Mazda 323
>> zpět na MazdaAuta značky Mazda:
Mazda 323 - historie značky auta
Mazda 323 nebo též Mazda Familia je rodinné auto nebo také kompaktní vůz vyráběný japonskou automobilkou Mazda od roku 1964 do roku 2003.
Mazda 323 byla vyráběna v Hirošimě v Japonsku, v Taiwanu, Malaysii, v Jižní Africe, Kolumbii a na Novém Zélandě.
Mazda 323 byla prodávaná také pod jmény Mazda 1000, 1200, 1300, 800, 808, a 818. V Severní Americe se auto prodávala také jako Mazda GLC,
323 a Protegé.
V Jižní Africe pak pod jménem Étude, osmá generace auta se v Kolumbii nazývala Allegro.
Mazda 323 byla prodávána také Fordem jako Ford Laser a Meteor v Asii a některých státech Latinské Ameriky, a od roku 1991 jako Ford Escort
a Mercury Tracer v Severní Americe.
V roce 2004 byla Mazda 323 nahrazena modelem Mazda Axela.
První generace se objevila v říjnu roku 1963. Design auta je dílem tehdy mladého Giorgetta Giugiara, který pracoval pro Carrozzeria Bertone,
V souladu s politikou Mazdy byla první Mazda 323 zpočátku k dispozici pouze jako dvou-dveřový vůz kombi nazvaný Familia Van. V říjnu 1964 byl do výroby
zaveden 4-dveřový sedan a v listopadu také dvou-dveřový sedan. Design verzí sedanu byl údajně inspirován modelem Chevrolet Corvair.
Od listopadu roku 1964 byla dostupná také verze pick-up.
Mazda Familia první generace byla prodávána na jiných trzích také jako Mazda 800.
» Mazda 323 - historie značky auta (dokončení článku) »
Mazda 323 - vyberte si ojeté auto z nabídky autobazarů:
Autosalony a autobazary Mazda:
AUTOLAROS SPEED, s.r.o.
prodej ojetých automobilů, výkup za hotové, prodej na splátky, pojištění, leasing
autolaros.cz | Ostrava - Hrabová, Krmelínská 9/748AutoPalace Brno s.r.o.
autorizovaný prodej a servis vozů VOLVO, MAZDA, PEUGEOT,MITSUBISHI, MG
www.autopalace-brno.cz | Brno, Řípská 22AutoPalace Butovice s.r.o.
prodej nových automobilů, prodej ojetých automobilů, prodej autodoplňků, prodej originálních náhradních dílů, prodej nových autodílů, autopůjčovna, vý
www.autopalace.cz | Praha 5 - Stodůlky, Bucharova 16AutoPalace Spořilov, s. r. o.
...PŘESNĚ VÍTE, CO KUPUJETE... ! Prodej a výkup všech značek !
www.autopalace.cz | Praha 41, Na Chodovci 2457/1D1 CARS s.r.o. - autobazar u dálnice D1
- prodej vozů s opravdovou garancí - financování dle možností zákazníka - kompletní autopojištění - dovoz vozů na objednávku - individuální přístu
www.d1cars.cz | Velké Meziříčí, Karlov 2172, u EXITU 146FEDERAL CARS Hodkovická, s.r.o.
Autorizovaný dealer Honda a Mazda Autobazar a servis všech značek. Prověřená vozidla se zárukou. Výhodné financování a pojištění vozidel. Stálý př
www.federalcars.cz | Liberec, Hodkovická 449Mazda 323 - historie značky auta (dokončení článku)
V nabídce byl motor o objemu 782 ccm, také známý jako White Engine - Bílý Motor.
Kompletně nová Familia 1000 Coupé byla uvedena na trh v listopadu roku 1965, s motorem o objemu 985 ccm SOHC "PC".
Přibližně ve stejné době, byl motor o objemu 782 ccm modernizovaný a došlo k přidání tří koňských sil. Po náporu nových 1-litrových vozidel konkurentů
Mazdy byl v lednu roku 1967 přidán další motor o objemu 987 ccm OHV (PB), který poháněl nové verze 1000 Sedan a Van.
1-litrový sedan a van jsou snadno rozeznatelné podle jejich širších zaokrouhlených obdélníkových světlometů.
Výroba Mazdy 323 první generace pokračovala až do listopadu roku 1967, ale výroba van verze pokračovala až do nahrazeni v únoru roku 1968.
