Mazda MX-5
>> zpět na MazdaAuta značky Mazda:
Mazda MX-5 - historie značky auta
Mazda MX-5, v Severní Americe také známá jako Miata a v Japonsku jako Eunos Roadster, je lehký dvoumístný roadster s motorem vepředu
a pohonem na zadní kola. Výrobce Mazda v Hirošimě tento model představil v roce 1989 na autosalonu v Chicagu. MX-5 byl koncipován
jako technologicky moderní malý roadster s nízkou hmotností a minimální mechanickou složitostí. Vůz se stal téměř přes noc hitem,
a jeho potávka převyšovala nabídku – toho využili někteří severoameričtí prodejci a výrazně navýšili cenu tohoto auta.
Výroba druhé generace tohoto auta byla zahájena v roce 1998, a aktuální model je ve výrobě od roku 2005. V roce 2000 Guinnessova kniha
světových rekordů prohlásila Mazdu MX-5 nejprodávanějším dvoumístným sportovním vozem v historii, s celkovou produkcí 531.890 vozů.
O rok později celková výroba MX-5 dosáhla 900.000 aut a záznam v Guinessově knize rekordů byl aktualizován.
Od zahájení třetí generace, Mazda celosvětově pro tento vůz používá název MX-5 s výjimkou Severní Ameriky, kde je uváděn na trh jako MX-5 Miata.
Karoserie auta MX-5 je konvenční, ale jeho konstrukce je lehká s odpojitelným předním i zadním pomocným rámem a citlivým ovládáním.
Starší typy tohoto auta s výkonem motoru 116 koní (87 kW) vážily jen něco přes tunu, novější vozy s vyšším výkonem motoru byly těžší.
Vůz má velmi snadnou manipulaci díky vyvážené hmotnosti, a je tak populární volbou pro amatérské závodění.
Aut MX-5 první generace (zkratka NA) se v letech 1989-1997 prodalo více než 400.000 kusů s 1.6 L čtyřválcovým motorem s přímým vstřikováním.
Po roce 1993 byl objem motoru zvýšen na 1,8 L a 1,6 L tak zůstal jen jako levnější varianta na některých trzích. Karoserie byla celokovová
s lehkou hliníkovou kapotou. Celkové rozměry jsou 3.970 mm na délku, 1.675 mm na šířku a 1.235 mm na výšku.
Standardní převodovka byla 5-stupňová manuální. V Japonsku a USA byla k dispozici i verze s automatickou převodovkou, ta se ale s úspěchem
příliš nesetkala. Posilovač řízení, klimatizace či stereo byly přidány jako standardní vybavení v pozdějších letech.
V roce 1993 bylo vyrobeno 1.500 kusů limitované edice vozu - tento model měl mj. červený kožený interiér, vylepšené stereo, kůží potažený volant,
tempomat, uzávěrku diferenciálu, elektrické ovládání oken a zrcátek, posilovač řízení, klimatizaci, přední a zadní spoilery či ABS brzdy.
Všechny vozy této limitované edice byly vyrobeny v černé barvě. Zajímavostí také je, že v letech 1994 a 1995 Mazda nabízela vozy pouze
ve světle modré barvě s metalízou.
Druhá generace (NB) byla představena v roce 1998. Došlo ke zvýšení výkonu motoru na 104,4 kW, a k dalším změnám u prvků jako světlomety
(ze zatahovacích na pevné) či skla zadního okna. Mírně vzrostly i rozměry oproti předchozímu modelu, délka 3.945 mm, šířka 1.678 mm, výška 1.228 mm
a rozvor 2.265 mm. Bez výbavy vůz vážil rovných 1.000 kg. Nová generace byla navíc o něco více aerodynamická než originál.
Kola, pneumatiky a brzdy byly významně zmodernizovány: protiblokovací systém byl nabízen jako volitelná výbava, kola z lehkých slitin měly nyní 360 mm
nebo 380 mm v průměru a 150 mm na šířku.
Sportovní modely byl vybaveny většími koly. Automobil mohl dosáhnout 100 km/h za 7,8 sekund a jeho maximální rychlost byla 210 km/h.
