 9-3 byl dostupný s novou variantu motoru B204 (B204E) o výkonu 154 hp (115 kW). Tento nízkotlaký turbo motor (low pressure turbo) vycházel z motoru B204L, který
byl použitý v poslední generaci modelu Saab 900. Pro americký trh, byly všechny 9-3ky standardně dodávány s přeplňovanými benzínovými plnotlakými turbo motory B204L
o výkonu 185 hp (138 kW). Případně se zde do sportovních modelů Saabu 9-3 SE montoval výkonný motor B204R o výkonu 200 HP.
9-3ky první generace byly první auta značky Saab, které byly k dispozici také s dieselovým motorem. Jednalo se o motory Opel, používané také v modelech Opel Vectra.
» Saab 9-3 - historie značky auta (dokončení článku) »
Saab 9-3 - vyberte si ojeté auto z nabídky autobazarů:
Saab 9-3 2.0TiD 110KW man – 2x KOLA
ABS, AirBag 10x, Alu kola, Asistent-brzdový, Centrální zam. klíčem, Elektrická okna 2x, Handsfree, Imobilizér, Klimatizace digitální, Ostřikovač světe
94 800,- KčSaab 9-3 1,9 TDI
ABS, AirBag 6x, Alu kola, Asistent-parkovací zadní, Centrální zam. klíčem, Elektrická okna 2x, Klimatizace digitální, Palubní počítač, Převodovka manu
97 336,- KčSaab 9-3 SPORT 2,8 T
ABS, AirBag 6x, Alu kola, Asistent-parkovací zadní, Centrální zam. klíčem, Klimatizace digitální, Sedadla potah kůže, Sedadla sportovní, Servo, Splňuj
119 375,- KčSaab 9-3 2,0t Cabrio Vector
ABS, AirBag 4x, Alu kola, Asistent-parkovací zadní, Centrální zam. klíčem, Dětská sedačka Isofix, Elektrická okna, Imobilizér, Klimatizace digitální,
149 900,- KčSaab 9-3 2,8 TS Aero Sport automat
ABS, AirBag 6x, Alarm, Alu kola, Asistent-parkovací zadní, Centrální zam. dálkově, Dětská sedačka Isofix, Elektrická okna, Imobilizér, Klimatizace dig
120 000,- KčSaab 9-3 1,9 TDI
ABS, AirBag 6x, Alu kola, Asistent-parkovací zadní, Centrální zam. klíčem, Elektrická okna 2x, Klimatizace digitální, Palubní počítač, Převodovka manu
97 336,- KčAutosalony a autobazary Saab:
Saab 9-3 - historie značky auta (dokončení článku)
Automobilka vyráběla, až do roku 2002, také výkonné verze modelu Saab 9-3 "Viggen" (česky: Blesk). Název auta byl zvolený podle názvu vojenské stíhačky Saab Viggen 37.
Tento model byl vybavený přeplňovaným 2,3 l motorem B235R o výkonu 225 koní (168 kW, 228 PS). Výkon byl později zvýšen na 230 koní (172 kW, 233 PS), díky turbodmychadlu
TD04-HL15-5 od Mitsubishi. Zrychlení auta z 0-100 km/h bylo dosahováno za 6,4 sekundy a nejvyšší rychlost byla elektronicky omezena na 249 km/h).
Auto bylo také vybavené inovativním "Nočním panelem", převzatým z modelu Saab 900. Jednalo se o systém umožňující ztlumit osvětlení přístrojové desky (kromě základních
informací), pro lepší koncentraci při jízdě v noci.
Během historie výroby první generace modelu Saab 9-3 bylo vyrobeno celkem 326.370 těchto vozů.
Druhá generace modelu Saab 9-3 byla veřejnosti představena na International Auto Show v americkém Detroitu na začátku roku 2002. Nová verze modelu 9-3, stejně jako všechny
ostatní Saaby, zůstala u pohonu předních kol. Došlo ale k jedné výrazné změně oproti původní generaci - nový model Saab 9-3 už neměl karoserii typu hatchback!
Druhá generace 9-3ky byla k dispozici jako čtyřdveřový sedan nebo dvoudveřový kabriolet. Koncem roku 2005 byla do výroby uvedená také varianta kombi, známá jako SportCombi,
Sportwagon nebo Sport-Hatch (v závislosti na trhu).
Nové auto obsahovalo řadu bezpečnostních prvků, včetně novinek jako aktivní opěrky hlav SAHR II, které dokázaly snížit riziko poranění krční páteře, nebo systém pasivního řízení
zadních kol ReAxs, pro snížení nedotáčivosti při prudkém brzdění.
V roce 2007 byla kompletně přepracována přístrojová deska auta. Vzhled panelů se změnil a přiblížil se systému použitém v klasickém Saabu 900. Díky technickým úpravám došlo také
ke snížení hladiny hluku v kabině auta.