Během historie výroby první generace bylo vyrobeno 400 000 kusů Mazdy, 130 473 z nich byly sedany a kupé. Kolem 10 000 kusů první generace auta bylo vyvezeno
do zahraničí, především do Austrálie a Oceánie.
V roce 1967 byla představena druhá generace Mazdy 323 s motorem o objemu 987 ccm.
Na některých trzích se auto prodávalo pod jménem Mazda 1000. Na základě této generace byl postaven také model Mazda R100.
Později byla motorizace doplněna o motor o objemu 1169 ccm I4, se kterým se tato Mazda vyvážela do zahraničí jako Mazda 1200.
V této verzi byla Mazda v Evropě poprvé představena na pařížském autosalonu na podzim roku 1968.
Od roku 1970 byla Mazda 323 prodávána s novým designem a motorem 1,3 l, v zahraničí byla prodávána jako Mazda 1300.
Druhá generace Mazdy 323 byla tedy prodávána s následujícími motory:
- 1968–1973 – 987 cc, I4, 50 koní (37 kW)
- 1968–1970 – 1,2 L (1169 cc,) I4, 58 koní (43 kW)
- 1970–1973 – 1,3 L (1272 cc,) TC I4, 69 koní (51 kW)
Od roku 1974 do roku 1982 Kia Motors vyráběla variantu druhé generace Mazdy 323 jako Kia Brisa v továrně v Sohari v Gwangmyeongu v Jižní Koreji.
Verze 1200 byla v roce 1971 a 1973 nabízena v USA. Verze z roku 1971 byla první Mazda 323 poháněná pístem a prodávaná v USA, a byla prodávána spolu
s verzí R100 ve dvou a čtyř-dvéřové verzi.
Tato verze auta byla nahrazena příští rok modelem 808 (Grand Familia).
Mazda Familia AP (prodávaná jako Mazda 323 na většině světových trhů, v Severní Americe byla nabízená s označením GLC neboli Great Little Car)
debutovala v lednu roku 1977 jako favorit v kategorii subkompaktních vozů s pohonem na zadní kola. U této třetí generace bylo poprvé použito ozačená 323.
Mazda 323 třetí generace tak nahradila model Grand Familia (818).
Na výběr byly karosářské varianty hatchback a kombi, obě varianty auta se nabízely v tří i pětidvéřové verzi.
V nabídce byly tři motory o objemech 985 ccm PC, 1 272 ccm TC, nebo 1415 ccm UC.
Mazda 323 sdílí mnoho komponentů se starším modelem Mazda Grand Familia.
V Jižní Africe byl dostupný model 1 600 ccm, motor však nebyl z dílny Mazdy, ale byl použit motor z vozu Mitsubishi Saturn.
Tato generace byla nahrazena v roce 1980, ale výroba kombi probíhala až do roku 1986. V roce 1981 prošlo kombi faceliftem.
V nabídce třetí generace Mazdy 323 byly tyto motory:
- 1,0 L PC, 45 koní DIN (33 kW) – pouze pro export
- 1,3 L TC (1977 –1978) 60 koní DIN (44 kW) / 72 PS (53 kW) - v Japonsku
- 1,4 L UC (1978 - 1980) 83 PS (61 kW) - v Japonsku
Původně byly motory doplněny o čtyř-rychlostní manuální převodovku, ke které byla později jako alternativa přidána pěti-rychlostní manuální převodovka
a tří-rychlostní automatická převodovka.
Současně byly kulaté světlomety nahrazeny čtvercovými (s vyjímkou verze van) spolu s aktualizací stylingu a mechanizace.
V USA byla Mazda GLC nabízena pouze s jedním motorem.
V Indonésii byl model prodáván společností Indomobil Group jako Mazda MR90 (ve verzi hatchback) mezi lety 1990 a 1992, Baby Boomers (hatchback) mezi lety 1992 1994,
a Vantrend (kombi) mezi lety 1993 a 1997.
V roce 1980 byla představená kompletně nová čtvrtá generace Mazdy 323 - BD Familia, subkompaktní vůz s pohonem na přední kola.
Mazda 323 čtvrté generace byla dostupná jako hatchback a sedan.
Auto bylo vyvinuto ve spolupráci s Fordem, a mělo dvojče nazývané Ford Laser (a Ford Meteor – čtyřdveřový model prodávaný v Austrálii).