V roce 1999 Mazda slaví 10. výročí MX-5, a u té příležitosti uvádí na trh další limitovanou edici s do té doby exkluzivními funkcem jako
šestistupňovou převodovkou či Bilstein tlumiči. Vůz měl jedinečnou safírově modrou barvu i interiérem v černé kůži a s modrými sedačkami.
I přes publicitu této edice trvalo více než rok prodat všechny vozy, a to pravděpodobně jednak kvůli velkému počtu vyrobených aut a dále
kvůli jejich vysoké ceně.
V roce 2001 prošel MX-5 faceliftem, a například mlhová světla dostal již do základní výbavy. Zmodernizován byl i interiér, sedačky získaly
vyšší opěrky pro hlavu a ukazatele v přístrojovém panelu prošly barevnou změnou.
V roce 2003 divize společnosti Mazda v Japonsku představila Roadster Coupé s integrovanou pevnou střechou. Výroba byla omezena jen na 179 aut
pouze v Japonsku, což činí tento model jednou z nejvzácnějších forem MX-5.
» Mazda MX-5 - historie značky auta (dokončení článku) »
Mazda MX-5 - vyberte si ojeté auto z nabídky autobazarů:
Mazda MX-5 1.6 81kw
ABS, AirBag 2x, Alu kola, Centrální zam. klíčem, Elektrická okna, Imobilizér, Klimatizace manuální, Opěrky hlav výsuvné, Převodovka manuální, Rádio rá
82 460,- KčMazda MX-5 G160 REVOLUTIONTOP RECARO BOSE
ABS, AirBag 4x, Asistent-brzdový, Asistent-parkovací zadní, Centrální zam. klíčem, Denní svícení, Dětská sedačka Isofix, Elektrická okna 2x, Handsfree
618 000,- KčMazda MX-5 1.6i 81kW - Cabrio , Klima
ABS, AirBag 4x, Alu kola, Centrální zam. klíčem, Elektrická okna 2x, Interiér Dřevo, Klimatizace manuální, Opěrky hlav výsuvné, Palubní počítač, Proti
149 000,- KčMazda MX-5 1,5 Skyactiv-G Sports-Line
ABS, AirBag 4x, Alu kola, Asistent-parkovací zadní, Centrální zam. klíčem, Denní svícení, Dětská sedačka Isofix, Elektrická okna 2x, Handsfree, Imobil
473 999,- KčMazda MX-5 1.6i, KABRIOLET
ABS, Alu kola, Centrální zam. klíčem, Elektrická okna 2x, Imobilizér, Klimatizace manuální, Převodovka manuální, Rádio přijímač, Servo
170 000,- KčMazda MX-5 1,8 i 93kW MZR 16V Klima 1.Maj
ABS, AirBag 4x, Alu kola, Centrální zam. klíčem, Elektrická okna, Imobilizér, Klimatizace digitální, Protiskluzový systém ASR, Převodovka manuální, Rá
129 999,- KčAutosalony a autobazary Mazda:
AUTOLAROS SPEED, s.r.o.
prodej ojetých automobilů, výkup za hotové, prodej na splátky, pojištění, leasing
autolaros.cz | Ostrava - Hrabová, Krmelínská 9/748AutoPalace Brno s.r.o.
autorizovaný prodej a servis vozů VOLVO, MAZDA, PEUGEOT,MITSUBISHI, MG
www.autopalace-brno.cz | Brno, Řípská 22AutoPalace Butovice s.r.o.
prodej nových automobilů, prodej ojetých automobilů, prodej autodoplňků, prodej originálních náhradních dílů, prodej nových autodílů, autopůjčovna, vý
www.autopalace.cz | Praha 5 - Stodůlky, Bucharova 16AutoPalace Spořilov, s. r. o.
...PŘESNĚ VÍTE, CO KUPUJETE... ! Prodej a výkup všech značek !
www.autopalace.cz | Praha 41, Na Chodovci 2457/1D1 CARS s.r.o. - autobazar u dálnice D1
- prodej vozů s opravdovou garancí - financování dle možností zákazníka - kompletní autopojištění - dovoz vozů na objednávku - individuální přístu
www.d1cars.cz | Velké Meziříčí, Karlov 2172, u EXITU 146FEDERAL CARS Hodkovická, s.r.o.