Následující rok byl Saab 9-3 podroben faceliftu. Podle tvrzení automobilky Saab bylo na voze provedeno více než 2 000 úprav. Modelová řada 2008 byla poprvé představena na Saab
Festivalu ve švédském Trollhättanu. Auto získalo novou čelní masku, nové dveřní panely, upravenou kapotu a zadní světla. Saab také přišel s verzí pohonu 4x4, nazvanou "XWD".
Motory dodávané během historie výroby druhé generace modelu Saab 9-3:
- 2004–2009 - 1.8i I4 16V Ecotec, 1796 ccm, 90 kW (122 PS; 121 hp) @ 5800 rpm
- 2002–2011 - 1.8t I4 16V Ecotec, 1998 ccm, 110 kW (150 PS; 148 hp) @ 5500 rpm
- 2002–2011 - 2.0t I4 16V Ecotec, 1998 ccm, 129 kW (175 PS; 173 hp) @ 5500 rpm
- 2002–2011 - 2.0T I4 16V Ecotec, 1998 ccm, 154 kW (209 PS; 207 hp) @ 5300 rpm
- 2005–2007 - 2.8t V6 24V LP9, 2792 ccm, 169 kW (230 PS; 227 hp) @ 5500 rpm
- 2005–2007 - 2.8T V6 24V LP9, 2792 ccm, 184 kW (250 PS; 247 hp) @ 5500 rpm
- 2007–2008 - 2.8T V6 24V LP9, 2792 ccm, 188 kW (256 PS; 252 hp) @ 5500 rpm
- 2008–2010 - 2.8T V6 24V LP9, 2792 ccm, 206 kW (280 PS; 276 hp) @ 5500 rpm
- 2007–2011 - 1.8t BioPower I4 16V Ecotec, 1998 ccm, 129 kW (175 PS; 173 hp) @ 5500 rpm
- 2007–2011 - 2.0t BioPower I4 16V Ecotec, 1998 ccm, 147 kW (200 PS; 197 hp) @ 5500 rpm
a dieselové motory (v USA nebyly dostupné):
- 2004–2011 - 1.9 TiD I4 8V Z19DT, 1910 ccm, 88 kW (120 PS; 118 hp) @ 4000 rpm
- 2004–2011 - 1.9 TiDS I4 16V Z19DTH, 1910 ccm, 110 kW (150 PS; 148 hp) @ 4000 rpm
- 2007–2011 - 1.9 TTiD I4 16V Z19DTR, 1910 ccm, 132 kW (179 PS; 177 hp) @ 4000 rpm
- 2002–2004 - 2.2 TiD I4 16V D223L, 2171 ccm, 92 kW (125 PS; 123 hp) @ 4000 rpm
V únoru 2011 ohlásil vlastník automobilky Saab, kterým se mezitím stala dánská firma Spyker, že v roce 2012 bude zahájena výroba nová verze modelu 9-3 pro modelový rok 2013.
Auto mělo být založené na nové platformě Saab Phoenix, vyvinuté na základě konceptu Saab PhoeniX. Vůz navrhoval designér Jason Castriota a měl být k dispozici jako
kombi, coupé/hatchback, dvoudveřový kabriolet a crossover. Z výroby tohoto auta však bohužel kvůli bankrotu automobilky Saab sešlo.
Saab 9-3 je auto s nezaměnitelným designem, prostorným interiérem a dobrým poměrem cena-výkon. Je to celkem kvalitně vyrobený vůz vybavený slušnou porcí bezpečnostních prvků.
Hrozí ale rychlejší ztráta hodnoty zakoupeného vozu. Tomuto faktu jistě nepřidá také bankrot samotné automobilky Saab.
-
Uživatelské recenze a auto testy Saab 9-3
-
Saab 9-3 1.8i Vector (r.v. 2005)
-
Saab 9-3 2.2 TiD (r.v. 2002)
-
Saab 9-3 2,2 Tid (r.v. 1999)
-
Saab 9-3 sport sedan TTiD aero (r.v. 2009)
-
Saab 9-3 1,9 TID (r.v. 2005)
Na závěr pár statistických údajů
V naší databázi je celkem 9
inzerátů vozidel značky Saab 9-3.
Pro zajímavost, nejdražší auto značky Saab 9-3 v naší databázi je vozidlo Saab 9-3 1,9 110kW AUTOMAT
, r.v. 2007.
Cena, kterou za toto vozidlo prodejce v inzerátu požaduje je 164 380,- Kč.
Nejnovějším inzerátem značky Saab 9-3 z naší nabídky, je inzerát na prodej auta Saab 9-3 2.0TiD 110KW man – 2x KOLA
,
r.v. 2007. Chcete-li si pořídit svůj vlastní vůz značky Saab 9-3, tak toto auto může být vaše za 94 800,- Kč.