Nová série motorů Mazda E, byla vyvinuta speciálně pro Mazdu BD. Motor čtvrté generace Mazdy 323 byl nabízen ve třech objemech:
- 1,1 l (1,071 ccm) E1, 55 koní (40 kW)
- 1,3 l (1,296 ccm) E3, 68 koní (50 kW)
- 1,5 l (1,490 ccm) E5, 75 koní (55 kW)
- 1,5 l (1,490 ccm) E5S, 85 koní (63 kW)
Prodeje modelu Mazda 323 čtvrté generace překonaly i konkurenční Toyotu Corolla. Mazda 323 z roku 1980 byla prvním vozem s pohonem na přední kola od modelu R130.
Byla jediným modelem Mazdy s pohonem na přední kola prodávaným pod označením GLC.
Paralelně byla prodávána také verze kombi, která ale byla mírným faceliftem předchozí generace.
Mazda 323 získala ocenění magazínu Wheels - Car of the Year pro rok 1980.
V lednu roku 1985 byla představena nová pátá generace Mazdy 323.
První rok bylo toto auto dostupné jen jako hatchback nebo sedan, verze kombi byla přidána v listopadu roku 1985.
Verze Ford Laser ve variantě sedan a kombi byly téměř identické jako Mazda 323, měly však mřížku Fordu.
Tato generace byla prodávána v USA do roku 1989, verze kombi se vyráběla na většině trhů až do roku 1994/95 s novou mřížkou a světlomety.
V Jižní Africe se toto auto prodávalo také jako Ford Tonic až do roku 2003.
Také se vyráběl pick-up založený na přední části Mazdy 323 pod jménem Rustler.
V roce 1991 byl model z Jižní Afriky exportován do Velké Británie pod jménem Sao Penza s motorem o objemu 1.3 l.
Auto bylo prodáváno také v Austrálii mezi lety 1989 a 1991 s malými úpravami pod označením BF.
Mimořádně byla dostupná také verze kabriolet.
V nabídce páté generace byly během let tyto motory:
- 1985–1986 – 1,1 l (1 071 ccm) E1, 8 V, 55 koní (40 kW)
- 1985–1986 – 1,3 l (1 296 ccm) E3, 8 V, 68 koní (50 kW)
- 1987–1989 – 1,3 l (1 324 ccm) B3, 66 koní (49 kW)
- 1985–1989 – 1,5 l (1 498 ccm) B5, 12 V, 73 koní (54 kW)
- 1985–1989 – 1,6 l (1 597 ccm) B6, 8 V, 103 koní (76 kW)
- 1985–1989 – 1,6 l (1 597 ccm) B6T, turbo, 16 V, 143 koní (105 kW)
- 1985–1989 – 1,7 l (1 720 ccm) PN, Diesel, 8- V, 57 koní (42 kW)
- 1985–1988 – 1,5 l (1 490 ccm) E5, 2 barrel, 8 V, 73 koní (54 kW) 4WD, Model BF5R
- 1991–1994 – 2,0 l (1 998 ccm) FE-DOHC, EFi, 16 V, 146 koní (109 kW) (pouze pro Jižní Afriku)
V roce 1989 byla představena šestá generace Mazdy 323 ve verzi 3-dvéřového hatchbacku, 5-dvéřového fastbacku, a 4-dvéřového sedanu.
5-dvéřový fastback byl prodáván pod jménem Familia Astina, nebo 323F či 323 Astina. Kombi, označené jako BF, bylo představeno v roce 1985.
Sedan byl v Severní Americe prodáván pod jménem Protegé, verze hatchback si zachovává jméno Mazda 323.
V Kanadě byla Mazda prodávána pod jménem GT v letech 1990, 1991 a 1993. Model byl doplněn o motor 1,8 BP, který byl použit také u modelu
z let 1991 až 1994 - Ford Escort GT.
Pro šestou generaci bylo také vytvořeno dvojče Ford Laser, které bylo v USA prodáváno pod jménem Ford Escort.
V Evropě byla šestá generace označována jako Mazda 323F a byla dostupná s motorem o objemu 1,6 l nebo 1,8 l s šestnácti ventily.
V Americe byla verze Protegé - LX známá pro prostorný interiér, sportovní jízdní vlastnosti a výkonný motor (125 koní, 93 kW).