Autorizovaný dealer Honda a Mazda Autobazar a servis všech značek. Prověřená vozidla se zárukou. Výhodné financování a pojištění vozidel. Stálý př
www.federalcars.cz | Liberec, Hodkovická 449Mazda MX-5 - historie značky auta (dokončení článku)
Třetí generace (NC) byla s 2.0 L motorem představena v roce 2005 - v době, kdy výroba malých roadsterů téměř úplně přestala, a jediným srovnatelným
modelem byla Alfa Romeo Spider. Styl exteriéru se podobá originálnímu designu, ale narozdíl od aktualizace z první na druhou generaci, která spočívala
zejména ve změně přední a zadní části vozu, nemá vůz třetí generace s druhou společné téměř žádné komponenty.
NC dále nabízí širší škálu volitelných doplňků než starší generace s látkovými potahy namísto vinylu lze nyní volit ve více než dvou barvách
(černé a krémové jako dříve), ale také šedé, velbloudí, modré a zelená, a vnitřek lze přizpůsobit barvě laku exteriéru.
V roce 2008 Mazda vydala speciální edici MX-5 v ledově modré barvě exteriéru se stahovací střechou. Ve výbavě tohoto auta byl přístrojový panel
s chromovanými akcenty, speciální 430 mm kola z lehkých slitin či chromovaný přední světlomet. Pro Kanadu bylo určeno jen 105 kusů tohoto modelu
a pro USA 750 kusů.
V roce 2008 prošel MX-5 dalším faceliftem. Hlavní změnou byly větší chladiče, inovované boční prahy, zadní nárazník a světla. Výkon motoru,
jehož objem zůstal na 2.0 L se zvýšil na 152 kW při 7200 otáčkách za minutu, vylepšena byla i převodovka.
Ke 20. výročí MX-5 v roce 2009 vyrobila Mazda 2000 kusů aut pro evropský trh v barvách "True Red", "Crystal White Pearl", a v barvě specifické
pro toto vydání, "Aurora Blue", jimž odpovídaly i lakované ozdobné prvky v interiéru.
Mazda dále ve výrobě limitovaných edicí pokračovala, a dne 23.května 2012 představila svůj program spolupráce s automobilkou Fiat pro příští
generace roadsteru. Nový roadster čtvrté generace se bude i nadále vyrábět v závodě Mazdy v Hirošimě.
V bezpečnostním hodnocení EuroNCAP získalo auto MX-5 vyrobené v roce 2002 4 z 5 hvězdiček za bezpečnost dospělých cestujících, ale jen 1 ze 4 hvězdiček
za bezpečnost chodců. Na vině je zejména nízký profil tohoto vozu.
Mazda MX-5 však získala mnoho ocenění – byla například zvolena "Nejlepší sportovním autem roku 1990" a zařazena mezi "Deset nejlepších sportovních vozů všech dob".
Časopis Grassroots Motorsports v prosinci 2009 jmenoval MX-5 jako nejdůležitější sportovní vůz postavený během předchozích 25 let.
V roce 2009, anglický automobilový kritik Jeremy Clarkson napsal:
"Faktem je, že pokud chcete sportovní auto, MX-5 je perfektní. Nic na silnici vám nedá lepší hodnotu. Nic vám neposkytne tolik legrace.
Jediný důvod, proč tomu dávám pět hvězd je, že nemůžu dát 14."
-
Uživatelské recenze a auto testy Mazda MX-5
-
Mazda MX-5 2.0 SoftTop (r.v. 2008)
-
Mazda MX-5 Miata (r.v. 1994)
-
Mazda MX-5 (r.v. 1999)
Na závěr pár statistických údajů
V naší databázi je celkem 9
inzerátů vozidel značky Mazda MX-5.
Pro zajímavost, nejdražší auto značky Mazda MX-5 v naší databázi je vozidlo Mazda MX-5 G160 REVOLUTIONTOP RECARO BOSE
, r.v. 2018.
Cena, kterou za toto vozidlo prodejce v inzerátu požaduje je 618 000,- Kč.
Nejnovějším inzerátem značky Mazda MX-5 z naší nabídky, je inzerát na prodej auta Mazda MX-5 1.6 81kw
,
r.v. 2002. Chcete-li si pořídit svůj vlastní vůz značky Mazda MX-5, tak toto auto může být vaše za 82 460,- Kč.