Na Novém Zélandu byly modely BG vyráběny se sklěněnými světlomety (místo plastových) a motor měl maximální rychlost 240 km/h.
Výroba šesté generace Mazdy 323 byla ukončena 24. května roku 1994.
V nabídce šesté generace Mazdy 323 byly tyto motory:
- 1989–1991 – 1,6 l (1 598 ccm) B6, 8 V, 87 koní (64 kW)
- 1989–1994 – 1,8 l (1 839 ccm) B8, FI, 16 V SOHC, 103 koní (77 kW)
- 1989–1994 – 1,8 l (1 839 ccm) BP, FI, 16 V DOHC, 125 koní (96 kW)
- 1989–1994 – 1,8 l (1 839 ccm) BPT, FI, 16 V DOHC, turbo, 185 koní (135 kW)
- 1991–1994 – 1,8 l (1 839 ccm) B8, FI, 16 V SOHC, 165 koní (123 kW)
- 1992–1993 – 1,8 l (1 839 ccm) BPD, FI, 16 V DOHC, turbo, 209 koní (156 kW)
- 1990–1993 – 1,3 l (1 324 ccm) B3, 75 koní (55 kW)
- 1990–1993 – 1,7 l (1 720 ccm) PN, Diesel, 8 V, 57 koní (42 kW)
Mazda Familia Infini byla produkovaná od roku 1989 do roku 1990 jako speciální sportovní verze Mazdy 323.
Většina výbavy Infini je podobná k americkému modelu LX version, ale japonský model je aktualizovaný.
Mazda Infini byla dostupná pouze v tmavě zelené barvě karoserie a bylo vyrobeno pouze okolo jednoho tisíce kusů této limitované verze.
V roce 1992 byla přidána ojedinělá verze JDM GT-R. Interiér byl celý vyvedený v kůži a působil luxusním dojmem.
Mazda 323 šesté generace byla příbuzná k modelům Mazda Familia Astina, Eunos 100, Ford Laser, Ford Escort, Mercury Tracer a Kia Sephia.
Model BH – sedmá generace Mazdy 323 byla odhalena pro domácí japonský trh v roce 1994 s pohonem na přední kola a 4x4.
Produkce sedmé generace byla zahájena v 8. srpna roku 1994, a byla ukončena 18. června roku 1998.
Oproti předchozí generaci Mazda 323 povyrostla, a rozvor čtyř-dvéřového sedanu je jen o pár milimetrů kratší než vůz střední kategorie, Toyota Camry.
V Severní Americe byl nabízen ojedinělý model Mazda ES, doplněný o motor Miaty o objemu 1,8 l.
Stejný model se dostal do prodeje i v Austrálii a to v roce 1994.
Verze Mazda Protegé se stala Kompaktním vozem roku 1995 v Severní Americe.
Sedmá generace Mazdy 323 byla dostupná s následujícími motory:
- 1994–1998 – 1,5 l (1 489 ccm) Z5, FI, 16 V DOHC, 89 koní (66 kW)
- 1994–1996 – 1,8 l (1 840 ccm) B8, 114 koní (84 kW)
- 1994–1996 – 2,0 l (1 995 ccm) KF V6, FI, 24 V DOHC, 144 koní (106 kW)
- 1995–1999 – 1,3 l (1 324 ccm) B3, 74 koní (54 kW)
- 1995–1999 – 1,8 l (1 840 ccm) BP, FI, 16 V DOHC, 131 koní (96 kW)
- 1995–1999 – 2,0 l (1 998 ccm) RF, Diesel, 8 V, 71 koní (52 kW)
V nabídce byly tyto varianty:
- čtyř-dvéřový sedan (Protegé v Severní Americe, 323-Protegé v Austrálii a Étude v Jižní Africe)
- tří-dvéřový hatchback (Familia Neo v Japonsku, 323C v Evropě, a Ford Laser Lynx)
- kombi nazývané jako Familia Van, rovněž dostupné v Japonsku
V roce 1994 byla pro japonský domácí trh zahájena také výroba modelu Mazda Familia Neo.
Verze pěti-dvéřový hatchback a čtyř-dvéřový sedan byla v Japonsku prodávána jako Mazda Lantis, v Austrálii a Jižní Africe jako Mazda 323 Astina,
v Kolumbii jako Mazda Allegro a v Evropě jako Mazda 323F.
Modely byly postaveny na platformě odvozené od ostatních verzí Mazdy 323, design byl dílem designérů společnosti Porsche a motorizace zahrnovala motory
o objemech 1,5 l, 1,8 l a 2.0 l V6, který je sdílený s modelem Eunos 500.
Sedmá generace byla příbuzná k modelům Mazda 323F/Lantis/Allegro, Ford Laser, Ford Escort a Mercury Tracer.
Upravená osmá generace Mazdy 323 BJ byla představena 9. června roku 1998.
V nabídce byly verze sedan, pěti-dvéřové kombi S-Wagon (prodávané jako Protegé5 v USA a v Kanadě a jako Astina NU v některých asijských zemích),
tří-dvéřový hatchback a tradiční pěti-dvéřové kombi Wagon.
U osmé generace je dostupná automatická převodovka 4EC a dvě pěti-rychlostní manuální převodovky. Na přání je možný pohon na všechna kola.
V roce 2000 byly představeny varianty Familia Van a Familia Business Wagon.
V roce 2001 byla celá řada aktualizována, a došlo k vyostření stylingu auta, revizi zavěšení a přidání nového audio systému.
Zároveň byla představena sportovní limitovaná edice Protegé MP3 pro Severní Ameriku. Jméno bylo mimo jiné odvozeno od stereo systému Kenwood.
Této limitované edice bylo vyrobeno pouze 1 500 kusů, 1 000 v modré barvě a 500 ve žluté barvě.
Dále byla na trh uvedena verze kombi pod jménem Protegé5.
V roce 2002 byly všechny varianty Protegé doplněny o motor o objemu 2.0 l.
O rok později, v roce 2003 Mazdaspeed představila Mazdaspeed Protegé, aktualizovanou verzi Protegé MP3.
Mazda 323 osmé generace se prodávala také pod jmény Mazda Genki, Mazda Allegro a Ford Activa, a byla příbuzná k modelům Mazda Premacy, Ford Ixion,
Ford Laser, Ford Lynx a FAW Haima Family. Osmá generace auta se stále vyráběla v Taiwanu jako Mazda Genki (prodávaná jako hatchback a sedan), a v některých
jihoafrických státech jako Mazda Allegro.
V Kolumbii pokračovala výroba Mazdy 323 do konce roku 2003, kde byla jedním z nejúspěšnějsích modelů.
Čínská společnost FAW Haima Automobile Co., Ltd. Produkovala aktualizovanou verzi 323 s názvem Haima Family.
V roce 2004 byla Mazda 323 nahrazena modelem Mazda Axela/Mazda3.
V nabídce osmé generace byly tyto motory:
- 1,3 l B3-ME SOHC I4
- 1,5 l ZL-DE DOHC I4
- 1,5 l ZL-VE S-VT I4
- 1,6 l ZM-DE DOHC I4
- 1,8 l FP-DE DOHC I4
- 2,0 l FS, 130 koní (97 kW)
- 2,0 l FS-ZE (2001 Sport 20)
- 2,0 l RF Diesel
Mezi přednosti Mazdy 323 patří zejména kvalitní dílenské zpracování, spolehlivost a dobré jízdný vlastnosti auta, atraktivní design exteriéru
a dobré řešení prostoru interiéru.
-
Uživatelské recenze a auto testy Mazda 323
-
Mazda 323 1,8 (r.v. 1995)
-
Mazda 323 1.5 BA LPG (r.v. 1994)
-
Mazda 323 F BJ (r.v. 2000)
-
Mazda 323 1.9 (r.v. 1998)
-
Mazda 323 F BJ (r.v. 2001)
Na závěr pár statistických údajů
V naší databázi je celkem 4
inzerátů vozidel značky Mazda 323.
Pro zajímavost, nejdražší auto značky Mazda 323 v naší databázi je vozidlo Mazda 323 1,8 i 85 KW Exclusive AC CZ 1M
, r.v. 1996.
Cena, kterou za toto vozidlo prodejce v inzerátu požaduje je 79 990,- Kč.
Nejnovějším inzerátem značky Mazda 323 z naší nabídky, je inzerát na prodej auta Mazda 323 1.5 16V, Klima, oblíbený vůz
,
r.v. 1998. Chcete-li si pořídit svůj vlastní vůz značky Mazda 323, tak toto auto může být vaše za 16 000,- Kč.